شناسهٔ خبر: 66663640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

چرا گوشی سامسونگ من خودبخود خاموش می‌شود + راه حل

صاحب‌خبر -

اگر با مشکل خاموش یا ریستارت شدن ناگهانی گوشی سامسونگ خود روبرو شده‌اید در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل این مشکل و راهکارهای برطرف کردن آن بپردازیم.

سامسونگ یکی از سرشناس‌ترین نام‌ها در دنیای گوشی‌سازان به شمار رفته که در بازارهای مختلف شانه به شانه اپل در حرکت بوده و در بسیاری مناطق دنیا نیز جدول پرفروش‌ترین گوشی‌ها و تبلت‌ها را در قبضه خود دارد. این کمپانی اخیرا اوضاع خوبی را سپری می‌کند و ضمن کسب سود عملیاتی شگفت‌انگیز، به‌تازگی محصولات میانرده و پرچمداران سری گلکسی اس 24 را روانه بازار کرده و با استقبال بسیاری خوبی هم روبرو شده است. از سوی دیگر در ادامه سال نیز این کمپانی بزرگ کره‌ای سری پرچمداران تاشو سری گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6، نسل جدید ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ و تبلت‌های جدیدش را در نوبت رونمایی دارد.

سامسونگ در طول سال‌های گذشته محصولات خوب و بد فراوانی ساخته؛ اما اکنون به سطح کیفی کاملا ایده‌آلی رسیده و محصولاتی باکیفیت را در تمام کلاس‌های قیمتی در سبد محصولاتش دارد. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که با هر هزینه و قیمتی یک گوشی از خانواده Galaxy سامسونگ وجود دارد که مناسب مشتریان باشد!

گوشی‌های اندرویدی مدرن سامسونگ عموما تجربه کاربری کم‌نقص و باکیفیتی را به کاربران ارائه می‌دهند که بسیار سریع و روان حس شده و پر از قابلیت‌های ریز و درشت است. با این وجود، همانند دیگر رابط‌های کاربری دنیای اندروید، وان یو آی سامسونگ نیز بدون نقص و ایراد نبوده و بعضا کار کردن با آن با مشکلاتی بزرگ همراه است. یکی از این مشکلات بزرگ، خاموش شدن گوشی های سامسونگ بدون هیچ دلیل خاص است!

اسارتفون Samsung اسارتفون Samsung

این مساله می‌تواند باعث القای حس ناامنی فراوانی به کاربر شده؛ به‌طوری که او را از ترس خاموش شدن دستگاه و نیمه کاره ماندن فرآیندهای در جریان، از انجام فرآیندهای سنگین و جدی با گوشی باز خواهد داشت! البته راهکاری کلی برای مساله خاموش شدن بی‌دلیل گوشی های سامسونگ وجود ندارد. با این وجود برخی روش‌ها برای شناسایی عوامل بروز این اتفاق وجود دارند که می‌توانند در عیب‌یابی دستگاه موثر واقع شوند. در ادامه با اخبار تکنولوژی گجت نیوز همراه باشید تا تعدادی از عوامل اثرگذار بر خاموش شدن گوشی های اندرویدی را معرفی کرده و در نهایت راهکارهای عیب‌یابی گوشی‌های سامسونگ را نیز ارائه دهیم.

مهم‌ترین دلایل ریست شدن ناگهانی گوشی‌های سامسونگ

همانند بسیاری مشکلات دیگر گوشی‌های اندرویدی، بزرگترین دلیل خاموش شدن ناگهانی محصولات سامسونگ نیز اپلیکیشن‌های پرمصرفی هستند که شارژ باتری و حافظه دستگاه را می‌بلعند. علیرغم این که در سال‌های اخیر ظرفیت حافظه رم و توان پردازشی تراشه‌های گوشی‌های موبایل افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند، اما همچنان برخی اپلیکیشن‌ها قادرند فشار بسیار زیادی روی باتری وارد کرده یا حجم زیادی از حافظه را مصرف نمایند. به همین دلیل اگر شارژ باتری شما زیاد نیست، اجرای یک اپلیکیشن خاص می‌تواند دلیل خاموش شدن آن باشد! در این شرایط طبیعتا تنها راهکار پیش روی شما حذف این اپلیکیشن سنگین و فعال کردن مد ذخیره انرژی است که تا حد زیادی به مدیریت باتری دستگاه شما کمک خواهد کرد.

داغ کردن گوشی نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث خاموش شدن بی‌دلیل گوشی سامسونگ شما باشد. البته دستگاه‌های سامسونگ عموما در صورت داغ کردن به‌طور خودکار خاموش نمی‌شوند و در عوض قابلیت‌های دیگری مثل شارژ شدن یا روشنایی بالای صفحه نمایش را برای مقابله با داغ شدن دستگاه غیرفعال می‌کنند. با این وجود همچنان احتمال دارد که دمای بیش از اندازه بالای اجزای داخلی عامل داغ شدن بیش از اندازه گوشی باشد.

گوشی سامسونگ خاموش گوشی سامسونگ خاموش

برای جلوگیری از داغ کردن گوشی موبایل خود سعی کنید از استفاده از آن تحت نور مستقیم خورشید بپرهیزید و در صورتی که مشاهده کردید دمای گوشی حین شارژ بیش از اندازه بالا رفته آن را موقتا از برق بکشید تا خنک شود. دقت کنید که مجاورت طولانی‌مدت با محیط‌های گرم مهم‌ترین مساله‌ای‌ست که می‌تواند باعث داغ کردن یک گوشی سامسونگ (یا هر گوشی اندرویدی دیگر) و خاموش شدن احتمالی آن شود.

سامسونگ همچنین یک قابلیت «ریستارت خودکار» را نیز در گوشی های اندرویدی خود تعبیه کرده که همان‌طور که از نامش پیداست در شرایط خاص گوشی را به‌صورت خودکار خاموش و روشن می‌کند. فعال بودن این قابلیت نیز دلیل دیگری است که می‌تواند خاموش شدن خودکار گوشی اندرویدی شما را نتیجه دهد. برای غیرفعال کردن این قابلیت وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی سامسونگ خود شده و به قسمت Battery and Device Care بروید. در این بخش از قسمت بالای صفحه کلید سه نقطه را فشار داده و قابلیت ریستارت خودکار را غیرفعال نمایید.

آسیب دیدن فیزیکی؛ دیگر دلیل مهم خاموش شدن ناگهانی گوشی سامسونگ

با وجود آن‌که مشکلات نرم افزاری تاثیر بیشتری روی مشکلات گوشی‌های موبایل دارند، اما بسیاری مواقع ایراد نه از اپلیکیشن‌ها، بلکه از مشکلات سخت افزاری گوشی شماست! در وهله اول باید توجه کنید که گوشی های سامسونگ بر خلاف تبلیغات گسترده این کمپانی، آن‌طور که به نظر می‌رسد ضدآب نبوده و ممکن است در شرایط خاص شاهد نفوذ آب به درون آن‌ها باشیم. در چنین شرایطی باید توجه کرد که ورود حتی یک قطره آب به درون گوشی می‌تواند به‌طور جدی روی عملکرد کلی آن تاثیرگذار ظاهر شده و دستگاه را حتی به مرز از کار افتادن کامل بکشاند.

Samsung ضد آب Samsung ضد آب

دیگر دلیل سخت افزاری مهم دیگر ایراد در باتری است. باتری گوشی‌های موبایل معمولا لیتیوم یونی هستند که با گذر زمان تحلیل می‌روند. در صورتی که باتری گوشی شما قادر به تامین ولتاژ مورد نظر برای فعالیت اجزای مختلف نباشد، طبیعتا باید انتظار خاموش شدن دستگاه را داشته باشیم! اگر این اتفاق برای شما زیاد رخ می‌دهد یا متوجه کند شدن بیش از اندازه گوشی سامسونگ خود شده‌اید احتمالا زمان آن رسیده که باتری دستگاه را تعویض کنید. این کار را البته حتما از طریق تعمیرکاران مجاز یا ماهر انجام دهید تا دچار مشکلات بعدی ناشی از نصب نامناسب باتری یا کیفیت پایین آن نشوید!

دیگر مساله‌ای که باید برای مقابله با خاموش شدن خودبخودی گوشی سامسونگ خود چک کنید، عملکرد صحیح کلیدهای فیزیکی آن است؛ چراکه هرگونه ایراد و اشکال در کلیدهای سخت افزاری یا مسدود شدن عملکرد آن‌ها می‌تواند باعث وارد شدن گوشی به چرخه ریستارت‌های پیاپی شود. برای این کار، قاب گوشی را خارج کرده و مطمئن شوید فاصله کافی میان قاب و کلیدهای گوشی، خصوصا کلید Power وجود دارد. با خارج کردن گوشی از قاب همچنین عملکرد سایر کلیدهای فیزیکی را نیز چک کنید. خرابی، لقی یا هرگونه مشکل فیزیکی این کلیدها می‌تواند دلیلی برای خاموش شدن‌های پیاپی گوشی شما باشد.

چگونه ایراد باتری گوشی سامسونگ خود را رفع کنیم؟

شناسایی کردن ایرادات فیزیکی یا ضعیف شدن باتری گوشی های سامسونگ فرآیند چندان سختی نیست. در گام نخست می‌توانید باتری را به صورت فیزیکی چک کرده و از سلامت آن مطمئن شوید. این روش البته بیشتر برای گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ کاربرد دارد که در آن‌ها شاهد استفاده از باتری‌های قابل تعویض بودیم. در گذشته بعضا شاهد باد کردن باتری برخی مدل‌های گوشی‌های سامسونگ بوده‌ایم. به همین دلیل ممکن است شما هم با این پدیده در دستگاه خود روبرو شوید. در این شرایط لازم است که ایمنی را در اولویت قرار داده و دستگاه را فورا خاموش کنید. سپس با مراجعه به نمایندگی‌های سامسونگ، باتری گوشی‌تان را تهیه کنید.

علاوه بر این، در گوشی‌های با باتری قابل تعویض همچنین باید به اتصال صحیح پین‌ها و مسدود نبودن تماس باتری با دستگاه نیز توجه ویژه‌ای کرد.

از طرف دیگر، در صورتی که گوشی سامسونگ شما جدیدتر بوده و باتری غیرقابل تعویض دارد، می‌توانید با فشردن همزمان کلیدهای Power و کم کردن صدا و پایین نگه داشتن آن‌ها دستگاه را خاموش و روشن کنید. در صورتی که گوشی شما پس از خاموش شدن از این طریق دیگر روشن نشد، احتمالا مشکل از باتری یا اپلیکیشن‌های نامناسب است.

گوشی سامسونگ خاموش گوشی سامسونگ خاموش

اگر به چنین وضعیتی دچار شدید، گوشی خود را به شارژر متصل کرده و منتظر مشاهده نشانگر شارژ بمانید. این کار را با کابل‌های مختلف، آداپتورهای متفاوت و پریزهای برق گوناگون انجام دهید تا احتمال خراب بودن هریک از آن‌ها را از بین ببرید. در صورتی که نشانگر شارژ نمایان شد و باتری به مدار بازگشت، احتمالا خاموش شدن گوشی سامسونگ شما به دلیل نقص باتری بوده است. با این وجود در صورتی که باتری عامل این مشکل شما نباشد، می‌توانید دیگر راهکار رفع ایراد گوشی های سامسونگ را امتحان کنید.

استفاده از Safe Mode برای عیب‌یابی گوشی سامسونگ

اکثر گوشی‌های اندرویدی از یک مد داخلی Safe Mode بهره می‌برند که کاربرد گسترده‌ای در عیب‌یابی اجزای مختلف سیستم عامل دارد. سامسونگ نیز همانند بسیاری گوشی‌سازان دیگر به کاربرانش توصیه می‌کند برای شناسایی دلیل مشکل گوشی خود از این مد استفاده کنند. مد ایمن (Safe Mode) در گوشی های اندرویدی، اپلیکیشن‌های شخص ثالث نصب‌شده روی گوشی را غیرفعال کرده و اجازه شناسایی و رفع ایراداتی که در اثر نواقص یا حفره‌های خود سیستم عامل و اجزای آن در عملکرد دستگاه ایجاد شده را به کاربر می‌دهد.

برای وارد شدن به مد Safe Mode در گوشی سامسونگ لازم است کلید Power را فشرده و تا جایی پایین نگه دارید که آیکون مربوط به Safe Mode را مشاهده نمایید. سپس با ضربه زدن روی این کلید می‌توانید وارد مد ایمن گوشی‌تان شوید.

گوشی سامسونگ خاموش گوشی سامسونگ خاموش

در این شرایط اندکی با گوشی خود در این مد کار کنید. اگر در حالت Safe Mode مشکل خاموش شدن ناگهانی گوشی سامسونگ شما برطرف شد مطمئنا یکی از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی دلیل بروز این اتفاق بوده است. بنابراین باید گوشی خود را ریستارت کرده و در مد عادی بوت کنید و سپس دنبال اپلیکیشنی که این مشکل را رقم زده بگردید.

از سوی دیگر اگر حتی در حالت Safe Mode هم شاهد ریستارت شدن یا خاموش شدن ناگهانی گوشی سامسونگ خود بودید می‌توانید آپدیت کردن گوشی موبایل خود را به‌عنوان یکی از راهکارها امتحان کنید.

ریست کردن گوشی؛ راهکار نهایی رفع مشکل خاموش شدن گوشی!

در صورتی که هیچ‌یک از روش‌های ارائه شده در اینجا نتوانست مشکل ریست شدن ناگهانی گوشی سامسونگ شما را برطرف کند، احتمالا چاره‌ای جز ریست کردن کامل دستگاه نخواهید داشت! این کار تمامی اپلیکیشن‌ها، تصاویر، ویدیوها و دیگر داده‌های روی گوشی را پاک کرده و آن را به تنظیمات کارخانه بازمی‌گرداند. البته پیش از این کار مطمئن شوید که از تمامی اطلاعات خود پشتیبان‌گیری کرده‌اید؛ چراکه در غیر این صورت، فکتوری ریست می‌تواند باعث از بین رفتن تمام داده‌های شما شود.

در گجت نیوز بخوانید:
چگونه حافظه کش یک برنامه در گوشی سامسونگ خود را پاک کنیم؟ اگر سنسور اثر انگشت گوشی سامسونگ شما درست کار نمی‌کند، این تنظیمات را انجام دهید آموزش زیاد كردن حافظه رم گوشی سامسونگ (بدون نیاز به روت)

نظر شما