شناسهٔ خبر: 66669021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا

منیر شفیق: قطعنامه سازمان ملل می‌تواند رژیم اسرائیل را یک آپارتاید معرفی کند

زهرا اصغری

یک سیاستمدار فلسطینی گفت تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، می‌تواند رژیم صهیونیستی را به عنوان یک آپارتاید معرفی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۰ اردیبهشت با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان صد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسد. این در حالی است که فلسطینیان از سال ۲۰۱۲ دارای وضعیت ناظر غیرعضو بوده‌اند که از حقوقی کمتر از یک عضو کامل برخوردار است.

از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۲۵ کشور رأی ممتنع و ۹ کشور رأی مخالف دادند. با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شده است.

هرچند تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت می ‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود آمریکا این پیشنهاد را مجددا وتو کند، اما رای ۱۴۳ کشور به این قطعنامه درحالی که رژیم صهیونیستی به کشتار و نسل‌کشی در غزه و رفح ادامه می‌دهد و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است، تحول بزرگی در تاریخ سازمان ملل و هماهنگی و همراهی کشورهای جهان با مردم فلسطین است.

رژیم صهیونیستی با حمایت امریکا در در بیش از ۷۰ سال اخیر اجازه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را نداده است.

منیر شفیق: قطعنامه سازمان ملل می‌تواند اسرائیل را یک آپارتاید معرفی کند «منیر شفیق» در همایش گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در تهران

«منیر شفیق» ادیب و سیاستمدار فلسطینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را موفقیت برای فلسطین دانست و گفت: با وجود حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی، تصویب این قطعنامه اعترافی به حقانیت ملت فلسطین برای تسلط بر حاکمیت خودشان است و البته مخالفت با اقدامات و دشمنی با اسرائیل در جنگ غزه است و می‌تواند رژیم صهیونیستی را به عنوان یک آپارتاید معرفی کند.

وی با بیان اینکه اگر حمایت‌های آمریکا و اروپا از اسرائیل نبود، نمی‌توانست این جنگ را ادامه دهد، افزود: ما باید همه در مقابل حمایت‌های آمریکا و غرب از اسرائیل و تداوم عملیات کشتار فلسطینیان بایستیم.

شفیق گفت که دشمنی و نفرت از عملکرد رژیم صهیونیستی روز به روز در حال افزایش است و به علاوه مخالفت با حامیانش نیز در حال افزایش است؛ هر آنچه در دانشگاه های آمریکایی، اروپایی و کانادایی و در بین دانشجویان و اساتید و نخبگان شاهد هستیم تاکیدی بر این است که فلسطین به سمت پیروزی در حال حرکت است.

این سیاستمدار فلسطینی درباره مذاکرات آتش بس اظهار کرد: از هر اقدامی که باعث توقف جنگ مستمر در غزه شود، حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

نظر شما