شناسهٔ خبر: 66665079 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار و آماده‌باش؛توفان تندری در انتظار ۱۳ استان

صاحب‌خبر -
گروه جامعه:امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) ۱۳ استان شاهد وقوع توفان تندری هستند. صاعقه و تگرگ با توفان تندری همراه است.به گزارش همشهری آنلاین، کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر گفت: «توفان تندری برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان پیش‌بینی شده‌است.»امین حسین نقشینه افزود: «منظور از توفان تندری یا رگبار تندری یا باران تندری همان رعد و برق است. این مناطق شاهد تگرگ، صاعقه و وزش باد شدید هم هستند. حتی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک را شاهد هستیم.»
 
نقشینه برای استان‌هایی که در آن توفان تندری رخ می‌دهد توصیه‌هایی دارد. به گفته او، لازم است شهروندان از سفر‌های غیر ضروری در این مناطق خودداری کنند و در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به دلیل طغیانی شدن رودخانه‌ها اتراق نکنند. خودداری از کوهنوردی نیز توصیه می‌شود.نقشینه ادامه داد: «با توجه به اینکه در استان‌های مرکزی کشور از جمله تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، شرق هرمزگان به سبب افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید را داریم، توصیه کردیم که به دلیل گرد و خاک و کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، شهروند‌های در تردد‌های جاده‌ای احتیاط لازم را داشته باشند و از فعالیت در فضای باز بپرهیزند. از نظر فعالیت‌های کشاورزی هم محلول‌پاشی باغات و مزارع توصیه نمی‌شود.»
همچنین سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به بارش شدید باران و وزش باد در نیمی از استان‌های کشور هشدار داد.

حسین ظفری در گفتگو با ایسنا با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در کشور گفت: بر این اساس برای سه‌شنبه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرند. همچنین در روز‌های
چهارشنبه و پنجشنبه نیز شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس تحت تاثیر این سامانه خواهند بود.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور درباره پیامد‌های ناشی از فعالیت این سامانه نیز گفت: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی در این شرایط دور از انتظار نیست.

این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور به مسافران و ساکنان این نواحی توصیه کرد که از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

هشدار نسبت به وزش باد شدید
ظفری همچنین نسبت به وزش باد شدید نیز هشدار داد و گفت: سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه برای استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک را پیش بینی کرده است. همچنین برای چهارشنبه این وضعیت جوی را نیز برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس، پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: تحت تاثیر این سامانه نیز در مناطق مستعد، توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. از این رو اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سخنگوی سازمان سازمان مدیریت بحران کشور در همین راستا نیز به مردم و مسافران توصیه کرد که از رفت وآمد‌های غیر ضروری به خصوص برای افراد سالمند و بیمار‌های تنفسی و قلبی پرهیز کنند و گفت: آمادگی دستگاه‌های امدادی به‌ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد‌های جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که باید جدی گرفته شود.ظفری با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور، دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی را تمامی استان‌های تحت تاثیر این دو سامانه را به حالت آماده‌باش درآورده است، گفت:‌توصیه‌ها و هشدار‌های لازم در این خصوص به دستگاه‌های مذکور ارائه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما