شناسهٔ خبر: 66670926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

تکمیل پایاب گیوی؛ نقطه آغازین تحول و جهش تولید در شهرستان کوثر

اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی با تامین اعتبارات لازم از محل‌های مختلف در چند سال اخیر سرعت گرفته و تکمیل و بهره‌برداری آن جهش تولید محصولات زراعی و باغی را در جنوب استان به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

تکمیل پایاب گیوی؛ نقطه آغازین تحول و جهش تولید در شهرستان کوثر

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه کشاورزی دارد. طی سال‌های اخیر بخش کشاورزی استان اردبیل شاهد رونق بوده و علاوه بر تولید انواع صیفی‌جات در حوزه محصولات باغی هم توانسته با برندسازی و تولید میوه "به" چشم‌اندازهای جدید و روشنی در عرصه اقتصادی ایجاد کند.

در این راستا و با هدف تامین آب پایدار برای این بخش سد گیوی در دولت سیزدهم آبگیری شد.در عین حال احداث شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی بعد از آبگیری اولیه از سال ۹۶ با تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ با احداث ۲ تونل آغاز شد و در چهارچوب این عملیات، حفاری تونل یک و تونل دوم از ورودی و خروجی، لوله‌گذاری بخش قابل اجرا در حد فاصل بعد از تونل دوم ، حمل ۲۶ شاخه لوله فلزی یک هزار و ۶۰۰ میلیمتر باقیمانده سامانه خط انتقال موجود در کارخانه پرشین پایپ، تهیه و خرید لوله‌های مورد نیاز شبکه با اولویت (سوره برق –فاراب) به مساحت یک هزار و ۸۰۰ هکتار از جمله اقدامات در دست اجرا در سامانه و شبکه آبیاری گیوی است.

از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در این شبکه، اجرای سامانه خط انتقال به طول هفت هزار و ۴۲۰ متر است که چهار هزار و ۷۲ متر آن تاکنون لوله‌گذاری شده و سه هزار و ۳۴۸ متر دیگر هم در آینده اجرا می‌شود و از یک هزار و ۳۷۷ متر تونل هم تاکنون ۶۱۲ متر آن حفاری شده است.

بنا به اعلام مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، با اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کوثر و یک هزار و ۲۰ هکتار باغات این شهرستان زیرپوشش آبی می‌رود.

مشخصات فنی سد و شبکه گیوی

حجم کل مخزن سد گیوی۵۷ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی آن ۷۶ میلیون متر مکعب با ۱۰۲ متر ارتفاع است. این سد روی رودخانه گیوی چایی از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب احداث شده است.

طول کلی شبکه سامانه انتقال آب به طول کلی ۱۰.۶۱ کیلومتر شامل لوله‌های فولادی به طول ۴.۱۵ کیلومتر از سایزهای ۴۰۰-۱۶۰۰ میلیمتر، جی آر پی ۹.۲۳ کیلومتر از سایز ۴۰۰-۹۰۰ میلیمتر و پلی‌اتیلن ۸.۲۱ کیلومتر از سایز ۹۰-۷۱۰ میلیمتر می‌باشد.

این سد روی رودخانه گیوی‌چای در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیوی احداث شده و دارای ارتفاع ۸۹ متر از کف رودخانه و ۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب است.

سه هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان کوثر زیر کشت آبی می‌رود

در سال‌های گذشته با وجود پیگیری‌های مسئولان، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی به دلیل نبود اعتبارات به تاخیر افتاده بود که در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داده شد تا خط انتقال سد گیوی در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

به گفته علی حیدری اناری ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، با تکمیل سامانه انتقال آب و شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان کوثر زیر کشت آبی می‌رود.

وی با تشریح روند عملیات اجرایی سامانه انتقال آب شبکه گیوی در شهرستان کوثر اظهار کرد: عمده عملیات اجرایی شبکه آبیاری گیوی مربوط به حفاری ۲ تونل به طول ۱.۵ کیلومتر است که عملیات حفاری تونل اول در سال گذشته به اتمام رسید و حفاری تونل دوم هم در حال اجرا است.

وی افزود: به منظور تسریع در انجام کار، عملیات حفاری تونل دوم از ۲ مسیر ورودی و خروجی اجرا می‌شود که تاکنون ۲۰۵ متر پیشروی داشته و مابقی هم به زودی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید و راهکارهای علمی در تکمیل نواقص سد و شبکه گیوی گفت: با رفع نواقص موجود و تکمیل طرح شاهد رونق تولید و اشتغال و همچنین تامین آب کشاورزی به میزان سه هزار هکتار در شهرستان کوثر خواهیم بود.

علی حیدری اناری در خصوص هزینه‌های صرف شده برای اجرای این پروژه گفت: اعتبار تخصیص یافته برای سد و شبکه گیوی یک هزار میلیارد ریال است که تاکنون مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال جهت اتمام عملیات اجرایی این طرح جذب و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ارزش به روز و فعلی طرح سد و سامانه انتقال آب گیوی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال محاسبه و برآورد می‌شود، افزود: با تکمیل طرح سامانه انتقال آب و شبکه آبیاری و زهکشی گیوی آب سه هزار هکتار از اراضی دیم و ۲ هزار هکتار از باغات منطقه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل ادامه داد: عمده عملیات اجرایی شبکه آبیاری گیوی مربوط به حفاری ۲ تونل به طول ۱.۵ کیلومتر است که عملیات حفاری تونل اول در سال گذشته به اتمام رسید و حفاری تونل دوم هم در حال اجرا بوده و تاکنون ۲.۱ کیلومتر تونل هم حفاری شده است.

حیدری اناری همچنین با اشاره به اختصاص اعتبار از محل ماده ۵۶ به شبکه گیوی افزود: در دولت سیزدهم یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ به اجرای سامانه انتقال شبکه گیوی اختصاص یافت که منجر به پیشرفت قابل توجه طرح شده و نیاز است برای تکمیل به موقع این طرح، منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف اختصاص داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه تکمیل سد گیوی، سامانه انتقال آب شبکه گیوی و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی را سه بخش مهم این طرح بزرگ عمرانی ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی سد گیوی در سال ۹۶ به اتمام رسید و کارهای باقی مانده آن مربوط به خرید و تملک اراضی بوده است که در یک سال اخیر بیش از ۸۰ درصد محدوده مخزن آزادسازی شده و در سال ۱۴۰۱ هم عملیات آبگیری در این سد شروع شده است.

تامین منابع مالی شبکه گیوی از فایناس داخلی

از سال گذشته تاکنون مجوز ماده ۵۶ فاینانس داخلی و تبادل قرارداد با بانک کشاورزی در خصوص پرداخت مبلغ ۲ هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال اعتبار و قسط اول و دوم فایناس از بانک کشاورزی به مبلغ یک هزار و ۵۶ میلیارد ریال اخذ شده است.

دانش ستاری ، نماینده مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل در این باره گفت: عملیات اجرایی سد گیوی که از سال ۸۳ شروع شده بود، پس از ۱۳ سال در سال ۹۶ آبگیری شد و بعد از آبگیری اجرای شبکه آبیاری و زهکشی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عملیات احداث و تکمیل بدنه سد تمام شده و کارهای جانبی آن مانده است ، ادامه داد: کل ظرفیت سد ۴۳ میلیون متر مکعب است که ۲۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به صنعت ، سه میلیون متر مکعب مربوط به آب آشامیدنی و ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر مربوط به کشاورزی است.

ستاری اظهار کرد: طرح سد و شبکه آبرسانی گیوی از جمله طرح‌های منتخب برای تامین مالی خارجی در جنوب استان است که به خاطر پیشرفت فیزیکی، فعال بودن کارگاه و سنخیت با تجارب قبلی سرمایه‌گذار مورد توجه ویژه قرار دارد.

بر اساس این گزارش ، سدها به مثابه یک واحد تولیدی به شمار می‌رود که معمولا برای ساخت آنها هزینه‌های کلانی صرف می شود ، بدیهی است بازگشت سرمایه و استفاده بهینه از منابع صرف شده زمانی امکان‌پذیر است که آب ذخیره شده در مخزن با کمترین هدررفت به اراضی و مزارع پایاب سد رسیده و در بازه زمانی مشخص در عرصه افزایش تولیدات بخش کشاورزی جنوب استان ظهور و بروز داشته باشد.

از همین رو در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، انتظار می‌رود با تخصیص منابع مورد نیاز و تسریع در عملیات تکمیل شبکه، زمینه نقش‌آفرینی کشاورزان شهرستان کوثر در تحقق شعار سال را فراهم کرد.

نظر شما