شناسهٔ خبر: 66665322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سیر صعودی آمار سرطان در کودکان

دبیر علمی کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان گفت: برگزاری کارگروه‌های تخصصی در کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان موجب تبادل نظر میان متخصصان داخلی و خارجی می شود.

صاحب‌خبر -

دبیر علمی کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان گفت: برگزاری کارگروه‌های تخصصی در کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان موجب تبادل نظر میان متخصصان داخلی و خارجی می شود.
محسن روزرخ، در گفت‌وگو با  مهر افزود: اگرچه سرطان کودکان، بخش کوچکی از آمار ابتلاء به سرطان در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است، اما بیماری‌های انکولوژی کودکان، انواع گسترده‌ای دارد. از سوی دیگر با توجه به نرخ رو به رشد بیماری سرطان در جهان و تأثیر عوامل ژنتیکی، آلودگی هوا و…، آمار ابتلاء به سرطان در کودکان نیز سیر صعودی داشته و لازم است تا بیش از پیش به موضوع انکولوژی کودکان توجه شود.
وی ادامه داد: بیمارستان محک کوشیده است تا بر اساس استانداردهای بین‌المللی در مسیر درمان بیماری‌های خون و انکولوژی کودکان، حرکت کند. استانداردهای بین‌المللی نیز بر اساس تبادل نظر میان متخصصان داخلی و خارجی به دست می‌آید.
به گفته روزرخ، انکولوژی رشته‌ای نیست که در آن همه متخصصان یک برنامه و پروتکل درمانی را پیشنهاد دهند؛ بنابراین برنامه‌های درمانی بین‌المللی که توسط مراکزی مانند SIOP و سایر مراکز درمانی معتبر جهانی پیشنهاد می‌شود، برای متخصصان داخلی قابل استناد است.
روزرخ یادآور شد: انکولوژی کودکان، تخصصی در حال رشد است و از لحاظ روش‌های درمانی، دارو و…، همواره در حال تغییر است. امروزه بسیاری از روش‌های درمانی مرسوم و بسیار گران - اگر به روز نباشند- موجب ناتمام ماندن برنامه‌های درمانی کودکان مبتلا به سرطان می‌شوند و ممکن است برای بیماران عوارضی شدید ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان کودکان بعد از سرطان لوسمی یا سرطان خون، تومورهای مغزی است، توضیح داد: بیمارستان محک بیشترین خدمات ممکن را به کودکان مبتلا به تومورهای مغزی ارائه می‌دهد؛ بنابراین میزان نمونه‌های تجربی بیمارستان محک در تومورهای مغز و اعصاب نسبت به سایر تومورها بیشتر است. از این رو در کنگره دوسالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان، به درمان تومورهای شایع مغزی کودکان با رویکرد چندتخصصی پرداخته می‌شود.

نظر شما