شناسهٔ خبر: 66665789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

برنامه ویژه برای انتقال ۲ میلیارد مترمکعب آب دریا به کویر مرکزی ایران

لیلا حمزه خیرآبادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای انتقال سالانه دو میلیارد مترمکعب آب شیرین‌سازی شده دریا به کویر مرکزی ایران خبر داد.

صاحب‌خبر -

 عباس علی‌آبادی عصر امروز (۲۵ اردیبهشت ماه)، در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد ایران که به میزبانی جزیره قشم و با حضور نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، سفیران ۱۲ کشور و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان به میزبانی قشم در حال برگزاری است، اظهار داشت: ایران اسلامی با داشتن بیش از ۵ هزار کیلومتر ساحل از ظرفیت ارزشمندی برای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد دریامحور برخوردار است و ما باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت دریا از جنبه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، علمی و دیگر بخش‌ها خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به درستی از ظرفیت‌های دریا بهره‌مند شویم باید از مسیر علمی و صحیح وارد شویم و در این میان دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

وزیر صمت تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت و سوی رشته‌های دریاپایه و صنایع دریایی حرکت کنند و فناوری‌های مرتبط با دریا را توسعه داده و شرکت‌های دانش‌بنیان خویش را پیرامون دریا گسترش دهند.

علی‌آبادی به نقش دریا در تأمین آب شرب اشاره و از برنامه ویژه این وزارتخانه برای شیرین‌سازی سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب دریا و انتقال آن به کویر مرکزی ایران خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان دریایی و زمینه‌های موجود سرمایه‌گذاری در این بخش و با تاکید بر اینکه برای تحقق سرمایه‌گذاری باید ریسک‌های آن را کاهش دهیم، گفت: در زمینه توسعه ناوگان تا ۲۰ میلیارد دلار،‌ در حوزه شیلات تا ۱۰ میلیارد دلار و در حوزه فراساحل تا ۵۰ میلیارد دلار امکان تعریف پروژه وجود دارد.

وزیر صمت با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی برای ‌توسعه ناوگان و صنایع دریایی تصریح کرد: ما امروز در کشور قابلیت و امکان تأمین پیشرانه‌های دریایی از ۳ هزار اسب تا ۴ هزار اسب و امکان ساخت توربین‌های دایرکت درایو را در داخل کشور داریم و توسعه آن‌ها را با مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌کنیم.

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران (ISBE ۲۰۲۴) و ششمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع و کسب و کارهای دریایی عصر (سه شنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل سالن مرکز نوآوری و نمایشگاه های بین المللی جزیره قشم آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاح و آغاز به کار این رویداد بین المللی همتایابی سفیران چندین کشور خارجی، مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی، ‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران متعددی در حوزه‌های صنایع کشتی سازی، کشتیرانی، خدمات و تجهیزات بندری، شیلات و صیادی، خدمات پشتیبانی و تجارتی دریایی، گردشگری، تفریحات و ورزش های دریایی و انرژی های نوین دریای حضور دارند.

این رویداد بین‌المللی با تاکید بر توسعه هدفمند همکاری‌های تجاری داخلی و خارجی در میان نقش آفرینان حوزه اقتصاد دریا طراحی شده است.

بررسی سیاست های کلی توسعه دریا محور و شناسایی فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها، ایجاد بستر تعامل حاکمیت و بخش خصوصی در تقویت زنجیره های ارزش مبتنی بر دریا، تبیین موضوع برای فعالین مرتبط و معرفی ظرفیت های دریا در توسعه اقتصادی کشور و کمک به توسعه همکاری های بین المللی، جذب سرمایه و کسب دانش و فناوری از اهداف برگزاری این رویداد بین المللی است.

انتهای پیام

نظر شما