شناسهٔ خبر: 66669641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هشدار جدی درباره کودتا در ترکیه| اقدام فوری اردوغان؛ نشست اضطراری برگزار شد

پس از هشدار «دولت باغچلی» رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه درباره آماده شدن برخی از نهادهای امنیتی برای اجرای کودتای احتمالی، «اردوغان» با روسای اطلاعات و وزارت دادگستری کشورش جلسه اضطراری برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، اخراج چندین افسر پلیس در اداره امنیت آنکارا به اتهام ارتباط با سازمان تبهکار و مافیایی «آیهان بورا کاپلان» نگرانی‌های گسترده‌ای را ایجاد کرده است. خانه‌های این افراد برای ضبط وسایل دیجیتال مورد بازرسی قرار گرفته بود.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرا گفته است که این وضعیت می‌تواند توطئه‌ای علیه دولت باشد و نمی‌توان با تعلیق چندین افسر پلیس به تنهایی از وقوع یک کودتای احتمالی جلوگیری کرد. این مقام حین سخنرانی در یک نشست حزبی در پارلمان نسبت به تکرار احتمالی کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه هشدار داد.

با این هشدار، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نشست اضطراری با «ییلماز تونچ» وزیر دادگستری و «ابراهیم کالین» مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه در محل اقامتش نشستی برگزار کرد.

اردوغان قرار است امروز (چهارشنبه) در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان درباره این موضوع صحبت کند.

در رابطه با کودتای ناکام ۲۰۱۶، آنکارا اعضای سازمان «فتح‌الله گولن» روحانی ترک‌تبار مستقر در آمریکا را متهم کرده است. به دنبال آن واقعه، بیش از ۸۰ هزار نفر در ترکیه دستگیر و حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولتی و پرسنل نظامی اخراج یا از کار خود به دلیل ارتباط مشکوک با سازمان «فتو» تعلیق شدند. گولن که از سال ۱۹۹۹ در تبعید خودخواسته در ایالات متحده زندگی می‌کند، اتهامات را رد و کودتا را محکوم کرد.

نظر شما