شناسهٔ خبر: 66668952 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

راهبردهای تنظیم هیجان شامل چه مواردی است؟

عضو سازمان روان‌شناسی کشور گفت: راهبردهای متفاوتی برای تنظیم شناختی هیجان پیشنهاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پذیرش، تمرکز مجدد و مثبت فکر کردن به موضوع لذت‌بخش و شاد به جای تفکر درباره حادثه واقعی، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و کم‌اهمیت شماری اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افراد در مواجهه با رویدادهای استرس‌زا از راهبردهای متفاوتی برای اصلاح یا تعدیل تجربه هیجانی خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: یکی از متداول‌ترین این راهبردها، تنظیم هیجان با استفاده از راهبردهای شناختی است که شامل نحوه پردازش شناختی فرد هنگام مواجهه با موقعیت استرس‌زا می‌شود.

وی افزود: فرایندهای شناختی به افراد کمک می‌کند احساسات و هیجانات خود را تنظیم کنند و توسط شدت هیجان‌ها مغلوب نشوند، تنظیم شناختی هیجانی به شیوه شناختی مدیریت و دستکاری ورود اطلاعات هیجانی اشاره دارد.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه تنظیم شناختی هیجان دلالت بر شیوه‌های شناختی دستکاری کردن اطلاعات هیجانی دارد، تصریح کرد: راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به نحوه تفکر فرد پس از بروز یک اتفاق ناخوشایند یا واقعه آسیب‌زا اطلاق می‌شود.

روزبهانی ادامه داد: کارشناسان، راهبردهای متفاوتی برای تنظیم شناختی هیجان پیشنهاد کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به خود سرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری ذهنی، تمرکز مجدد و مثبت فکر کردن به موضوع لذت‌بخش و شاد به جای تفکر درباره حادثه واقعی، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و فکر کردن درباره مراحل غلبه بر واقعه، فاجعه‌انگاری، کم اهمیت شماری و ملامت دیگران اشاره کرد.

وی گفت: راهبردهای ملامت دیگران، نشخوارگری و خود سرزنشگری به‌عنوان راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان شناخته می‌شوند و راهبردهای پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی، تمرکز و ارزیابی مجدد مثبت به‌عنوان راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در نظر گرفته می‌شود.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: آنچه که در تنظیم بهینه هیجان مورد توجه است این است که فرد توان آن را داشته باشد که هیجان‌ها را تحت کنترل مطلوب درآورد و از این طریق فرصتی برای رابطه بین فردی، معاشرت‌پذیری، جرئتمند بودن به هنگام نیاز، همدلی نسبت به دیگران، پیش‌قدم شدن برای روابط اجتماعی در زمان صحیح و سایر نشانه‌های عملکرد مناسب را فراهم کند.

نظر شما