شناسهٔ خبر: 66665849 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

با نبود شفافیت وقوع فساد در فوتبال اتفاق عجیبی نیست

اگر پرونده ای به نتیجه رسید منجر به صدور رای شود تا متخلفان به شدت مواخذه و محاکمه شوند تا جامعه متوجه شود مدیران فوتبال تافته جدا بافته از جامعه نیستند. آن گاه می توانیم با اطمینان خاطر بیشتری از دنبال کردن این رشته ورزشی مهیج لذت ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، حجم ماجرای بحث برانگیز فساد در فوتبال به قدری گسترده است که حالا جدا از ورود دستگاه های نظارتی، امنیتی و قضایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نوعی به این قائله ورود کردند تا با حساسیت بیشتری این داستان پیگیری شود.

نمایندگان مجلس که در سال‌های اخیر به اتفاقات مدیریت فوتبال به ویژه مدیریت فدراسیون فوتبال واکنش های فراوانی داشتند حالا به واسطه کشف این فساد بزرگ از مسوولان دستگاه قضا خواستند ضمن رصد ابعاد پیچیده این پرونده به شدت متخلفان را مواخده کند تا به شکل کلی دیگر کسی اجازه دست درازی به بیت المال را به خود ندهد، از طرفی آنها قصد دارد با دعوت از وزیر ورزش و جوانان وی را تحت فشار قرار دهند تا مسببان اصلی این پرونده و مدیران متخلف فدراسیون فوتبال برای مدت طولانی از حضور در مناصب ورزشی و فوتبالی محروم شوند.

احسان قاضی زاده هاشمی، که از زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال که منجر به انتخاب مجدد مهدی تاج شد، یکی از منتقدان جدی مدیریت فدراسیون فوتبال به شمار می رود، در این خصوص به خبرنگار قدس گفت: اگر با متخلفان پرونده ویلموتس برخورد قاطعی صورت می گرفت امروز شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی در حوزه فوتبال نبودیم، اما با این حال از قوه قضائیه درخواست داریم با تا لحظه آخر این پرونده را با جدیت پیگیری کنند تا هر کسی در خلق این فساد نقش داشته به درستی مواخذه شود. در ادامه متن گفت و گو با احسان قاضی زاده هاشمی در رابطه با پرونده فساد را با هم مرور خواهیم کرد.

*بسیاری از مردم معتقدند که مبارزه با فساد به ویژه در ورزش بیشتر در حد حرف و شعار است، چرا یک بار داستان فساد در فوتبال ایران بررسی نمی‌شود تا افکارعمومی به درستی متوجه شوند پشت پرده چه خبر است؟

داستان به این سادگی نیست، روش مبارزه با فساد جار و جنجال و هیاهو نست، بلکه نیاز به کار اطلاعاتی و طبقه بندی دارد، اما با این حال دستگاه های نظارتی و قضایی در طول این مدت بیکار نبودند و مطمئنا با رسد، پایش و پیگیری این پرونده کشف شده است، مطمئنا از این به بعد هم داستان بر همین اساس است، هیچ کسی از زیر نگاه تیزبینانه دستگاه قضایی نمی تواند مخفی بماند، ما نیز در خانه ملت با جدیت ابعاد این ماجرا و پرونده را بررسی خواهیم کرد و معتقدیم دستگاه محترم قضایی باید در اسرع وقت به صورت شفاف در خصوص این پرونده و سایر پرونده های حوزه فوتبال به صورت شفاف اطلاع رسانی کند تا مردم گمان نبرند اتفاقی رخ نمی دهد.

* به اعتقاد شما علت شکل گیری این قبیل فسادها چیست؟ آیا قوانین موجود در فوتبال ایران بازدارندگی لازم برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی را دارد؟

یک نکته مهم را فراموش نکنید، ما قوانین خوب و بدون اشکالی داریم، اما همه چیز به قانون خوب برنمی گردد، بلکه باید قانون خوب به درستی اجرا شود، ما در کل کشور سامانه های متعددی داریم که می تواند شفافیت را در امور مالی و اداری به دنبال داشته باشد اما تنها اتفاقی که در فوتبال ایران رخ نمی دهد شفافیت است، در حالی که در تمام دنیا همه می توانند به متون قراردادها و عدد و ارقام درج شده در قراردادها دسترسی داشته باشند، این اتفاق جلوی فساد و اتفاقات بعدی را می گیرد اما نکته کلیدی در مقطع کنونی اینست که ما هیچ اطلاعی از هیچ چیز نداریم، قطعا وقتی رسانه، مسوول، دستگاه نظارتی و هوادار به اطلاعات واقعی دسترسی داشته باشند هیچ محلی برای وقوع فساد وجود نخواهد داشت اما امروز همه چیز در فوتبال ایران بسته است.

*در فصل جاری مدیران فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از حیف و میل بودجه دولتی و ریخت و پاش مرسوم قانون سقف قرارداد را به اجرا گذاشت اما همه دیدیم که نه تنها این قانون کارآیی لازم را نداشت بلکه خیلی از تیم های صنعتی نیز به راحتی آن را دور زدند و در نهایت آب از آب تکان نخورد؟ این اتفاقات باعث دلسردی جامعه نسبت به رعایت قوانین در فوتبال ایران می شود.

وقتی نحوه قیمت گذاری و مدل هزینه کرد در ساختار فوتبال ایران اشکال داشته قطعا چنین اتفاقاتی رخ می دهد، تا مادامی که شفافیت وجود نداشته باشد هزار قانون دیگر نظیر سقف قرارداد نوشته شود، کارآیی لازم و مفید را نخواهد داشت، سامانه های مالی و مالیاتی باید کاملا شفاف و سترس عموم باشد، نحوه قیمت گذاری بازیکن ، مربی، سرپرست و مدیر باید بر اساس فرمول مشخص صورت گیرد، وقتی معلوم نیست بازیکن ، مربی مالیات پرداخت می کنند، طبیعی است که فساد شکل گیرد. ما در ایران قوانین محکم و مستدلی برای دور زدن قانون داریم، قانون برای فرار مالیاتی داریم اما واقعا این قوانین در فوتبال ایران رعایت می شود؟ هرگز!

* با این تفاسیر امیدی به بهبود وضعیت مدیریت فوتبال وجود دارد؟

با این روال اتفاق مثبتی رخ نمی دهد، ما در مجلس از روز اول تاکید کردیم همچنان هم تاکید داریم که فساد باید ریشه کن شود، ما از وزیر ورزش و جوانان و دولت و قوه قضائیه درخواست می کنیم با قدرت به مسیر مبارزه با فساد ادامه دهند و اجازه ندهند که متخلفان به راحتی به امور روزانه خود بپردازند، البته که امیدوارم در هیچ کجای ورزش به ویژه فوتبال ما فسادی رخ ندهد و اخباری دال بر پرونده فساد نداشته باشیم اما اگر پرونده ای به نتیجه رسید منجر به صدور رای شود تا متخلفان به شدت مواخذه و محاکمه شوند تا جامعه متوجه شود مدیران فوتبال تافته جدا بافته از جامعه نیستند. آن گاه می توانیم با اطمینان خاطر بیشتری از دنبال کردن این رشته ورزشی مهیج لذت ببریم.

نظر شما