شناسهٔ خبر: 66663701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین؛ بلینکن: بسته جدید کمک‌ها جنگ با روسیه را متحول می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۴ مه در سفری از پیش اعلام نشده به کی‌یف در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که بخش اعظم بسته کمکی آمریکا به اوکراین رسیده و مابقی نیز در راه است. او افزود که این بسته‌ «تحولی» در رویارویی اوکراین و روسیه به وجود می‌آورد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۴ مه در سفری از پیش اعلام نشده به کی‌یف در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که بخش اعظم بسته کمکی آمریکا به اوکراین رسیده و مابقی نیز در راه است. او افزود که این بسته‌ «تحولی» در رویارویی اوکراین و روسیه به وجود می‌آورد.
 
این چهارمین سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه و نخستین سفر پس از تصویب بسته کمک‌های ۶۱ میلیارد دلاری واشنگتن به کی‌یف توسط کنگره است. نیروهای اوکراینی در حال حاضر در جبهه‌های شمال شرق و شرق این کشور با سری جدید حملات روسیه مقابله می‌کنند.
 
آنتونی بلینکن گفت: «ما می‌دانیم که برهه دشواری است. اما این را هم می‌دانیم که کمک‌ها در راهند و به‌زودی از راه می‌رسند. بخشی از آن همین الان هم رسیده است و باقی نیز به زودی می‌رسد و این [بسته] تحول عمده‌ای در تقابل با تهاجم روسیه به وجود خواهد آورد.»
 
اگرچه اوکراین در سال نخست پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه در فوریه ۲۰۲۲، توانست بخشی از قلمروی اشغال شده خود را بازپس بگیرد، اما پس از شکست عملیات ضد حمله‌اش، در ماه‌ها اخیر این روسیه است که در جبهه نبرد ابتکار عمل را در دست گرفته است.
 
نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره پس از ماه‌ها توقف بسته کمک‌های نظامی اوکراین، در ماه گذشته اجازه رای‌گیری آن را دادند و این بسته با حمایت هر دو حزب تصویب شد.
 
ولودیمیر زلنسکی خطاب به بلینکن گفت که تجهیزات پدافند هوایی بزرگترین کمبود ارتش اوکراین است. روسیه از ماه مارس تاکنون با استفاده از موشک‌های دوربرد بارها تاسیسات برق اوکراین را هدف قرار داده و باعث خاموشی گسترده شده است.
 
 زلنسکی گفت: «ما امروز در خارکیف، در منطقه خارکیف به دو [سامانه پدافند هوایی] پاتریوت واقعا نیاز داریم. زیرا مردم در آن‌جا زیر حملات موشکی روسیه‌اند. روسیه غیر نظامیان، سربازان، همه و همه را آماج حملات موشکی قرار داده است.»
 
روسیه چند روز پیش با آغاز دور جدیدی از حملات زمینی به منطقه خارکیف، جبهه جدیدی در جنگ با اوکراین گشود.
 
یک مقام آمریکایی هدف سفر آقای بلینکن به کی‌یف را «ارسال سیگنالی قوی مبنی بر حمایت از اوکراینی‌ها در حالی که دوران سختی را پشت سر می‌گذارند» دانست.
 
او گفت: «ماموریت وزیر امور خارجه در اینجا گفتگو درباره چگونگی استفاده از تجهیزات آمریکایی برای تقویت توان دفاعی اوکراین و توانمند سازی آن‌ها در به‌دست‌ گرفتن ابتکار عمل در میدان نبرد است.»
 
به گفته این مقام آمریکایی، توپخانه، موشک‌های دوربرد ATACMS و رهگیر‌های پدافند هوایی پیشتر به اوکراین رسیده است. جو بایدن در روز ۲۴ آوریل ارسال این تجهیزات را تایید کرده بود.
 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفته بود که واشنگتن در تلاش است کخ با هدف کمک به کی‌یف در جبران عقب‌ماندگی در جبهه نبرد، سرعت تحویل تسلیحات به اوکراین را بالا ببرد.
 
او با اشاره به این که محموله جدید در هفته جاری به اوکراین می‌رسد، گفت: «تاخیر در ارسال تسلیحات اوکراین را به تله انداخت و ما در تلاشیم به آن‌ها کمک کنیم که هرچه سریع‌تر از این تله بیرون بیایند.»
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما