شناسهٔ خبر: 66663577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقیمی در همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور خبر داد

تشکیل دبیرخانه دائمی صنایع و خانه صنعت در معاونت پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از آمادگی دانشگاه تهران برای تشکیل دبیرخانه دائمی صنایع و نیز از تشکیل خانه صنعت در معاونت پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تهران در حال‌ حاضر خبر داد و گفت: دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش‌عالی کشور این آمادگی را دارد تا مشکلات صنعت را در بخش‌های مختلف با تدوین برنامه راهبردی و استراتژیک و با چشم‌اندازی روشن برای آینده برطرف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشکدگان فنی و رشته حکمرانی انرژی دانشگاه تهران می‌توانند بحث مدیریت تأمین انرژی صنایع و دانشکده محیط‌زیست، دانشکدگان فنی و علوم در بحث زیست‌محیطی به صنایع کشور کمک کند، در ادامه اظهار کرد: هم‌چنین برخی مسائل اجتماعی، روانی و رفتاری که در صنایع پایین و بالادستی صنعت فولاد دست به گریبان هستند و در حوزه تأمین مالی دانشکده مدیریت، کارآفرینی و تجارت و بازرگانی، در حوزه بازاریابی دانشکدگان مدیریت مشکلات صنعت را برطرف کند.

وی، رشته آینده‌پژوهی در دانشگاه تهران را برای ترسیم سناریوهای آینده مناسب برشمرد و افزود: دانشگاه تهران چون دانشگاه جامعی است از این‌رو این توانایی را دارد که از جنبه‌های مختلف به لحاظ علمی و تحقیقاتی شریک مناسبی برای صنایع باشد.

*راه‌اندازی پردیس علوم و فن‌آوری شهید سلیمانی در شرکت سنگ‌آهن بافق

رئیس دانشگاه تهران، از امضای یادداشت تفاهم با شرکت سنگ‌آهن بافق و راه‌اندازی پردیس علوم و فن‌آوری شهید سلیمانی خبر داد و گفت: مقرر  است با حضور شورای دانشگاه تهران در شرکت فولاد سنگان خراسان طرح‌هایی افتتاح و پردیس علم و فن‌آوری شهید علی‌محمدی در این صنعت راه‌اندازی شود.

مقیمی، برگزاری این رویداد را نقطه عطفی میان دانشگاه و صنعت و عاملی برای ارتباط بیشتر و بهتر این دو عرصه دانست و خاطرنشان کرد: شعار دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران شعار محوری جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفری با رویکرد مسئولیت اجتماعی است.

وی، با بیان این‌که از مولفه‌های دانشگاه‌های موفق در عرصه کارآفرینی حل مسأله است، در ادامه تصریح کرد: نگاه این دانشگاه این است که اگر تولیدات علمی حاصل یا نظریه‌های ایجاد و تحقیقاتی انجام می‌شود و دانش‌آموختگانی پرورش می‌یابند همگی برای حل مشکلات و مسایل جامعه و صنعت است.

رئیس دانشگاه تهران، ادامه داد: از همین‌رو از همان روزهای نخستین فعالیت کوشیده‌ایم در خدمت صنعت و جامعه باشیم و متقابلاً چگونه بتوانیم جایگاه کیفی دانش‌افزایی و دانش‌آموختگی را در دانشگاه ارتقاء دهیم؟ در این راستا تعاملات فراوانی داشتیم که در ۳ ماه اخیر تعاملات بسیاری با صنعت فولاد کشور داشتیم.

مقیمی، با بیان این‌که ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید فولاد است که متأسفانه در حال از دست دادن این رتبه جهانی است، در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاه به ظرفیت‌های موجود در کشور در حوزه فولاد ایران این قابلیت را دارد که جزو ۲ تا ۳ کشور نخست دنیا در این زمینه باشد.

*قابلیت‌های کشورهای نخست در تولید فولاد جهان در حد ایران نیست

وی، با بیان این‌که کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن در شرق آسیا جزو پیشگامان تولید و صادرات فولاد  در دنیا هستند، گفت: این در حالی است که این کشورها از نظر تأمین منابع اولیه در حد صفر هستند از نظر منابع جانبی نظیر انرژی عمدتاً متکی به واردات(۹۰ درصد حجم انرژی مورد نیاز صنعت فولاد آن‌ها وارداتی) و در زمینه مواد اولیه و معدنی نظیر سنگ آهن در حد ایران نیستند.

رئیس دانشگاه تهران، با طرح این پرسش که چرا نتوانستیم ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم؟ در ادامه توضیح داد: بخشی از آن ناشی از شکاف ارتباط میان مراکز علمی، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی با تولیدکنندگان صنعت فولاد است که دانشگاه تهران برای حل این مشکل آمادگی دارد.

مقیمی، با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن در حل مشکلات صنعت فولاد در ادامه بر ضرورت در نظر گرفتن همه عناصر تأکید کرد و گفت: در برنامه استراتژیک مباحثی چون ادغام عمودی و افقی وجود دارد که در صنعت فولاد  هر دو مورد نیاز است. هم‌اکنون در صنعت فولاد  تأمین انرژی با وجود حمایت‌ها و سوبسیدهای دولت چالش جدی است اما این حمایت‌ها نمی‌تواند دائمی باشد.

*تأکید بر ضرورت ادغام‌های عمودی پایین و بالادستی در صنعت فولاد

وی، ادامه داد: صنعت فولاد ناگزیر است برای تأمین مواردی نظیر انرژی، آب که از مولفه‌های مهم در فولاد است باید در اصطلاح از ادغام عمودی پایین‌دستی و بالادستی استفاده کرد و پس از تولید باید زمینه فرآیند بازاریابی و صادرات فراهم شود همه این موارد باید در قالب الگوواره و کامل دیده شود و سپهر فعالیت‌های صنعت فولاد در ارتباط تنگاتنگ این عناصر است.

رئیس دانشگاه تهران، توضیح داد: اگر از نظر تأمین مواد اولیه آب و نیروی انسانی در وضعیت مطلوب باشیم اما نتوانیم انرژی مورد نیاز صنعت را تأمین کنیم سودمند نخواهد بود. در کنترل و اداره صنعت فولاد باید تک تک فعالیت‌ها در نظر گرفته شود.

مقیمی با بیان این‌که دانشگاه تهران در آستانه ۹۰ سالگی تأسیس خود قرار گرفته است، گفت: به اعتراف یونسکو در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور با ۱۷۵۰ سال قدمت به‌عنوان قدیمی‌ترین نماد آموزش‌عالی در دنیا شناخته شده است و دانشگاه تهران در امتداد این مسیر تکاملی پرافتخار به‌عنوان دانشگاه نوین تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: با برگزاری جشن ۱۷۵۷ در ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ شاهد ۹۰ رویداد مهم در طول سال خواهیم بود که امید می‌رود نقش مهمی در ارتباط صنعت و صنعتگران با دانشگاه تهران داشته باشد.

همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، دیروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما