شناسهٔ خبر: 66667844 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

مهاجری:

آواربرداری اقتصادی بعد از دولت رئیسی کار حضرت فیل است

صاحب‌خبر -

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: بعد از دولت آقای رئیسی یک آوار بزرگ اقتصادی بر سر کشور وارد خواهد شد که آواربرداری آن، کار حضرت فیل خواهد بود.

محمد مهاجری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی درباره کاهش تورم و اینکه آیا این مسئله در سفره مردم احساس می‌شود، عنوان کرد: آقای رئیسی روزی که مراسم تحلیفش بود خودشان گفتند که تورم ۴۰ درصدی را تحویل می‌گیریم حالا این ۶۰ درصد غلط است و این ۳۰ درصدی هم که می‌گویند غلط است. ببینید دولت آمده سال پایه را عوض کرده و آن را از سال ۹۵ به سال ۹۹ قرار داده است.

وی افزود: طبیعتا وقتی شما سال پایه را عوض کنید و قیمت‌ها را بر اساس سال پایه جدید محاسبه کنید، آن وقت می‌گویید تورم کاهش یافته است. فاصله بین ۹۵ و ۹۹ هر تورمی بوده را گم می‌کنید در حالی که در واقع به خاطر عوض کردن سال پایه به نوعی یک اغواگری در این میان وجود دارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره رابطه چاپ پول و تورم در دولت سیزدهم، توضیح داد: فرقی نمی‌کند شما مستقیم از بانک مرکزی استقراض کنید یا اینکه از بانک های دیگر اسقراض کنید. وقتی که از بانک‌ها استقراض می‌کنید، بانک‌ها از کجا می‌آورند؟ مگر چاه پول دارند؟ آنها هم می‌روند بانک مرکزی. بانک مرکزی پول بدون پشتوانه چاپ و منتشر می‌کند، بنابراین در نتیجه‌ی تورم، هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و با این افزایش نقدینگی که در جامعه به وجود می‌آید، تفاوتی نمی‌کند شما از بانک‎ها بگیرید یا از بانک مرکزی؛ بنابراین فقط اسم آن را عوض کردند که از زشتی آن بکاهند در حالی که هیچ یک از اثرات منفی آن کاری که دولت در قرض گرفتن از بانک‌ها می‌کند را کم نمی‌کند.

وی در ارزیابی عملکرد و پایبندی دولت به شعارهایی که داده‌ است، مدعی شد: دولت سیزدهم از زمان هوخشتره تا امروز ضعیف‌ترین دولت تاریخ ایران است.

وی گفت: آقای رئیسی قرار بود ۴ میلیون مسکن بسازد، سالانه یک میلیون اشتغال ایجاد کند، تورم را تک رقمی کند و در واقع هیچکدام از این وعده‎های کلان رئیس جمهور به نتیجه نرسیده چون ده‎ها وعده کوچک و بزرگ دیگر هم داده‎اند.

مهاجری در پیش‌بینی خود از آینده سیاسی دولت رئیسی عنوان کرد: پیش‎بینی من این است که آقای رئیسی ان‌شاالله رئیس دولت چهاردهم هم خواهد بود و متاسفانه وضعیت فعلی همچنان ادامه خواهد داشت و به قول شاعر این قافله تا به حشر لنگ است.

 

نظر شما