شناسهٔ خبر: 66668423 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نشان ملی حماسه ساز فردوسی به عملیات حماسی وعده صادق رسید

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ مراسم همایش ملی "حکیم طوس" و سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۵ اردیبهشت ماه در آرامگاه این شاعر نامی با حضور مردم و مسئولین داخلی و خارجی در مشهد مقدس برگزار شد . 

در این مراسم که با قرائت پیام آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به آیین بزرگداشت پاسداشت زبان پارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی همراه بود، نشان فردوسی طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی به یاد بزرگ شاعر حماسه سرای کشورمان در سه حوزه «حماسه پژوهی؛ حماسه سرایی و حماسه سازی» منتخبین خود در سال ۱۴۰۳ را شناخت. 

حماسه سازی 
«حماسه‌ساز» فردی است که همچون رستم برای ایران افتخارآفرینی کند
در این بخش نشان عالی فردوسی به سردار  امیرعلی حاجی زاده به پاس انجام عملیات حماسی «وعده صادق» و دلاورمردی های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا شد. فرزند شهید برونسی این جایزه را به نمایندگی از ایشان دریافت کرد. 

حماسه پژوهی 
«حماسه‌پژوه» کسی است که در حوزه شاهنامه و فردوسی تحقیقات علمی و دانشگاهی داشته باشد، که در این بخش نشان عالی فردوسی به دکتر محمد جعفر یاحقی به پاس تلاش های مستمر این استاد در حوزه های فردوسی شناسی و شاهنامه پژوهی اعطا شد. 

حماسه سرا
«حماسه سرا» نیز کسی است که همچون فردوسی در حوزه های شعر، موسیقی، فیلم و داستان برای افتخارآفرینان و قهرمانان کشور حماسه‌سرایی کرده باشد.
در این بخش نشان عالی فردوسی به مریم قربانزاده به پاس تلاش هنرمندانه در آفرینش اثر خاتون و قوماندان اعطا شد. 
خاتون و قوماندان زندگی و خاطرات شفاهی همسر شهید علیرضا توسلی با لقب جهادی ابوحامد و فرمانده فاطمیون است. کتاب توسط نشر ستاره‌ها و مشارکت مرکز رسانه‌ای فاطمیون و دفتر حفظ آثار و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس خراسان رضوی منتشر و روانه بازار کتاب شده است. 

منتخبان این نشان از جمله کسانی هستند که در حوزه های علمی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بویژه در حوزه ایثار و شهادت برای کشور افتخارآفرینی کرده باشند.

نظر شما