شناسهٔ خبر: 66669583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بزرگترین کتابخانه عمومی کشور کجای کار احداث است؟

هادی صفدری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: کتابخانه مرکزی اراک به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صاحب‌خبر -

علی گودرزی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی کتابخانه مرکزی اراک، اظهار کرد: مبلغی از طرف سازمان مدیریت به این پروژه اختصاص داده شده است و تکمیل پروژه با سرعت در چند جبهه در حال انجام است. امیدواریم تا دی‌ماه سال جاری که پایان تعهد پیمانکار کتابخانه مرکزی است، این پروژه به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به عنوان بهره‌بردار، تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین کتابخانه عمومی کشور، غرب آسیا و خاورمیانه است، ادامه داد: امیدواریم احداث پروژه به سرانجام رسیده و تجهیز این کتابخانه که خود فرایندی زمانبر و فنی است، آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین پروژه در دست اجرای نهاد کتابخانه‌های عمومی است، افزود: بر اساس برآوردها، تجهیز کتابخانه حدود ۹ ماه زمان نیاز خواهد داشت که امیدواریم با تحقق وعده‌ها و اراده‌ای که در استان وجود دارد، بودجه مناسبی به پروژه اختصاص پیدا کند تا در زمان تعیین شده به پایان رسیده و وارد فاز تجهیز شویم.

گودرزی‌زاده با اشاره به اینکه در فرایند کتابداری نوین حدود ۷۰ وظیفه و رسالت برای کتابخانه‌های عمومی تعریف شده است، تصریح کرد: بخش زیادی از این خدمات شامل تالار محققین، لمکده، اتاق‌های VIP مطالعه، بخش نابینایان مجهز، مفصل و غنی بوده و آن دسته از خدماتی که به دلیل محدودیت‌های فضا، امکان ارائه آن در سایر کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد، در این کتابخانه ارائه خواهد شد.

وی کتابخانه مرکزی اراک را بزرگترین کتابخانه جهان اسلام دانست و اظهار کرد: بزرگترین مخزن کتاب، بزرگترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی کشور و یکی از بزرگترین بخش‌های نسخ و نفایس خطی در این کتابخانه پیش بینی شده است.

گودرزی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی در رسالت جدید خود تبدیل به فرهنگسرا و پایگاه‌های اجتماعی شده‌اند، فرهنگسرا دارای ریزفضاها و بخش‌های مختلفی شامل بِلَک باکس، گالری، کافه مشاوره، فضای ورکشاپ، کلاس‌های آموزشی، سالن کنفرانس و سالن اجتماعات هستند و تمام این بخش‌ها در کتابخانه مرکزی اراک دیده شده و به مردم خدمات خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی از قطب‌های صنعتی استان مرکزی است، افزود: در کتابخانه مرکزی اراک بخش ویژه‌ای به هویت استان مرکزی اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تجهیز و تامین منابع کتابخانه‌های عمومی بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، ادامه داد: با توجه به حجم پروژه، ظرفیت منابع این کتابخانه پس از بازدید مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و  تعیین ریزفضاها، مشخص خواهد شد.

گودرزی‌زاده افزود: امید است با تخصیص درست بودجه، بتوان پروژه را به درستی پیش برد تا بزرگترین کتابخانه عمومی کشور بتواند بیشترین و مطلوب‌ترین خدمات در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور را به مردم استان مرکزی و محققان ارائه کند.

کتابخانه مرکزی اراک بزرگترین کتابخانه عمومی در حال ساخت کشور است که در سال ۱۳۸۶ توسط نماینده وقت ولی فقیه در میدان سرداران کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش وقت آغاز شد ولی در سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم تامین پیش پرداخت و با تشدید تورم و مشکلات اقتصادی تعطیل و دوباره در سال ۱۳۹۷ از سر گرفته شد. تا امروز حدود ۱۰ سال که از آغاز عملیات اجرایی‌ این پروژه می گذرد.

انتهای پیام

نظر شما