شناسهٔ خبر: 66663563 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های تازه آبادان در دستور کار قرار گرفت

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های تازه آبادان بیان کرد: اجرای این طرح با هدف نوسازی، سامان‌دهی و روزآمدکردن تأسیسات دریافت خوراک و ارسال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های تازه آبادان بیان کرد: اجرای این طرح با هدف نوسازی، سامان‌دهی و روزآمدکردن تأسیسات دریافت خوراک و ارسال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، غلامرضا سالاروند در این‌ باره گفت: تأسیسات پمپ‌استیشن پالایشگاه آبادان که وظیفه دریافت و ارسال خوراک و فرآورده‌های این پالایشگاه را به‌ عهده دارد، در گذر زمان دچار فرسودگی شده است و از سوی دیگر، قدمت فناوری آن پاسخ‌گوی نیاز عملیاتی امروز این پالایشگاه نیست؛ ازاین‌رو طرح احداث مجموعه تازه تلمبه‌خانه‌ها تعریف شد و در دستور کار قرار گرفت و طی آن، تأسیسات موجود به‌ مقدار ۲۵ هکتار در شمال شرقی پالایشگاه گسترش می‌یابد.
وی اهداف کلی این طرح را نوسازی، سامان‌دهی و روزآمدکردن تأسیسات دریافت خوراک پالایشگاه و ارسال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان اعلام کرد و افزود: این طرح شامل احداث ۶ تلمبه‌خانه تازه، ۳ پایانه دریافت خوراک و فرآورده، ساخت چهار مخزن ۲۱ هزار مترمکعبی و اتصال تلمبه‌خانه‌ها به پایانه‌ها از طریق احداث ۲.۵ کیلومتر خط لوله در درون پالایشگاه است.
مجری طرح احداث تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های تازه آبادان با بیان اینکه نوسازی ساختمان‌های اداری کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز ضمیمه این طرح است، تصریح کرد: این طرح که کارفرمای آن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است، سال ۱۳۹۴ تعریف و مراحل اجرای آن آغاز شد، اما در سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریم‌های ظالمانه متوقف‌ ماند. با گشایش بخش نخست از فاز دوم پالایشگاه، ادامه عملیات اجرایی این طرح روی میز قرار گرفت و سرانجام در قالب یک پروژه ۲۴ماهه، ادامه کار از سر گرفته شد.
سالاروند با بیان اینکه این پروژه اکنون در مرحله اخذ مجوز برگزاری مناقصه از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، یادآور شد: سرمایه اولیه این قسمت از پروژه، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان در بخش ریالی و حدود ۱۰ میلیون یورو در بخش ارزی برآورد شده است.
وی با بیان اینکه این طرح تا سال 1399، حدود ۵۳درصد پیشرفت داشته است، افزود: احداث ۵ هزار مترمربع ساختمان اداری، ساختمان اتاق کنترل، فونداسیون لوله‌ها و پمپ‌ها، هزار و ۷۰۰ مترمربع سوله، ساخت چهار مخزن ۲۱ هزار مترمکعبی و بازسازی سه مخزن قدیمی ازجمله اقدام‌های انجام‌شده از سوی شرکت پیمانکاری مشارکت سپهر (از شرکت‌های زیرمجموعه طراحی و ساختمان نفت (ODCC) و پارس کیهان) است.
مجری طرح احداث مجموعه تلمبه‌خانه‌ها و پایانه‌های تازه آبادان در پایان گفت: به‌جز بخش کوچکی از ابزار دقیق این طرح که ساخت آن در داخل صرفه اقتصادی ندارد، بقیه اقلام و تجهیزات همه از سوی شرکت‌های داخلی ساخته و تأمین می‌شود.

نظر شما