شناسهٔ خبر: 66666319 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

برنامه آسمان شب به یاد نامداران در مرکز 2 همدان برگزار شد

مرکز فرهنگی- هنری شماره 2 همدان به مناسبت هفته جهانی نجوم برای 40 نفر از اعضای دختر و پسر خود ویژه برنامه آشمان شب به یاد نامداران را با هدف هدف آشنایی مخاطبین با آسمان شب و منظومه شمسی و نشانه‌های خلقت و تفکر و تدبر در آفرینش برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، مرکز فرهنگی- هنری شماره 2 همدان به مناسبت هفته جهانی نجوم برای 40 نفر از اعضای دختر و پسر خود ویژه برنامه آشمان شب به یاد نامداران را با هدف هدف آشنایی مخاطبین با آسمان شب و منظومه شمسی و نشانه‌های خلقت و تفکر و تدبر در آفرینش برگزار کرد.

این برنامه برای 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم دبستان شهید هادی موسوی با معرفی منظومه شمسی و اجرای نمایش خلاق من ( یک سیاره هستم ) انجام شد و آنها با کشیدن نقاشی سیارات منظومه‌ی شمسی، امروز را به قاب خاطرات آخرین جلسه حضور در برنامه ملی کانون مدرسه سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ پیوند زدند.

برنامه آسمان شب به یاد نامداران در مرکز 2 همدان برگزار شد

در ادامه مربی فرهنگی مرکز  به معرفی شخصیت حکیم عمر خیام، فیلسوف بزرگ در قالب فعالیت علمی برای اعضا پسر نوجوان حاضر در کانون پرداخته و ابعاد گوناگون زندگی ایشان اشاره کرد سپس نوجوانان با کاوش در قفسه‌های کتاب‌های علمی با کتاب‌های آسمان شب و ستارگان آشنا شدند.

در این کاوش‌ها پی بردند که وی یک فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر بوده و مهمترین کار او طراحی تقویم است، تقویم جلالی توسط این فیلسوف بزرگ طراحی شده  که شهرت جهانی دارد .

برنامه آسمان شب به یاد نامداران در مرکز 2 همدان برگزار شد

همچنین نوجوانان در این روز آموختند که این فیلسوف بزرگ یک منجم بزرگ نیز بوده و به روایتی روز 28 اردیبهشت ماه هرسال روز تولد خیام است. او دارای هوشی فوق العاده و حافظه ای نیرومند و قوی بوده و علاوه بر داشتن دانش در ریاضی، نجوم در فلسفه، دین، تاریخ، گاه شماری، موسیقی نیز دانش فراوانی داشته که می‌توان او را همه چیزدان و بزرگترین دانشمند قرن پنجم نامید. 

مقام و شهرت بسیار خیام در زمان خود سبب شد معاصران او همه وی را به لقب های بزرگی مانند امام، فیلسوف و حجة الحق بنامند. 

برنامه آسمان شب به یاد نامداران در مرکز 2 همدان برگزار شد

نوجوانان پسر که برای کلاس ریاضی در کانون حضور پیدا کرده بودند، به مناسبت روز جهانی ریاضیات نیز با یک ریاضیدان معروف ایرانی به نام مریم میزاخانی هم آشنا شدند.

از آن‌جائی‌که ارتباط بسیار نزدیکی بین علم ریاضیات و نجوم وجود دارد به مناسبت روز جهانی ریاضیات، نابغه‌ی زن ایرانی  پروفسور مریم میرزاخانی، چهره جوان و ممتاز بین‌المللی در ریاضیات جهان هم، برای نوجوانان پسر، معرفی گردید.

نظر شما