شناسهٔ خبر: 66666224 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س):

چهارمین همایش کتاب سال بانوان برگزار می‌شود

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) از برگزاری چهارمین همایش کتاب سال بانوان در پائیز امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)

به گزارش خبرنگار ایکنا، صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در دیدار با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبریک اعیاد دهه کرامت، به برگزاری چهارمین همایش کتاب سال بانوان در جامعه الزهرا(س) اشاره کرد و گفت: با بررسی آسیب‌ها و برنامه‌ریزی جدید و امکانات جامعه الزهرا(س) و مراکز و نهاد‌های همکار، چهارمین دوره این همایش در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همایش کتاب سال بانوان به صورت دوسالانه برگزار می‌شود که چهارمین دوره این همایش ملی، پاییز امسال در جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان درصدد هستیم سیر تحولی در این همایش صورت بگیرد و تلاش ما بر این است که این همایش از ملی به بین‌المللی ارتقا پیدا کند، گرچه ما در این همایش، کتاب‌ها و آثاری از کشور‌های مختلف و به زبان‌های گوناگون دریافت کرده‌ایم.

ارسال ۶۰۰ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان

سپس بتول زاهدی‌فر، دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان هم در این دیدار گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «کِتابُ المَرءِ مِعیارُ فَضلِهِ و مِسبارُ نُبلِهِ؛ نوشته انسان، معیار فضل او و ژرفا سنج هوش اوست»، همچنین حضرت امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «وَ کِتابُکَ أبلَغُ ما یَنطِقُ عَنکَ؛ و نوشته‌ات رساترین سخنگوی تو است»؛ این احادیث شریف، اهداف این همایش را برای ما ترسیم می‌کند.

دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان بیان کرد: با توجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره تمدن نوین اسلامی و الگوی سوم زن مسلمان، یکی از مواردی که می‌تواند زن را به عنوان یکی از عناصر مؤثر در این عرصه معرفی کند، آثار مکتوب بانوان است که باید ظرفیت‌ها در این عرصه شناسایی و تجمیع شوند.

زاهدی‌فر با تصریح بر اینکه مؤلفان عرصه زن و خانواده باید شناسایی شوند، گفت: امروز برخی عرصه‌ها و مسائل بانوان بی پاسخ مانده و قلم‌ها به سمت موضوعات نه چندان ضروری پیش رفته است. این همایش به سمت و سویی پیش می‌رود که مسائل مورد نیاز جامعه به ویژه بانوان شناسایی و اولویت‌بندی شده و برای تألیف به مؤلفان این عرصه ارائه شوند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون آثاری از کشور‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شده و کار‌های متمایز دیگری در این دوره از همایش صورت گرفته است، به عنوان مثال، همه کار‌های این همایش توسط بانوان در حال پیگیری است که نقش بانوان را در حوزه علمیه نشان می‌دهد.

دبیر علمی چهارمین همایش کتاب سال بانوان افزود: تاکنون ۴ پیش‌نشست با موضوعات مختلف و رویکرد‌های مهارتی مانند تبدیل پایان نامه به کتاب، نقش هوش مصنوعی و تأثیر قلم بانوان در تشکیل تمدن نوین اسلامی برگزار شده است.

زاهدی فر در ادامه به آثار ارسال شده به دبیرخانه همایش اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ اثر از سوی پژوهشگران حوزوی، دانشگاهی و حوزوی-دانشگاهی به دبیرخانه چهارمین همایش کتاب سال بانوان ارسال شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد آثار، ۳۰۰ اثر کتاب، ۲۳۰ مقاله و ۷۰ رساله سطح چهار و دکتری است که ۵۰۰ اثر متعلق به بانوان و 100 اثر از سوی آقایان بوده است.

۳۱ خرداد ۱۴۰۳؛ مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال بانوان

سپس نجمه صالحی، دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان نیز در این دیدار اظهار کرد: ارزیابی‌ها در سه فاز انجام خواهد شد؛ آثار در فاز یک و دو دریافت و ارزیابی انجام شده است و هم‌اکنون در فاز سوم ارزیابی‌ها هستیم.

دبیر اجرایی همایش کتاب سال بانوان، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش را تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: تعداد آثار رسیده تا پایان مرحله دوم، ۶۰۰ اثر بوده که ۵۹۵ اثر تألیفی و ۵ اثر ترجمه ارسال شده است.

صالحی با اشاره به اینکه موضوع زن و خانواده در این همایش بیشترین استقبال را داشته است، عنوان کرد: بیشترین آثار دریافت شده در قالب ادبیات و هنر و محور ویژه زن و خانواده بوده است.

انتهای پیام

نظر شما