شناسهٔ خبر: 66670654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر چالش‌های اخیر بازار طلا و جواهرات؛

تلاطم در بازار طلا/ آیا شفاف سازی و اصلاحات آرامش را به بازار باز می‌گرداند؟

اعتراض طلافروشان به ثبت اطلاعات سرمایه و معاملات در سامانه جامع تجارت این رویکرد که البته به مذاق معامله گران طلا خوش نیامد و به اعتراض و اعتصاب برخی از آنها منجر شد، تاثیر خود را نیز در سایر بازارها بر جای گذاشت. به طوری که قیمت دلار که در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومان در هفته گذشته قرار گرفته بود در پی اعتصاب و اعتراض طلا فروشان، افزایشی به ۶۲ هزار تومان هم رسید، ولی با تعاملی که مسئولان اجرایی با صنف طلافروشان داشتند که منجر به رفع ابهامات بازار طلا شد این بازار به حالت عادی درآمد و معاملات همچون گذشته از سر گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بحث طرح دریافت مالیات ازعایدی سرمایه و درگیر شدن فعالان صنف طلا در پی ثبت اطلاعات سرمایه شخصی آنها در سامانه های جامع تجارت و امور مودیان همچنین نگرانی از تبعات چنین طرحی درآینده، نگرانی هایی را برای فعالان این صنف ایجاد کرد به طوریکه هفته گذشته برخی از طلا فروشان در تهران و در شهرستان‌ها به نشان اعتراض از سیاست گذاری های مالیاتی دولت، کرکره های خود را پایین کشیدند، اما با اقداماتی که از سوی اتاق اصناف، اتحادیه ها و حضور معاون وزیر صمت در نشست با فعالان صنعت طلا برای رفع ابهامات، انجام اصلاحات و همراهی و پشتیبانی دولت از فعالان این صنعت انجام شد، بازار معاملات طلا به روال عادی بازگشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: معامالت طلا بدون هیچ مشکلی همچون روال گذشته در حال انجام است و با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، فقط تعداد بسیار کمی مشمول این طرح خواهند شد.

بازاری مهم و حساسی که در پی الزام به اجرایی شدن ثبت معامالت طلا و سرمایه طلافروشان در سامانه جامع تجارت به تعطیلی برخی از واحدهای طلافروشی منجر شد به طوریکه دامنه این اعتراض نگرانی هایی را نیز برای مردم عادی ایجاد کرد که مبادا آنها چنانچه اقدام به خرید یا فروش طلا کنند، در دور جدید سیاست گذاران مالیاتی، بخشی از سرمایه هایشان به دلیل کسر مالیاتکاسته شود.

البته با عملیاتی شدن اخذ مالیات از عایدی سرمایه که معامله گران طلا نیز به عنوان کالایی در کنار سایر کالاها نظیر ارز، مسکن و خودرو مشمول چنین قانونی خواهند شد ولی توجه به این نکته مهم است که تبعات اجرای این قانون همه را شامل نمی شود بلکه در صورت اجرا بخش بسیار کمی از فعالان در چین بازاری را در بر خواهد گرفت. در بحث اجرای طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه، با وجود برخی نگرانی ها، ولی طبق بررسی ها انجام شده بخش زیادی از جامعه از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در این عرصه همچنان معاف هستند.

اعتراضات به ثبت اطلاعات سرمایه طلافروشان

 اعتراض طلافروشان به ثبت اطلاعات سرمایه و معاملات در سامانه جامع تجارت این رویکرد که موجب به اعتراض و اعتصاب برخی از آنها منجر شد، تاثیر خود را نیز در سایر بازارها بر جای گذاشت. به طوری که قیمت دلار که در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومان در هفته گذشته قرار گرفته بود در پی اعتصاب و اعتراض طلا فروشان، افزایشی به ۶۲ هزار تومان هم رسید، ولی با تعاملی که مسئولان اجرایی با صنف طلافروشان داشتند که منجر به رفع ابهامات بازار طلا شد این بازار به حالت عادی درآمد و معاملات همچون گذشته از سر گرفته شد.

بازگشایی بازار طلایی که موجب شد، قیمت ها در بازار ارز نیز سیر نزولی به خود گیرد و دلار دوباره در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گیرد، به طوری که هم اکنون نرخ دلار ۵۹ هزار تومان شده است.

این در حالی است که در بحث اجرای طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با وجود برخی نگرانی ها، ولی طبق بررسی ها انجام شده بخش زیادی از جامعه از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه در این عرصه همچنان معاف هستند. این در حالی است که برخی ها تصور می کنند هر میزان طلا که داشته باشند باید مالیات آن را بدهند اما این گونه نیست، با این وجود شفاف نبودن اطلاعات در این زمینه سردرگمی هایی را برای مردم به وجود آورده است؛ به طوری که برخی افراد فکر می کنند همین که طلا خریداری کنند و یا آن را در خانه نگه دارند باید زمان فروش مالیات آن را بپردازند، موضوعی که البته بستگی به چگونگی میزان خرید، وزن طلا و نحوه سرمایه گذاری دارد در حالی که هنوز این قانون اجرایی نشده است.

هفته گذشته طلافروشان نسبت به ثبت معاملات بخصوص سرمایه خود در سامانه جامع تجارت ابراز نگرانی کردند مسئله ای که باعث شد تا برخی واحدهای طلا فروش اقدام به تعطیلی فعالیت خود در بازار کنند، این عدم شفافیت منجر به آن شد تا مسئولان با شفاف سازی ابهامات را رفع کنند.

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌درستی اجرا شود

از همین رو نیز حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با اعضای صنف طلا و جواهر گفت: با توجه به تأکید رئیس جمهور برای رفع مشکل، خوشبختانه توافقاتی صورت پذیرفت که قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌درستی اجرا شود.

وی افزود: همچنین بخش زیادی از ابهامات فعالان صنف طلا در این جلسه برطرف شد و قرار بر این شد که اطلاعات در سامانه جامع تجارت ثبت شود.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: طی توافق صورت‌گرفته، فعالان صنف طلا و جواهر، اطلاعات خرید، فروش و حمل را در سامانه ثبت می‌کنند.

توافق صنف طلا با ثبت آمار معاملات و حمل در سامانه جامع تجارت

وی اضافه کرد: در این مرحله یک دوره شش‌ماهه برای ثبت اطلاعات تعیین شده است. اگر 51 درصد از اعضای صنف نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدامات لازم را انجام دهند، از ثبت موجودی طلای خود معاف می‌شوند.

دهقانی‌نیا در ادامه گفت: پس از گذشت شش ماه، ما با توجه به اطلاعات موجود در سامانه جامع تجارت، عملکرد اعضای صنف در سامانه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد که در صورت ثبت اطلاعات می‌توانند همچنان از معافیت عدم‌ثبت موجودی استفاده کنند.

وی افزود: سند توافقنامه توسط اعضای صنف امضا شده و تأییدیه آن نیز توسط نمایندگان استانی گرفته شده است و به‌طورکلی می‌توان گفت که نتایج جلسه قابل قبول بوده است، چرا که نه‌تنها فرآیند ثبت اطلاعات آغاز خواهد شد بلکه شفافیت موردنظر نیز تحقق خواهد یافت.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان با تشریح شرایط معافیت درنظر گرفته‌شده برای عدم‌ثبت موجودی اولیه گفت: باید به این مسئله اشاره کرد که معافیت ثبت موجودی و تولید مرتبط به تولیدکنندگان مصنوعات می‌شود، اما فعالان تولید‌کننده شمش طلا هنوز مکلف به ثبت تولیدات خود خواهند بود.

وی تصریح کرد: تولیدکننده طلا از معدن و تولیدکننده شمش طلا باید نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند. واردکننده و صادرکننده کالا‌های مشمول هم باید نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

رفع ابهامات با شفاف سازی و انجام اصلاحات

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز طی گفتگویی راجع به وضعیت این روزهای بازار طلا، چگونگی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صنف طلافروشان و حتی فعالان این عرصه بخصوص مردم به عنوان مشتریان بازار طلا، گفت: هفته گذشته طلافروشان نسبت به ثبت معاملات بخصوص سرمایه خود در سامانه جامع تجارت ابراز نگرانی کردند مسئله ای که باعث شد تا برخی واحدهای طلا فروش اقدام به تعطیلی فعالیت خود در بازار کنند، در این شرایط فعالان فضای مجازی نیز با شانتاژ کاری اطلاعات غلط به مردم دادند و این عدم شفافیت منجر به آن شد تا مسئولان وزارت صمت و اتاق تعاون با حضور درجلسات فعالان عرصه طلا با شفاف سازی ابهامات را رفع کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بازار طلا روال عادی خود را همچون گذشته سپری می کند، افزود: البته باید به این نکته توجه شود که بحث مخالفت با شفافیت و ثبت معاملات در سامانه مطرح نیست؛ چرا که در حال حاضر همه معاملات در سامانه جامع تجارت ثبت می شوند و واحدها در این زمینه، همکاری دارند. در حقیقت همکاران ما بیشتر نگران مالیات بر سرمایه های خود هستند.

شفاف سازی 

حال مشکلات در بحث ثبت معامالات و سرمایه طلافروشان نیز تا حدی حل شده است اما یک سری بازنگری ها در کارگروه های تخصصی در حال انجام است تا مشکلی بازار طلا و این صنعت مهم را که با مردم و فعالان صنعت طلا سر و کار دارد تهدید نکند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بخش طلا هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است ولی با اجرایی شدن آن در بحث خرید و فروش طلا، قرار است تا ۱۵۰ گرم طلا معاف از مالیات در این بخش باشد خرید و فروش طال تا ۱۵۰ گرم، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه رئیس اتحادیه طال و جواهر تهران در ادامه تاکید کرد: برای رفع موانع و حل مشکلات در این صنعت، نیاز است کارگروهای تخصصی شکل گیرد، یک سری اطلاعات با نامه نگاری و به صورت مکتوب با مسئولان انجام شده تا با شفاف سازی ابهامات رفع و مشکالت حل شود.

البته مسئولان قول همکاری و مساعدت لازم را به ما داده اند تا نسبت ثبت اطلاعات در معامالت و حتی در صورت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه که هنوز اجرایی نشده است، بازار طلا بدون هر مشکلی در کمال آرامش فعالیت خود را ادامه دهد.

حال با واکنش هایی که برخی همکاران ما در پی الزم الاجرا شدن مجدد سامانه جامع تجارت داشتند، اصلاحاتی که صورت نگرفته بود، بررسی شد و خواسته ها و نگرانی فعالان صنعت طلای کشور نسبت به آینده فعالیت اقتصادی آن ها یا مشکلاتی که ممکن است در آینده داشته باشند مطرح شده است، خوشبختانه نسبت به خواسته این صنف، تغییراتی صورت گرفت و در بخشنامه اخیر وزیر صمت هم این اصلاحات دیده شد، اما چنین موضوعی همچنان نیاز به بازنگری و برگزاری جلسات تخصصی برای رفع ابهامات و انجام اصالحات لازم دارد.

وی به یکی اصلاحات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: تاکید شده است، دیگر سرمایه ای که در گردش و معاملات نیست و در حقیقت سرمایه شخصی افراد است، نیاز به ثبت در سامانه جامع تجارت ندارد؛ اما نکته مهم این است که در صنف طلافروشی چندان سرمایه شخصی، موضوعیت ندارد و سرمایه طلافروش همانی است که در مغازه وجود دارد.

وی در خصوص نگرانی مردم در خرید طلا در صورت اجرای قانون اخذمالیات از عایدی سرمایه نیز گفت: این قانون هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است، ولی با اجرایی شدن آن در بحث خرید و فروش طلا، قرار است تا ۱۵۰ گرم طلا معاف از مالیات در این بخش باشد.

بنا به این گزارش، اعتراض صنف طلافروشان در هفته گذشته نسبت به نگرانی آنها در آینده برای ثبت سرمایه هایشان در سامانه تجارت بود که این مسئله با اقدامات انجام شده در حال حل شدن است، به طوریکه بازار معامالت طلا نیز بدون هیچ مشکلی خاصی هم اکنون روال عادی خود را طی می کند. علاوه بر این نکته ای که مردم این روزها باید به آن توجه کنند آن است که مالیات بر عایدی سرمایه ۳ سال پس از قانونی شدن اجرایی می شود. این مالیات هنوز قانونی نشده و مردم می توانند اقدام به خرید و فروش طلا بدون پرداخت مالیات برعایدی سرمایه کنند.

گزارش از محمد جهاد

نظر شما