شناسهٔ خبر: 66670664 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتقال برخی از طرحهای پالایشگاه اصفهان به هرمزگان

مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: برخی از طرحهای پالایشگاه اصفهان با هدف دسترسی به آب‌های آزاد برای توسعه صادرات به استان هرمزگان منتقل می شود.

صاحب‌خبر -

مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره  انتقال برخی از طرحهای این مجموعه صنعتی به هرمزگان گفت: یکی از رویکرد‌های ما افزایش صادرات به‌منظور قطع وابستگی و تامین ارز است.


 محسن قدیری  افزود: دسترسی هرمزگان به آب‌های آزاد، ما را بر آن داشت تا به فکر ایجاد پالایشگاه و واحد‌های تولیدی در این منطقه در آینده نزدیک باشیم تا بتوانیم تولیدات مازاد بر نیاز داخل را که در سطح استاندارد‌های بین‌المللی است، برای عرضه در بازار‌های جهانی از طریق بنادر این استان فراهم کنیم.

اوتصریح کرد: خوراک این پالایشگاه در استان هرمزگان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت ایران تحت بررسی قرار گرفته و موافقت‌های اولیه برای تامین آن نیز انجام شده است.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به امضای تفاهمنامه با استانداری هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت قرارگرفتن پالایشگاه اصفهان در کنار دریا، قصد داریم پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار بشکه در روز در هرمزگان احداث کنیم.

قدیری با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه، نزدیک به ۵۲۰ هکتار زمین در استان هرمزگان به پتروپالایش اصفهان واگذار شده است، افزود: یک پالایشگاه با قدمت ۱۵ سال ساخت را تهیه کردیم که تا پایان سال آینده، آن را در هرمزگان نصب خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: با در مدار قرار گرفتن این پالایشگاه، روزانه ۵.۵ میلیون لیتر بنزین و پنج میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت سوخت کشور اضافه خواهد شد و قصد داریم ظرفیت تولید آن را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم.

پالایشگاه اصفهان با حدود ۳۰ نوع فراورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

روزانه حدود ۱۴ میلیون لیتر بنزین «یورو ۵» و ۲۳ میلیون لیتر گازوییل «یورو ۵» در این پالایشگاه تولید می‌شود.

حدود ۲۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور از جمله بنزین و گازوییل در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود و ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند.

هرمزگان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در نوار ساحلی دریای خلیج فارس و عمان در جنوب کشور است.

منبع: ایرنا

نظر شما