شناسهٔ خبر: 66668528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

کاخ سفید، گرجستان را تهدید کرد

آمریکا سه‌شنبه تهدید کرد، در صورتی که دولت گرجستان مصوبه پارلمانی «عوامل بیگانه» را اجرایی کند، در روابط دوجانبه با این کشور بازنگری خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا نسبت به تصویب این قانون در پارلمان گرجستان «عمیقا نگران» شده است و از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهد که آن را وتو کند.

وی افزود که اجرای این قانون «ما را مجبور خواهد کرد که در روابط با گرجستان بازنگری کنیم.»

«جیمز اوبرایان» دستیار وزیر خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه هشدار داد که اگر اجرای این قانون مغایر قوانین اتحادیه اروپا باشد، روابط واشنگتن با تفلیس در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد، در صورتی که مقام‌های گرجستان، آمریکا را یک دشمن یا یک کشور غیرشریک تلقی کنند، واشنگتن در کمک‌های خود به تفلیس بازنگری خواهد کرد.

اوبرایان گفت، واشنگتن خواهان آن است که هر گونه اعتراضات جدیدی علیه این مصوبه مسالمت‌آمیز باشد و اگر خشونتی علیه معترضان رخ دهد، آمریکا تحریم‌های مسافرتی و مالی بر عوامل این خشونت‌ها وضع خواهد کرد.

پارلمان گرجستان روز سه‌شنبه به رغم اعتراضات چندهفته‌ای مخالفان، لایحه عوامل بیگانه را تصویب کرد.

معترضان این لایحه را بازتابی از یک قانون مشابه روسی می‌دانند و در تظاهرات خود شعار می‌دادند: نه به قانون روسی.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «عوامل بیگانه» یک اصلاح مربوط به اتحاد جماهیر شوروی سابق است و چنین افرادی خائن یا دشمن کشور شناخته می‌شوند.

بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

در هفته‌های گذشته معترضان اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما