شناسهٔ خبر: 6666784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تن نیمه جان تالاب گاوخونی محتاج آب است نه پساب!

استان‌ها > اصفهان - دریغ که با وجود وعده های مسئولان امروز تنها پساب است که لب‌های تفتیده گاوخونی را تر می کند و این در حالی است که این تالاب بیش از هر چیز محتاج آب است نه پساب‌های سمی صنعتی و کشاورزی.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، روزی که خبر رسید آب پس از 10 سال به تالاب گاوخونی می رسد ساحل نشینان با شوق به پا خواستند و سدهای میانه راه آب و پمپاژهای برداشت های غیرمجاز را در هم شکستند تا بار دیگر شاهد لبخند زندگی‌بخش تالاب باشند، لبخندی که همچون دم مسیحایی به طبیعت دلمرده و هوای خشک استان جانی دوباره می بخشید اما دریغ....

در حال که چهره رسانه های اصفهان از اخبار رسیدن آب به تالاب گاوخونی می درخشید بار دیگر تالاب به وضعیت سابق برگشت و گرچه مسئولان نخواستند خبر قطع جریان آب به سمت گاوخونی در میان مردم پخش شود؛ صدای رسا اما خسته تالابی که همیشه دستخوش وعده و وعیدهای بیهوده بوده است ادعاهای پوچِ تلاش برای احیای تالاب را در هم شکست.

اکنون تالاب تشنه قطره ای آب است و این در حالی است که بیش از آب طعم پساب را مزمزه می کند آن هم نه پساب تصفیه شده ای که بنا به قول مسئولان می تواند در احیای تالاب موثر باشد بلکه پساب فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی و غیره.

در این ارتباط فتح‌الله عرب‌زاده رئیس شورای اسلامی شهر زیار نیز گفت: بیش از آب، پساب است که به سمت گاوخونی جریان دارد با این حال برداشت‌های شبانه کشاورزان در منطقه "پینارت" براآن شمالی اجازه رسیدن همین مخلوط آب و پساب را به تالاب نمی‌دهد.

وی افزود: در محدوده براآن جنوبی حدود 20 کیلومتر از حاشیه زاینده رود آزاد سازی و خیابان کشی شده است و کسی نمی‌تواند آب پمپاژ کند، اما در سمت براآن شمالی برداشت‌های شبانه به دلیل نبود جاده دسترسی همچنان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در براآن شمالی برخی زمین‌های کشاورزی چنان به رودخانه متصل و بدون حریم است که حتی با موتور سیکلت نیز نمی‌توان از آنجا بازدید کرد.

رییس شورای شهر زیار خاطر نشان کرد: در ماه گذشته کشاورزان زیار همراه با مردم ورزنه اقدام به جمع آوری لوله‌هایی در بستر زاینده رود کردند كه حتی طول آن‌ها تا مزرعه به 500 متر نیز می‌رسید.

رضاخلیلی ورزنه دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه نیز می گوید: متاسفانه حدود هشت تا 9 متر مکعب آب در ثانیه در نواحی غرب زاینده‌رود به خصوص در ارتفاعات استان چهارمحال مدام در حال پمپاژ برروی سنگلاخ‌هاست که دیگر آبی برای پایین دست نمی‌گذارد.

وی افزود: سازمان آب منطقه ای استان باید برای رساندن آب یا پساب به تالاب گاوخونی هزینه کند اما متاسفانه تلاش جدی مشاهده نمی‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در تیر ماه امسال مردم ورزنه در راستای حذف موانع مسیر آب زنده رود برای رسیدن به تالاب بسیار تلاش کردند و حتی مبالغی بابت کرایه لودر بدهکارند.

این فعال محیط زیست، اظهار کرد: مسئولان قول دادند حق آبه تالاب گاوخونی به صورت یک یا دو متر مکعب در ثانیه در تابستان امسال داده شود که پس از چند روز رسیدن قطع شد و در حال حاضر پساب بیشتر از آب در بستر زاینده رود در شرق اصفهان جاری است.

گرچه تصفیه پساب های کثیف یکی از کارکردهای مهم تالابها برشمرده شده اما این مسئله مربوط به زمانی است که تالاب دارای آب باشد اما اکنون که گاوخونی تشنه و نیمه جان است این پسابها تنها زخمی بر تن تالاب است که بیش از گذشته روح زندگی را از تالاب گاوخونی دور می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما