شناسهٔ خبر: 66669150 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

قوانین مواجهه دستگاه‌های شهری با بافت تاریخی شیراز تغییر خواهد کرد

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛ مدیرکل دفتر حفظ، احیا، بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: از سال گذشته که بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی آن تغییر پیدا کرد به طوری‌که بافت تاریخی ثبت شده دیگر مراتب و ملاحظات خاص خود را نسبت به یک محدوده تاریخی دارد و نحوه مواجهه دستگاه‌های شهری در برابر بافت ثبتی شیراز باید مطابق با ضوابط بافت تاریخی ثبتی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، بافت تاریخی شیراز با محدوده ۳۵۷ هکتاری در حالی سال گذشته در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که دستگاه‌های شهری شیراز معتقدند که ضوابط اختصاصی این بافت ارزشمند تاریخی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده است. کارشناسان معتقدند، طرح ۵۷ هکتاری شاهچراغ همچنان روی میز است و مختومه نشده به طوری که قرار است در روزهای آینده در خصوص اجرای آن تصمیم‌گیری شود.

«فاطمه‌داوری» مدیرکل دفتر حفظ، احیاء، بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در پاسخ به این سوال که چرا ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شیراز ابلاغ نمی‌شود، به ایلنا گفت: بافت‌های تاریخی، دو وجه دارند یک وجه محدوده‌های ابلاغی شهرهای تاریخی هستند که نظام برنامه ریزی و ضوابط آن‌ها متفاوت است و بخش دیگر مربوط به بافت‌های تاریخی کشور می‌شود که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

او گفت: بافت تاریخی شیراز تا پیش از آنکه در فهرست آثار ملی قرار بگیرد یک بافت تاریخی ابلاغی بود. پس از تلاش‌هایی که در سطح استان، ستاد و دستگاه‌های مختلف صورت گرفت تا این بافت در فهرست ملی ثبت شود شرایط بافت تاریخی شیراز تغییر کرد. پیش از این نحوه مواجهه و طرح ریزی برای محدوده اعلام شده تاریخی بود که ضوابط حقوقی مترتب خود را داشت.

به گفته داوری، لازم است که همه توجه کنیم از سال گذشته بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت بنابراین ضوابط اختصاصی در یک بافت تاریخی ثبتی مراتب و ملاحظات خاص خود را نسبت به یک محدوده ابلاغی دارد. بنابراین نیاز است در وزارت میراث‌فرهنگی و در سطح استان و سایر دستگاه‌های شهری این رویکرد و نگاه جدید شکل بگیرد و تکالیف ما از این جا به بعد در برابر بافت تاریخی شیراز مطابق با یک بافت ثبتی باشد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی کشور گفت: بنابراین وقتی ضابطه‌ای هم برای بافت تاریخی شیراز تهیه شود قوانینی متفاوتی خواهد داشت و مفاهیمی مثل اصالت، یکپارچگی باید با ملاحظات رشد بافت و توانمند کردن مردم و رعایت حقوق عامه توامان بشود.

آنطور که داوری اعلام کرد: درحال حاضر برنامه ریزی‌ها و طرح‌ریزی‌های قبلی به جهت محتوایی الزاما نمی‌تواند منطبق بر نیاز بافت تاریخی ثبتی باشد به‌ویژه در مورد بافت تاریخی شیراز که ماجرا کمی فرق می‌کند چراکه ثبت این بافت تاریخی با یک درخواست ملی انجام گرفت. به همین منظور در راستای تقاضایی که برای ثبت بافت تاریخی شیراز صورت گرفت باید برای حفاظت از این بافت تلاش کنیم.

او گفت: به تمام همکاران و سایر دستگاه‌ها نیز اعلام شده که از زمان ثبت بافت تاریخی شیراز نحوه مواجهه با بافت تاریخی همانند یک بافت ثبتی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما