شناسهٔ خبر: 66666615 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

در رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور مطرح شد؛

برنامه ویژه‌ وزارت صمت برای شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر صمت در ادامه سفر به استان هرمزگان، از برنامه ویژه این وزارتخانه برای شیرین‌سازی سالانه دو میلیارد متر مکعب آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، عصر امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه، در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران که به میزبانی جزیره قشم در حال برگزاری است، اظهار کرد: دریا از بسیاری جهات برای ما حائز اهمیت است. از بعد حمل و نقل ارزان‌ترین است و تنها راه حل اقتصادی انتقال‌های بزرگ به‌شمار می‌رود و محیط زیست کره زمین به آن وابسته است.

به گفته وی، زیست در کره زمین بدون دریا میسر نیست و باید هر عملی در ارتباط با این زمین با لحاظ ساختن محیط زیست و صیانت از آن مورد نظر قرار گیرد.

وزیر صمت به نقش دریا در تأمین آب شرب اشاره و از برنامه ویژه این وزارتخانه برای شیرین‌سازی سالانه دو میلیارد متر مکعب آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران خبر داد و عنوان کرد: از جنبه‌های اقتدار و امنیت نیز دریا برای ما بسیار مهم است و می‌تواند مبنای صلح و دوستی با همسایگان باشد.

وی به ابعاد گردشگری و اثربخشی آن در اقتصاد کشورها نیز اشاره و خاطرنشان کرد:‌ زیست‌بوم خوبی برای زندگی ما نیز به‌شمار می‌رود اما ما از آن کمتر بهره برده‌ایم.

علی‌آبادی، آشنایی با دانش دریایی را ضرورتی جدی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریا برشمرد و از دانشگاها خواست به سمت و سوی رشته‌های دریاپایه و صنایع دریایی حرکت کنند و فناورهای مرتبط با دریا را توسعه داده و شرکت‌های دانش‌بنیان خویش را پیرامون دریا توسعه دهند.

وی از سیاست‌های کلی ابلاغی پیرامون اقتصاد دریا به‌عنوان سندی جامع و در برگیرنده یاد کرد که می‌تواند مبنای بسیاری از اقدامات با این رویکرد باشد.

وزیر صمت به نقش اقتدار آفرین دریا به‌خصوص در تعامل با کشورهای پیرامونی برای زمینه‌سازی به‌منظور فعالیت سالم بخش‌های مختلف نیز اشاره و تاکید کرد:‌ اقتصاد و آمایش متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه نیز از کارکردهای مهم دریا و نقش آن است.

وی از موقعیت راهبردی ایران در دریاهای منطقه نیز به‌عنوان عامل موثر در اقتصاد دریامحور نام برد و وجود بیش از 5 هزار کیلومتر ساحل را نیز از جمله ظرفیت‌های ارزشمندی یاد کرد که می‌توان با استفاده از آنها به تحولی بزرگ در اقتصاد کشور رقم زد.

علی‌آبادی به توسعه ناوگان دریایی به‌عنوان یکی دیگر از بسترها نام برد و اظهار کرد: در زمینه توسعه ناوگان تا 20 میلیارد دلار،‌ در حوزه شیلات تا 10 میلیارد دلار و در حوزه فراساحل تا 50 میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد که برای تحقق آنها باید ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ آمادگی داریم تا به بخش خصوصی در زمینه ساخت شناورهای صیادی،‌ تجاری و تفریحی میدان هرچه بیشتری دهیم تا این بخش بیش از پیش رشد کند.

وزیر صمت همچنین بر اهتمام ویژه به‌منظور حمایت از صندوق توسعه دریایی تاکید و ساخت دکل‌های حفاری دریایی را از دیگر شقوق این بخش برشمرد و گفت:‌ ما امروز در کشور قابلیت و امکان تامین پیشرانه‌های دریایی از 3 هزار اسب تا 4 هزار اسب و امکان ساخت توربین‌های دایرکت درایو را در داخل کشور داریم و توسعه آنها را با مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما