شناسهٔ خبر: 66668650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفت‌وگوی «جوان» با نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت:

کاهش مالیات عملکرد تولید می‌تواند تأثیری مثبت در حمایت از تولید داشته باشد 

روزنامه جوان

حمایت از بخش‌های مولد اقتصاد و از رونق انداختن بخش‌های غیرمولد در کشور همواره مطرح بوده است. به زعم کارشناسان، در شرایط فعلی که تولید با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، دولت وظیفه دارد به حمایت از این بخش بپردازد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید اعطای مشوق‌های حمایتی از سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم مردم در بخش مولد اقتصاد از طریق بازار سرمایه، قطعاً در جذب سرمایه‌های کلان مؤثر خواهد بود. همچنین کاهش ۵ درصدی مالیات عملکرد تولید می‌تواند تأثیر بزرگ و مثبتی در حمایت از تولید داشته باشد که این موضوع کاهش قابل توجهی در میزان مالیات پرداختی‌شان و در نتیجه هزینه نهایی تولید خواهد داشت. 
 
حمایت از بخش‌های مولد اقتصاد و از رونق انداختن بخش‌های غیرمولد در کشور همواره مطرح بوده است. به زعم کارشناسان، در شرایط فعلی که تولید با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، دولت وظیفه دارد به حمایت از این بخش بپردازد. 
به زعم کارشناسان، مالیات یکی از مهم‌ترین هزینه‌های واحد‌های تولیدی به شمار می‌رود که اگر بتوانیم به کاهش آن بپردازیم، کمک زیادی به تولیدکنندگان می‌کنیم. به زعم آنان، کاهش هزینه‌ها در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. 
دولت در راستای حمایت از تولید به اقداماتی مانند کاهش مالیات تولید به میزان ۵ درصد در قانون بودجه ۱۴۰۳، اعطای مشوق‌های مالیاتی به توسعه زنجیره ارزش محصولات به منظور مقابله با خام فروشی و اعطای مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم پرداخته است. 
تلاش دولت در این راستاست که به کمک تولید بیاید تا بر جذابیت این بخش بیفزاید و بستری برای فعالیت بیشتر افراد در این زمینه‌ها فراهم کند. بسیاری بر این باورند که حمایت از تولید باید با جدیت در دستور کار باشد، زیرا مشارکت مردم در اقتصاد تنها از طریق بخش‌های مولد امکانپذیر است. 
سینا تقی‌زاده، نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص کاهش ۵ درصدی مالیات عملکرد تولید در قانون بودجه ۱۴۰۳ به «جوان» می‌گوید: کاهش ۵ درصدی مالیات عملکرد تولید می‌تواند تأثیر بزرگ و مثبتی در حمایت از تولید داشته باشد. به ویژه این قانون به نفع واحد‌های بزرگ صنعتی است که ۵ درصد مالیاتشان عدد بزرگی است و کاهش قابل توجهی در میزان مالیات پرداختی‌شان و در نتیجه هزینه نهایی تولید خواهند داشت. 
وی ادامه می‌دهد: کاهش ۵ درصدی مالیات بر عملکرد تولید برای شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند کمک کننده باشد، اما مشکل اصلی این واحد‌ها تأمین نقدینگی است. 
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان می‌کند: قطعاً در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی هدفمند در راستای حمایت از توسعه زنجیره ارزش محصولات و فاصله گرفتن از خام فروشی می‌تواند در ایجاد انگیزه برای صنایع مؤثر باشد. 
وی ادامه می‌دهد: باید بررسی‌های کارشناسی انجام دهیم و ببینیم در کدام یک از صنایع می‌توانیم به توسعه زنجیره ارزش محصولات بپردازیم. در برخی صنایع مجبور به خام فروشی هستیم و نمی‌توانیم توسعه زنجیره ارزش داشته باشیم. این موارد نیاز به بررسی دارند. تقی‌زاده می‌گوید: به طور کلی، اعطای مشوق‌های هدفمند مالیاتی به منظور حمایت از توسعه زنجیره ارزش محصولات طرح بسیار خوبی است. 
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان می‌کند: اعطای مشوق‌های حمایتی از سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم مردم در بخش مولد اقتصاد از طریق بازار سرمایه، قطعاً در جذب سرمایه‌های کلان مؤثر خواهد بود. این مشوق‌ها در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذارانی که دارای سرمایه‌های کلان هستند، تأثیرگذار است. 
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه برای سرمایه‌های خرد بازار‌های جذاب زیادی در کشور وجود دارد. بازار‌هایی داریم که پرسود هستند و در کوتاه مدت افراد در آن‌ها به سود می‌رسند. به همین دلیل در جذب سرمایه‌های خرد کمی با مشکل مواجه خواهیم شد. در این زمینه باید چاره‌اندیشی‌های بیشتری داشته باشیم.

نظر شما