شناسهٔ خبر: 66670451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

واکنش ایران به تحریم‌های استرالیا: حق اقدام متقابل را محفوظ می‌داریم

خبرگزاری فارس

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تحریم‌های استرالیا علیه مقامات و نهاد‌های ایرانی اعلام کرد: رویکرد غیرقانونی توسل به ابزار تحریم از سوی استرالیا و تبعیت آن از واشنگتن را به شدت محکوم کرده و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در بیانیه‌ای اقدام استرالیا در اعمال تحریم علیه مقامات و نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران را شدیدا محکوم کرد.

دولت استرالیا پنج فرد ایرانی و سه نهاد را تحریم کرد. محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه از جمله مقامات تحریم شده از سوی استرالیا هستند. امیر حاتمی وزیر پیشین دفاع، مهدی گوگردچیان مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران و غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا هم در این فهرست قرار دارند.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام رژیم استرالیا در اعمال تحریم علیه برخی مقامات و نهاد‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کند. 

این بیانیه می‌افزاید، سکوت استرالیا و شرکای آن در قبال اقدام متجاوزانه و نقض قوانین و حقوق بین‌الملل توسط رژیم صهیونیستی در حمله به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و موضع این کشور‌ها نسبت به اقدام مشروع ایران علیه این رژیم در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع وفق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، به خوبی نمایانگر رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای غربی آن در قبال تحولات منطقه است.

* رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن منطقه را بی ثبات می‌کند

در بیانیه مذکور عنوان شده است. رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن در انتخاب گزینشی هنجار‌های بین‌المللی، نه تنها کمکی به کاهش بی‌ثباتی در منطقه نمی‌کند، بلکه با سکوت در برابر حمله رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک، تأمین تسلیحاتی آن در کشتار بی‌رحمانه مردم بی دفاع غزه، رژیم اسرائیل را در نقض قواعد بین‌المللی و ارتکاب جنایات جنگی بیشتر تشویق کرده و منطقه را به سوی بی‌ثباتی رهنمون می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه، اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین و حمایت بی‌دریغ ائتلاف شرارت از جمله استرالیا از این رژیم است.

در پایان این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران رویکرد غیرقانونی توسل به ابزار تحریم از سوی استرالیا و تبعیت آن از واشنگتن را به شدت محکوم کرده و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد.

نظر شما