شناسهٔ خبر: 66670789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

رئیس دانشگاه فاتانی مالزی:

اسلام‌هراسی یکی از اشکال نژادپرستی است

رئیس دانشگاه فاتانی مالزی با بیان این که اسلام‌هراسی یکی از اشکال نژادپرستی و تبعیض نژادی برضد اسلام و مسلمانان به شمار می‌رود، حمایت رسانه‌های غربی از این پدیده را تاسف‌بار خواند.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، اسماعیل لطفی جافاکیا، رئیس دانشگاه فاتانی مالزی در دومین روز از همایش مشورتی علمای جهان اسلام در استانبول ترکیه در اشاره به چالش‌های مسلمانان در غرب به اسلام‌هراسی اشاره کرد و اظهار داشت: اسلام‌هراسی به معنای ترس مهلک از اسلام و هر آنچه که به آن مرتبط می‌شود مانند حجاب و نقاب است.

وی اسلام‌هراسی را یکی از اشکال نژادپرستی و تبعیض نژادی برضد اسلام و مسلمانان دانست و افزود: این یک تهدید برای کسانی است که خواستار زندگی مسالمت‌آمیز در یک محیط طبیعی در صلح و آرامش هستند.

رئیس دانشگاه مالزی افزود: این مایه تاسف است که این پدید ناراحت کننده از حمایت گسترده در رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ محدودیتی برخوردار شده و به موضوعی برای انسان‌هایی دارای افکار بیمار و خبیث تبدیل گشته است.

وی ادامه داد: انسان‌های عادی که هیچ دانشی و آشنایی نسبت به حقیقت اسلام ندارند، این مسئله (اسلام‌هراسی) را باور می‌کنند.

جافاکیا گفت به فضل شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی شبهاتی در خصوص نظر منفی اسلام در رابطه با ارتباط دیگر ملت‌ها و پیروان دیگر ادیان و این که اعتماد به ارتباط میان شرق و غرب و ارتباط میان تمدن اسلامی و غربی محال است، رواج پیدا کرده تصریح کرد: لذا این گونه همه انسانیت آسیب می‌بیند.

وی با بیان این که قوانین بین‌المللی در خصوص حقوق بشر هرگونه دعوت به تنفر قومی، نژادی یا دینی را ممنوع می‌داند تا همه افراد از حقوق انسانی برخوردار باشند، تصریح کرد: مقابله با این پدیده راهکارهایی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

تلاش مسلمانان برای نشر رویکرد مثبت اسلام نسبت به همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر،  مبارزه با اقدامات برخواسته از تنفر و محاکه عاملان آن، ایجاد کمپین‌های عمومی برای تصحیح مفاهیم اشتباه از اسلام و مسلمانان، از جمله راهکارهای پیشنهادی رئیس دانشگاه مالزی برای مقابله با اسلام هراسی بود.

وی در پایان اظهار داشت که ائمه مساجد و به ویژه مسئولین مراکز اسلامی در غرب مسئولیت مهمی در این باره برعهده دارند. 

گفتنی است، این همایش با حضور و سخنرانی دکتر حمید شهریاری، دبيركل مجمع جهانی تقريب و جمع کثیری از علمای جهان اسلام در روزهای 24 و 25 اردیبهشت ماه در استانبول ترکیه برگزار شد.

نظر شما