شناسهٔ خبر: 66666577 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در برنامه بالاتر مطرح شد؛

مدارس مسجد محور به آموزش و پرورش کمک می‌کنند

عضو ستاد مدارس مسجد گفت: آموزش و پرورش به دانش آموزان مسجد محور مدرک ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

حدود ۱۰ سال پیش مدارس مسجد محور ایجاد شدند این نوع مدارس در گوشه‌ای از مساجد تشکیل می‌شوند و در حال حاضر حدود ۷ هزار دانش آموز در ۱۵۰ مدرسه مسجد محور تحصیل می‌کنند.

براساس گزارش‌ها نوع تحصیل و دروسی که دانش آموزان در این مدارس یاد می‌گیرند با دیگر مدارس تفاوت ندارد. در «برنامه بالاتر» شبکه خبر موضوع فعالیت مدارس مسجد محوری آری یا نه؟ مورد بحث قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. در این گفتگو استاد دانشگاه و عضو ستاد مدارس مسجد محور با یکدیگر به گفتگو  پرداختند.

کیومرث امجدیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر امور آموزشی به عنوان مخالف مدارس مسجد محور گفت: مسجد یک کارکرد‌هایی دارد و مدرسه نیز کارکرد‌های دیگر. کارکرد مسجد عبادی، اعتقادی و سیاسی است و مدرسه کارکرد تعلیم و تربیت دارد.

او ادامه داد: دستگاه آموزش و پرورش در نتیجه تمدن و جامعه مدرن ایجاد و از سیستم گذشته به یک نظام ساختار‌مند تبدیل شده است.

وی افزود: مسجد نتوانسته کارکرد‌های خود را به درستی محقق کند و ضعیف شده است.

امجدیان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ هزار مسجد داریم؛ افزود: حدود ۳ هزارو ۵۵۲ مسجد امام جماعت ندارند. در ۳۰ درصد مساجد نماز ۳ گانه برگزار می‌شود؛ و در ۱۶ درصد مساجد نماز برگزار نمی‌شود. ۱۲.۵ درصد مساجد نیز در برخی از ایام سال نماز را اقامه می‌کنند.  

او ادامه داد: هیچ قانونی  در جایی ثبت نشده که مدارس مسجد محور تاسیس شود.  

حیدر متوسلی، عضو ستاد مدارس مسجد محور به عنوان موافق این مدارس گفت: در ۴۰ سال گذشته در عرصه‌های مختلف تغییرات چشمگیر داشته‌ایم، اما متاسفانه در امر آموزش و پرورش تغییرات چشمگیری را مشاهده نکرده‌ایم؛ به همین جهت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تالیف شده است.

او با بیان این که سال آینده پایان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است یا باید سند جدید ابلاغ شود یا سند تالیف شود؛  ادامه داد: لوازمی که باید برای شروع سند تحول بنیادین آماده می‌شد در وزارتخانه مهیا نشده بود.

وی با بیان این که مدارس مسجد محور نسل سوم مدارس هستند؛ افزود: مدارس نسل اول دولتی، غیر دولتی نسل دوم و مدارس مسجد محور نسل سوم هستند که به خواست مردم ایجاد شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر تقاضای مردم برای پذیرش دانش آموز افزایش یافته است.

وی افزود: مساجد فقط مکانی برای خواندن نماز نیست بلکه کارکرد‌های زیادی دارد.

متوسلی با بیان این که جنس مدارس مسجد محور  متفاوت است؛ تصریح کرد: مدارس مسجد محور در مقابل وزارت آموزش و پرورش نیستند بلکه کمک کننده این وزارتخانه هستند و باعث ایجاد عدالت آموزش می‌شود.

عضو ستاد مدارس مسجد با بیان اینکه در مجلس تصویب نشده؛ اظهار کرد: آموزش و پرورش با مجوز‌های لازمی که دارد می‌تواند به دانش آموزانی که در این نوع مدارس تحصیل می‌کنند مدرک ارائه دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما