شناسهٔ خبر: 66663694 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تاکید وزیر علوم بر فعالیت دانشگاه‌ها بر اساس اساسنامه مصوب / ضوابط موسسات غیر دولتی بازنگری می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر دانشگاهی باید بر اساس اساسنامه مصوب و ماموریت اختصاصی خود فعالیت کند و انتظار ما از دانشگاه غیر دولتی و دانشگاه پیام نور با دانشگاه های جامع وزارت علوم یکسان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور در دانشگاه غیر دولتی خاتم گفت: در بازنگری ضوابط مربوط به موسسات آموزش عالی غیردولتی باید ضوابط خاص این موسسات را در نظر بگیریم.

وی افزود: موسسات آموزش عالی غیر دولتی، امکانات و اعتبار موسسات آموزش عالی دولتی را ندارند و نحوه اداره متفاوتی دارند برای نمونه در استخدام اعضای هیئت علمی و نحوه مدیریت باید متفاوت باشند.

زلفی‌گل اظهار داشت: بیشتر موسسان و هیات مدیره موسسات آموزش عالی، افراد پیشکسوت و با تجربه هستند و تعیین سقف سنی برای مدیریت این موسسات آنها را با مشکل مواجه می کند.

وزیر علوم گفت: اگر می‌خواهیم شهریه دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به مردم فشار نیاورد و هزینه‌ای که از دانشجو مطالبه می‌کنیم، زیاد نباشد، نباید استادان دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی به همان شیوه دانشگاه‌های دولتی جذب شوند.

فعالیت دانشگاه‌ها بر اساس اساسنامه مصوب

زلفی گل گفت: ملاک ما در ارزیابی دانشگاهها قانون است و اساسنامه مصوب مشخص می کند هر دانشگاهی در چه حوزه ای و تا چه مقطعی می تواند دانشجو پذیرش کند.

وی افزود: اگر براساس اساسنامه تحلیل کنیم دانشگاه پیام نور نمی تواند رشته مهندسی نفت راه اندازی کند  یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که وظیفه مهارت آموزی به معلمان را برعهده دارد  نباید دانشجوی ارشد و دکترا تربیت کند.

در نظر گرفتن تفاوت ها برای تلاش بیشتر 

ما باید تفاوت‌ها را لحاظ کنیم و نباید با همه به یکسان رفتار کنیم برای نمونه ما در وزارت علوم پایه های تشویقی را تا 60 پایه افزایش دادیم تا افراد با تلاش بیشتر امکان رشد بیشتری داشته باشند و الان اعضای هیات علمی می توانند با مرتبه 80 و 90 هم بازنشسته شوند که مورد اشکال صندوق بازنشستگی قرار گرفته بود ولی چون این موضوع مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشت و به قانون تبدیل شده بود این اشکال رفع شد.

محققان پسا دکتری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای مثال ما در شورای عالی عطف بررسی کردیم که خیلی از فارغ التحصیلان ارشد و دکترا، خانم خانه دار هستند یا با بخش خصوصی کار می‌کنند و در عین حال دوست دارند تجربه علمی آنها به کار گرفته شود. از این رو در شورای عالی عتف طرح پژوهشگران مستقل را مصوب کردیم تا این پژوهشگران بتوانند طرح پژوهشی بگیرند.

توصیه وزیر علوم به معاون آموزشی:  منافع موسسات و جامعه را  با هم در نظر بگیرید

زلفی‌گل با اشاره به انتصاب روح‌الله رازینی در سمت معاونت آموزشی وزارت علوم  گفت: از دکتر رازینی می‌خواهم در بازنگری ضوابط موسسات آموزش عالی غیر دولتی به گونه ای عمل شود که هم منافع جامعه و عموم مردم و هم منافع موسسات تامین شود.

وی تاکید کرد: نباید به سمت تقابل نظام های دانشگاهی برویم؛ بلکه باید دنبال تعامل باشیم. دانشگاههای دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی ،فنی و حرفه ای و علمی کاربردی و پیام نور  کار مخصوص خود را می‌کنند، نباید وارد بازی تقابل شد. در تقابل ضرر است و سود نیست.

توجه وزارت علوم به موسسات آموزش عالی غیر دولتی

زلفی گل در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه باید روسای دانشگاه‌ها را توجیه کنیم که وزارت علوم فقط برای دانشگاه‌های دولتی نیست، بلکه این امر بحثی حاکمیتی است و  وزارت علوم وظیفه دارد همه بخش‌های را ببیند، عنوان کرد: اصل سی‌ام قانون اساسی می‌گوید آموزش عالی رایگان تا سر حد خودکفایی باید ارائه شود. از این رو باید مشخص کرد این "سر حد خودکفایی" کجاست؟. از طرف دیگر رهبری معظم انقلاب فرمودند ما نباید فارغ التحصیل عصبانی بیکار تربیت کنیم. با در کنار هم قرار دادن این دو موضوع این سوال پیش می‌آید که آیا ما باید به هر میزانی که تقاضا وجود دارد دانشجو تربیت کنیم و توسعه دهیم ؟

 

وی همچنین با اشاره به دانشگاه‌های دولتی که اقدام به راه اندازی پردیس و اخذ شهریه از دانشجویان می‌کنند، متذکر شد: اگر بخش غیردولتی داریم دیگر دانشگاهای دولتی نباید یه این امر ورود کنند. برای مثال زمانی که در دانشگاه بوعلی سینا رییس بودم اجازه ایجاد پردیس بین الملل را  ندادم و الان دانشگاه بوعلی سینا پردیس بین الملل ندارد؛ چراکه عقیده دارم دانشگاه دولتی وظیفه خودش را دارد و باید کار خودش را انجام دهد.

نظر شما