شناسهٔ خبر: 66663979 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد:

میراث‌دار بافتی در اطراف حرم رضوی هستیم که جمعیتی ندارد

زهره رضانژاد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه زیرساخت‌های زیست عمومی در بافت اطراف حرم رضوی از بین رفته است، گفت: در بافت پیرامون حرم ما میراث‌دار بافتی هستیم که در آن جمعیتی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

مهدی ناصحی در نشست تخصصی قدرت، مشارکت و توسعه شهری تجربه اثرگذاری کنشگران در طرح تفصیلی پیرامون حرم امام رضا که امروز، ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان کرد: مشکلات حوزه بافت پیرامونی حرم یکی دو تا نیست و مسئله  تردد، ساخت‌وساز، فضای سبز، تملک، پارکینگ و... تنها بخشی از این مسائل است که  هر کدام از این حوزه‌ها خودش نیاز به ساعت‌ها بحث و  بررسی دارد.

وی افزود: در بافت پیرامونی حرم، به واسطه شرایطی که به وجود آمده است و زیر ساخت‌های زیست عمومی برای زندگی مردم در این منطقه از بین رفته است، ما میراث‌دار بافتی هستیم که در آن جمعیتی وجود ندارد و من متوجه معنی مشارکت مردمی در بافتی که جمعیتی برای آن نمانده است نمی‌شوم.

ناصحی اظهار کرد: در افق طرح، پیش‌بینی‌ شده است که ۳۰ هزار نفر جمعیت به این بافت برگردد و تلاش‌ هم می‌شود، اما به علت اینکه در آنجا قیمت زمین‌ها بسیار بالاست کسی علاقه ندارد  که برگردد.

وی تاکید کرد: امروز در بافت پیرامونی حرم هیچ چیزی برای زندگی نیست و فقط آجر و بتن و سیمان می‌بینیم و پروژه‌هایی که چون تکلیفشان مشخص نیست به بهره‌برداری نمی‌رسند، حتی در این بافت پروژه‌هایی داریم که زمین تملک نشده اما پروژه در آن اجرا شده است و صدای مالک هم به جایی نمی‌رسد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در اجرای پروژه‌ها در مناطق و محلات و به خصوص در حاشیه شهر باید نیازهای مردم آن محله یا منطقه در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: بی‌عدالتی توزیع منابع در حاشیه شهر کاملا مشهود است، که البته شاید یکی از دلایلش این است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که مردم برای اینکه هزینه‌های جاری زندگی  کمتر شده تا بتوانند زندگی روزمره را بگذرانند، مجبورند هر نوبت، سطح زندگی خود را عقب‌تر ببرند.

ناصحی ادامه داد: توزیع ناعادلانه و اوضاع اقتصادی خودبه‌خود باعث تولید بافت ناکارآمد شهری می‌شود به طوری که از ۱۷۶ محله که در شهر مشهد داریم، حدود ۸۰ محله بافت ناکارآمد دارد.

وی تذکر داد: وقتی ما مثلا با هدف کنترل ترافیک، پلی را در اطراف شهر و در مجاورت بافت ناکارآمد شهری می‌سازیم، جایی که مردم با کمترین امکانات زندگی می‌کنند، چون مبتنی بر نیاز آن منطقه نبوده و علی‌رغم اینکه بنا بر طرح باید این پروژه اجرا شود اما مردم احساس نارضایتی می‌کنند و با وجود اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در آن منطقه هزینه پل کردیم، ولی مردم احساس رضایت ندارند، چون در آنجا نیاز مردم چیز دیگری است.

وی معضل ترافیک را یکی دیگر از معضلات پیرامون حرم رضوی برشمرد و د در این زمینه توضیح داد: بر اساس طرح جامع ترافیک شهر،  قرار است که سرعت در اطراف شهر زیاد و در درون شهر کم شود، مثلا سوال می‌شود که چرا در چهارراه شهدا تقاطع غیر همسطح نمی‌زنید، ما باید با نگاه پیاده محور سرعت را در شهر کاهش دهیم و تردد را به اطراف شهر منتقل و ترافیک را از مرکز شهر خارج کنیم.

ناصحی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در پروژه‌های اجرا شده در محلات خاطرنشان کرد: در تعریف پروژه‌ها باید مشارکت مردم را هم ببینیم به همین دلیل اولین مصوبه شورای اسلامی اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به هر محله، با هدف بازآفرینی با مشارکت مردم برای تعریف پروژه بود که بر همین اساس از شورای اجتماعی محلات، تسهیلگران و امام جماعت محله کمک خواستیم و بسیاری از نیازهای مردم برطرف شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در مدیریت شهری با مشارکت مردم در ۳ سال کاری کردیم، که محلات ناکارآمد ما امروز پیاده‌رویی را استفاده می‌کنند که در خیابان راهنمایی مشابه آن را نداریم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم اگر آنچه که نیاز مردم است احصا شده و پروژه‌های شهری در آن مسیر تعدیل شود، حتما باعث توسعه رفاه خواهد شد.

انتهای پیام 

نظر شما