شناسهٔ خبر: 66666349 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تصویر روز ناسا: این عدد کیهانی را چه می‌خوانید، 37 یا 42؟

بشر از دیرباز، طرح‌ها و صورت‌واره‌هایی را بین ستارگان تصور می‌کرده است. یکی از این صورت‌واره‌های مدرن، خوشه‌ای ستاره‌ای است که با ابزار اپتیکی شبیه به 37 دیده می‌شود و ازاین‌رو به خوشه ستاره‌ای 37 معروف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، ستارگان روشن‌تر خوشه ستاره‌ای باز NGC 2169 ظاهرا عدد 37 را بر پهنه آسمان نمایش می‌دهند. البته هستند افرادی که آن را 42 می‌بینند. آیا رازی در پس این اعداد نهفته است؟

از دیدگاه ما زمینی‌ها، این ترکیب عددی از ستارگان هم مانند بسیاری دیگر از صورت‌های فلکی و طرح‌های ستاره‌ای، کاملا تصادفی است. این صورت‌واره در فاصله تخمینی ۳۳۰۰ سال نوری در جهت صورت فلکی شکارچی واقع شده است، ولی ستارگان آن منشأ یکسانی دارند و در کنار هم، خوشه ستاره‌ای باز تشکیل می‌دهند. در مقایسه با دیگر اعضای کهکشانمان، NGC 2169 خوشه کوچکی به پهنای حدود ۷ سال‌نوری است. ستاره‌های این خوشه که هم‌زمان از ابر واحدی شکل گرفته‌اند، حدود ۱۱ میلیون سال سن دارند و در مقایسه با خورشید خودمان که ۵ میلیارد سال از عمرش گذشته، نوزاد به شمار می‌روند!

تصویر روز ناسا: این عدد کیهانی را چه می‌خوانید، 37 یا 42؟

انتظار می‌رود که خوشه‌های ستاره‌ای باز با گذشت زمان پراکنده شوند، زیرا اعضای آن تحت تأثیر جاذبه گرانشی ستارگان دیگر، ابرهای میان‌ستاره‌ای و اثرات جزرومد گرانشی دیگر اجرام کهکشان قرار می‌گیرند.

اعتبار تصویر و حق چاپ: سرجیو اگیوار. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برچسب‌ها:

نظر شما