شناسهٔ خبر: 66668332 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قوه قضائیه پشتوانه  نهاد‌های مدنی و افشاگران فساد

روزنامه جوان

ولی رستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: در قانون آیین دادرسی مدنی نهاد‌های جامعه مدنی امکان طرح دعوی دارند و قوه قضائیه در کسوت حقوق عامه وارد می‌شود، بنابراین از طریق بحث حمایت از افشاگران فساد و اجرای درست آن، نقشی مؤثر در مشارکت مردم خواهد داشت و در پیشگیری از فساد با کمک مردم مؤثر واقع می‌شود

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ولی رستمی، استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با «جوان» در رابطه با اثرگذاری قوه قضائیه در تحقق شعار سال می‌گوید: مهم‌ترین بحث سرمایه‌گذاری امنیت است و پایه اصلی امنیت سرمایه‌گذاری نیز قضایی است، در نتیجه اگر در این حوزه تخلف و اختلافی بین سرمایه‌گذاران یا دولت رخ دهد، این نهاد قضایی است که باید رسیدگی کند. 
به اعتقاد وی، از آنجا که در تجارت سرعت مهم است، بنابراین اگر قوه قضائیه بر اساس اصول منصفانه، با سرعت و دقت پیش رود، می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین کند. می‌گویند سرمایه جایی می‌رود که امنیت داشته باشد و یکی از مشکلات کشور ما همین است. 
رستمی با تأکید بر اینکه متولی اصلی امنیت دستگاه قضایی است، می‌گوید: دعاوی و اختلافات تجار و سرمایه‌گذاران را داوری می‌کند و بعد از این بحث دیوان عدالت اداری نقش اساسی دارد که از آیین‌نامه و بخشنامه و دستورالعمل‌های خلاف قانون که به ضرر سرمایه‌گذاری است، جلوگیری کند، در نتیجه در مجموع با ظرفیت‌های موجود دستگاه قضایی می‌تواند در حفظ امنیت سرمایه‌گذاری نقش اساسی داشته باشد. 
به اعتقاد وی از آنجا که شعار سال به تولید و مشارکت مردم مربوط می‌شود، در نتیجه قوه قضائیه می‌تواند با حمایت از نهاد‌ها و بخش‌های مدنی به مشارکت مردم کمک کند. 
وی توضیح می‌دهد: در قانون آیین دادرسی مدنی نهاد‌های جامعه مدنی امکان طرح دعوی دارند و قوه قضائیه در کسوت حقوق عامه وارد می‌شود، بنابراین از طریق بحث حمایت از افشاگران فساد و اجرای درست آن نقشی مؤثر در مشارکت مردم خواهد داشت و در پیشگیری از فساد با کمک مردم مؤثر واقع می‌شود.

نظر شما