شناسهٔ خبر: 66665516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ساخت ربات برای جداسازی باکتری‌ و میکروپلاستیک از آب

محققان دانشگاه صنعتی برنو در جمهوری‌چک، موفق به ساخت ربات‌‌های کوچک شده‌اند که می‌توانند انواع میکروپلاستیک‌ها و باکتری‌های مضر در آب را حذف کنند. محققان دانشگاه صنعتی برنو در جمهوری‌چک، موفق به ساخت ربات‌‌های کوچک شده‌اند که می‌توانند انواع میکروپلاستیک‌ها و باکتری‌های مضر در آب را حذف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ این ربات‌ها که کروی شکل هستند و تنها ۲٫۸ میکرومتر عرض دارند، از یک مهره مغناطیسی در مرکز تشکیل شده‌اند و رشته‌های متعدد از بَسپار (پلیمر) با بار مثبت به آن‌ها متصل شده‌اند. وقتی ربات‌ها در ابتدا به مخزن آب اضافه می‌شوند، به طور مساوی در مایع پراکنده می‌شوند. سپس هنگامی که در معرض یک میدان مغناطیسی دوّار تولید شده توسط سیم‌پیچ‌های خارجی قرار می‌گیرند، خود را با آن میدان هماهنگ می‌کنند و به یکدیگر متصل می‌شوند و صفحات مسطح را تشکیل می‌دهند.

صفحات مذکور در آب حرکت و جهت میدان مغناطیسی دوّار را دنبال می‌کنند و میکروب‌ها را به دام می‌اندازند. 

در یک آزمایش، محققان ربات‌ها را در آب حاوی باکتری سودوموناس‌آئروژینوزا و دانه‌های پلی‌استایرن فلورسنت با عرض ۱ میکرومتر قرار دادند. پس از ۳۰ دقیقه، این باکتری توسط رشته‌های ربات به دام انداخته شد و سپس از اشعه فراصوت برای جدا کردن میکروب‌ها و پلاستیک‌ها از ربات‌ها در ظرف جداگانه‌ای استفاده شد. پس از آن، فرآیند تابش اشعه ماوراء‌بنفش برای از بین بردن باکتری‌ها، استفاده شد. لازم به ذکر است که ربات را پس از اتمام فرآیند، می‌توان مجددا استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما