شناسهٔ خبر: 66664082 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش احتمال آلودگی خون‌های اهدایی

­مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: از ابتدای سال برای اطمینان از سلامت خون‌های اهدایی، آزمایش غربالگری مولوکولی راه اندازی شد که با این آزمایش احتمال آلودگی ویروسی خون‌های اهدایی نزدیک به صفر است.

صاحب‌خبر -

کاهش احتمال آلودگی خون‌های اهدایی

مصطفی جمالی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما ؛ افزود: تا قبل از انجام آزمایش غربالگری مولوکولی روی خون‌های اهدایی، ممکن بود روش‌های قبلی آزمایش ها، ویروس‌هایی مثل ایدز یا هپاتیت را در بدن اهداکننده خون به دلیل اینکه در مراحل اولیه ورود بود، تشخیص ندهد و تعداد محدودی مبتلا به این ویروس‌ها شوند، اما اکنون احتمالش، نزدیک صفر رسیده است و تا آخر سال جاری آزمایش نَت یا غربالگری مولوکولی برای همه‌ی خون‌های اهدایی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به انجام غربالگری آنتی بادی برای نخستین بار در کشور برای خون‌های اهدایی گفت: تاکنون چنین غربالگری برای خون‌های اهدایی انجام نمی‌شد و چه بسا یه نمونه‌ای با میزان آنتی بادی زیاد به یک نوزاد یا بچه کم وزن تزریق می‌شد و جانش را به خطر می‌انداخت که با وجود این آزمایش، از چنین خطایی مراقبت می‌شود.
دکتر جمالی با اشاره به بررسی گروه‌های فرعی خونی گفت: در کنار گروه‌های خونی اصلی مثل a b و o گروه‌های فرعی هست که باید اندازه گیری شود تا خون به صورت سالم تزریق شود.

تامین ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی کشور به خون و فراورده‌های خونی

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور به خون و فرآورده‌های خونی را تامین شده است، سه سال گذشته این عدد زیر ۹۰ درصد بود.

رسیدن ذخایر خونی کشور به متوسط ۸ روز

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: ذخایر خونی کشور به متوسط ۸ روز رسیده است که پیشتر ۴ روز بود؛ در حادثه تروریستی کرمان اگر این ذخایر بالا نرفته بود، چون در مراحل اولیه حوادث تروریستی گروه -o مصرف می‌شود شاید تعداد بیشتری از هموطنان نیازمند به خون شهید می‌شدند، بنابراین میانگین عدد ۸ روز میانگین بسیار خوب و قابل توجهی است.

راه اندازی انتقال خون پیش بیمارستانی

دکتر جمالی گفت: در حال راه اندازی انتقال خون پیش بیمارستانی هستیم که در سال آینده توسعه پیدا می‌کند که در تصادفاتی که رخ می‌دهد خون را در همان محل حادثه تزریق می‌کند و جون بسیاری از تصادفی‌ها را نجات می‌دهد و خیلی‌ها بی سرپرست نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که انتقال خون پیش بیمارستانی از کی اجرا می‌شود؟ گفت: این کار در حد محدود در اربعین انجام شد، اما یک سری تجهیزات می‌خواهد که در حال مذاکره با تولید کنندگان داخلی هستیم و در حال تهیه هستند و به تدریج اورژانس ها، آمبولانس‌ها و بالگرد‌های اورژانسی هم در دو سه سال آینده دارای ذخایر خونی -o باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به بحث عدالت محوری در انتقال خون گفت: تا همین چندی پیش تعداد کمی از استان‌های بزرگ آزمایش‌های غربالگری ویروسی و تعیین گروه خون را به روش اتوماسیون انجام می‌دادند، اما الان سیستان بلوچستان، ایلام وزاهدان و هر استانی مثل تهران امکانات دارند و در کل کشور پیشرفته‌ترین امکانات به صورت اتوماسیون برقرار شده و هیچ فرقی بین ذورترین نقاط کشور و تهران وجود ندارد.

دکتر جمالی با اشاره به سیاست ایران برای کمک به همسایگان و کشور‌های محروم گفت: آمادگی داریم توانمندی هایمان را به کشور‌های همسایه به کشور‌های دوست و همسایه منتقل کنیم که این وظیفه شرعی انسانی ماست و سیاست نظام هم حمایت از کشور‌های محروم است و ما به طور جدی این کار را دنبال می‌کنیم کماینکه اکنون این کار را شروع کرده ایم و در این دو سه روز در قالب جلساتی با کشور‌های شرکت کننده در پنجمین همایش بین المللی طب انتقال خون، بحث غزه و فلسطین مطرح می‌شود و تلاش می‌کنیم به محض ایجاد شرایط زیرساخت‌های انتقال خون، به مردم فلسطین کمک شود.

نظر شما