شناسهٔ خبر: 66667611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خبرهایی از مجید واشقانی، حواشی «افعی تهران» و رونمایی از الواح هخامنشی

پریسا سیدیان

بازیگری که به ایفای نقش آقازاده مفسد، نه نگفت!،‌ حاشیه‌های «افعی تهران»، آداب و رسوم ایرانی حج، رونمایی از الواح هخامنشی، اعلام شعار اربعین ۱۴۰۳، آخرین وضعیت زائران ایرانی در مدینه، طفره مدیر جشنواره کن از پرسش‌های خبرنگاران، خبرهایی از نمایشگاه کتاب تهران و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد درباره ممنوعیت نمایش عمومی و ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی قبل از اخذ مجوز و همچنین نظارت بر پلتفرم‌های  شبکه نمایش خانگی توضیحاتی بیان کرد و افزود: در حکمرانی یکپارچه باید این نظارت بر عهده وزارت ارشاد باشد.

بازیگری که به ایفای نقش آقازاده مفسد، نه نگفت!

مجید واشقانی، بازیگر نقش اصلی سریال «هفت سر اژدها» (متین سلطانخواه) که مدتی با نام سلطان معروف شد از سختی‌ها و چالش‌های این کاراکتر می‌گوید و تاکید می‌کند: در عین حالی که می‌دانستم نقش سلطان بسیار سخت و حاشیه‌ساز است اما نتوانستم به این نقش نه بگویم.

«افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر می‌کند؟

پیمان معادی پس از حاشیه اخیر سریال «افعی تهران» مبنی بر شکایت آموزش و پرورش، از مخاطبان درخواست کرده تا به قدردانی از معلمان خود بپردازند و در عین حال تاکید کرده است، «شخصیت ساختگی ناظم به هیچ‌وجه پرچم‌دار تمام شاغلین نظام آموزشی کشور نیست».

از ریختن شِکر مقابل خانه حاجی‌ها تا آداب خاص پختن آش پشتِ پا

به جا آوردن حج به عنوان یکی از فرایضی که تحت شرایطی خاص بر هر مسلمانی واجب می‌شود،‌ آداب مخصوص خود را دارد که بخشی از آنها مرتبط با احکام اسلامی بوده و برخی دیگر نشات گرفته از رسوم خاصِ هر منطقه است و همین موضوع سبب شده سنت ویژه‌ای برای بدرقه و استقبال از حاجی‌ها شکل گیرد.

رونمایی از الواح هخامنشی و آثار کمتر دیده‌شده از تاریخ ایران

الواح هخامنشی استردادشده از آمریکا به ایران، به همراه مجموعه‌ای از آثار تاریخی کم‌تر دیده‌شده از موزه ملی ایران، همزمان با هفته میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

«نقش رستم» آبستن چه حادثه‌ای است؟

شکاف‌ها در محوطه باستانی نقش رستم تشدید شده و حفره‌هایی در پایین دست آرامگاه‌ چهار شاه هخامنشی و نقش‌برجسته‌ها پدید آمده است. گروهی از اساتید دانشگاه شیراز در بررسی اولیه نظر داده‌اند که پدیده رخ داده در نقش رستم، بیشتر فرونشست است. هرچند برای تشخیص دقیق‌تر قرار است آزمایش‌های علمی‌تر انجام شود.

اعلام شعار اربعین ۱۴۰۳

حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین خبر داد که با تایید و هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی شعار اربعین ۱۴۴۶ قمری و ۱۴۰۳ شمسی «کربلا طریق الاقصی» انتخاب و نام‌گذاری شد.

آخرین وضعیت زائران ایرانی در مدینه

مسؤل ستاد مدینه منوره با این یادآوری که مدت زمان حضور زائران ایرانی در مدینه ۵ روز است، گفت: جمعیت ایرانی‌ها در مدینه تا روزهای آینده به حدود ۱۲ هزار نفر می‌رسد.

تدارک اکران «شور عاشقی» در محرم و صفر

داریوش یاری فیلم «شور عاشقی» را برای اکران در ماه محرم اماده می‌کند.

طفره مدیر جشنواره کن از پرسش‌های خبرنگاران

در نشست مطبوعاتی سالانه افتتاحیه جشنواره کن، «تییری فرمو» مدیر این رویداد سینمایی اعلام کرد که مایل است جشنواره‌ای عاری از بحث و جدل برگزار شود.

اتهام به تهیه‌کننده معروف فرانسوی از سوی ۹ زن

۹ زن در نشریه فرانسوی «Elle»، تهیه کننده پرکار فرانسوی «آلن سارد» را به تجاوز جنسی متهم کردند.

چرا شاهنامه آخرش خوش است؟

محمدعلی اسلامی ندوشن معتقد است «اگر گفته شده است که 'شاهنامه آخرش خوش است" برای آن است که عنصر گناهکار بی‌مجازات نمانده و جبهه بدی مغلوب شده است.»

هیچ تعارض فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه نداریم

آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی‌ در حالی برگزار شد که وزیر ارشاد در آن مطرح کرد که «هیچ تعارضی در جغرافیای فرهنگی ما و کشورهای دوست، همسایه وجود ندارد» و ادامه داد: همیشه با این نکته مواجه می‌شدیم که تعارض‌هایی بین کشور ما و برخی از کشورهای همسایه بر سرِ شخصیت‌هایی وجود دارد؛ مثلاً می‌گفتند مولوی برای ترکیه، افغانستان یا ایران است؟! مولوی متعلق به حوزه فرهنگی مشترک قوی و غنی است.

از تخلف‌ها تا آخرین فروش در نمایشگاه کتاب

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران از میزان فروش ۲۸۳ میلیارد تومان نمایشگاه سخن گفت و اعلام کرد که برای ۴ ناشر متخلف، رأی صادر شده است.

تقدیر از نویسندگانِ ادبیات پایداری

الو الو... کتاب بخونم؟

گوشی را برمی‌دارید و کسی با صدایی آشنا شروع به خواندن کتابی برایتان می‌کند. این ایده‌ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.

«آلیس مونرو» درگذشت

«آلیس مونرو» نویسنده کانادایی برنده جایزه نوبل ادبیات و از بزرگترین نویسندگان داستان کوتاه در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

حضرت شاه‌چراغ(ع) در تغییر جغرافیای شیعه چه نقشی داشت؟

زمانی که احمد بن موسی(ع) از مدینه حرکت کرد ۷۰۰ نفر از سادات و شیعیان با خود همراه کرده و بلاد به بلاد و سرزمین به سرزمین به همراهان حضرت اضافه شده و زمانی که به شیراز رسیدند ۱۷هزار نفر شدند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

وقتی تیربارچی مزاحم برای همیشه خاموش شد

نقاشی کردن «مونه» را تماشا کنید

قصه یک کفترباز مردمی در تالار مولوی

صف امضای کتاب میثم مطیعی، سروش صحت و صادق آهنگران در روز ششم نمایشگاه کتاب

انتهای پیام

نظر شما