شناسهٔ خبر: 66669658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

عضو عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با ایبنا؛

فلسطین از مسئله‌ای عربی به یک مسئله جهانی تبدیل شده است

محمدعلی آذرشب: جنایت‌های اسراییل آن قدر زیاد است که دل آدم را زخم می‌کند ولی امیدوار کننده است چرا که قضیه فلسطین در سطح جهان مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدعلی آذرشب با حضور در غرفه خبرگزاری کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: آن چیزی که امروز در غزه شاهد هستیم، با وجود تمام ناملایمات و ناراحت‌کنندگی‌هایش، امیدوارکننده است. جنایت‌های اسرائیل آن قدر زیاد است که دل آدم را زخم می‌کند ولی امیدوارکننده است چرا که قضیه فلسطین در سطح جهان مطرح شده است. قضیه فلسطین از عربیت و جهان اسلام خارج شده و به مسئله جهانی تبدیل شده است. بیداری در جهت مبارزه با ظلم و ستم غربی و صهیونیست‌ها در جهان طلیعه بسیار مبارکی است. امیدوارم در داخل فلسطین نیز مردم به مقاومت خود ادامه بدهند تا به وعده خدا به پیروزی برسند.

آذرشب در رابطه با ترجمه کتاب «خون دلی که لعل شد» گفت: این کتاب تقریباً به تمام زبان‌های دنیا ترجمه شده و با توجه به تعدد چاپ‌های این کتاب می‌توان گفت استقبال خوبی از آن شده است. خداوند من را به سمت ترجمه این کتاب هدایت کرد. در مقدمه کتاب داستان ترجمه این کتاب را گفته‌ام. در جلسات گپ‌وگفت با رهبر انقلاب که به زبان عربی در مورد مسائل جهان اسلام و مسئله‌های فرهنگی داشتیم، پیشنهاد شد که بخش‌هایی از زندگی ایشان به خصوص دوران تبعیدها و زندان، چاپ شود.

او ادامه داد: رهبر انقلاب، زبان عربی را زبان مختص عرب‌ها نمی‌داند. همچنین زبان فارسی را مختص فارس‌ها نمی‌داند. هر کس به تمدن اسلامی علاقه‌مند است باید به زبان عربی و فارسی توجه داشته باشد. شخصیت رهبری، تنها به بعد سیاسی آن خلاصه نمی‌شود. دیگر ابعاد فکری و فرهنگی شخصیت ایشان فراموش شده و معرفی نشده است. در این کتاب شمه‌ای از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان مطرح شده است. یکی از محورهای مهم شخصیت رهبری، تقریب بین مذاهب اسلامی است. ایشان در همان اوایل رهبری، مجمع جهانی تقریب بین مذاهب را تأسیس کردند. دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی یکی از مظاهر ایجاد وحدت اسلامی است. تقریب مذاهب یعنی هر مذهبی، مذهب دیگر را بشناسد. این به معنای ذوب شدن یک مذهب در دیگری نیست. باید اختلافات بین مذهبی را به روش‌های علمی و نه طایفه‌ای بررسی کرد. نباید مذاهب به قبیله‌های سنی و شیعی تبدیل شوند.

نظر شما