شناسهٔ خبر: 66666653 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل: تشدید فعالیت نظامی اسرائیل در رفح وحشتناک است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که تشدید فعالیت‌های نظامی اسرائیل در رفح وحشتناک است.

صاحب‌خبر -

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت:دبیرکل سازمان ملل از تشدید فعالیت‌های نظامی در رفح و اطراف آن توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل وحشت زده است.

او تصریح کرد: «این تحولات بیشتر مانع امدادرسانی بشردوستانه شده و وضعیت وخیم را بدتر می‌کند. در عین حال، حماس به شلیک بی رویه راکت ادامه می‌دهد.»

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: «غیرنظامیان باید همیشه در رفح و مناطق دیگر غزه مورد احترام و محافظت قرار گیرند. برای مردم غزه، هیچ جا امن نیست.»

دوجاریک تاکید کرد: «دبیرکل سازمان ملل بر درخواست فوری خود برای آتش بس فوری بشردوستانه و آزادی همه گروگان‌ها تاکید می‌کند. او خواستار بازگشایی فوری گذرگاه رفح است و ما باید دسترسی بشردوستانه بلامانع به سراسر غزه داشته باشیم.»

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما رژیم اسرائیل ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، تاکنون بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در غزه تاکنون جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما