شناسهٔ خبر: 66669452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بلینکن شرط آمریکا برای برگزاری انتخابات اوکراین را گفت

امیرمحمد سهرابی

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به کی‌یف گفت هنگامی که تمامی اوکراینی‌ها از جمله آنهایی که در مناطق تحت کنترل روسیه هستند زمان مناسب را اعلام کنند، دولت اوکراین انتخابات را برگزار خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شرطی که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده است، باعث می‌شود که اگر کی‌یف مناطق تحت کنترل روسیه را پس نگیرد، رئیس‌جمهور اوکراین بتواند انتخابات را همچنان به تعویق بیندازد.

راشا تودی به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در موسسه پلی‌تکنیک کی‌یف سخنرانی کرد، گزارش داد: «ما با دولت و گروه‌های جامعه مدنی جهت تقویت زیرساخت‌های انتخاباتی اوکراین همکاری می‌کنیم.»

بلینکن در ادامه افزود: «به محض اینکه تمامی اوکراینی‌ها از جمله آنهایی که در مناطق تحت کنترل روسیه زندگی می‌کنند، با شرط اعلام‌شده موافقت کنند، انتخابات در اوکراین برگزار خواهد شد. هم‌چنین مردم اوکراین در سرتاسر جهان باید این اطمینان را حاصل کنند که روند رای‌گیری عادلانه، آزاد و امن خواهد بود.»

قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است و همین موضوع سرنوشت مردم کشور ما را مشخص می‌کند. من معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

بیانیه آنتونی بلینکن نشان می‌دهد که ایالات متحده از زلنسکی انتظار برگزاری انتخابات را ندارد مگر اینکه تمامی پناهجوهای اوکراینی در سرتاسر اروپا و هم‌چنین آنهایی که در مناطق سابق اوکراینی از جمله دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا زندگی می‌کنند، حق شرکت در انتخابات را داشته باشند. اما از آنجایی که شهروندان این مناطق مذکور در سپتامبر ۲۰۲۲ به الحاق به فدراسیون روسیه رای مثبت دادند، بعید است که این بار قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین را داشته باشند.

بلینکن شرط آمریکا برای برگزاری انتخابات اوکراین را گفت «آنتونی بلینکن» در کی‌یف

وزیر امور خارجه آمریکا که صبح سه‌شنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد، گفت: «برخی از کمک‌ها در راه هستند. این کمک‌ها تغییر جدی در میدان نبرد اوکراین ایجاد خواهد کرد.»

همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آنها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است.

بلینکن هم‌چنین پیشتر در جریان این سفر درخصوص احتمال عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو گفت: «لحظه‌ای که شرایط فراهم شود و متحدان با این مسئله موافقت کنند، دعوت و پیوستن اوکراین به اتحاد ناتو به سرعت و به سادگی انجام خواهد شد.»

انتهای پیام

نظر شما