شناسهٔ خبر: 66662847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش نگران کننده دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی

مینا عبادی

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، نسبت به کاهش سه درصدی دانشجویان دانشگاه غیردولتی و عیرانتفاعی طی سه سال گذشته، اظهار نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید رسول عمادی در نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی کشور، اظهار کرد: سال ۹۹ موسسه پژوهش برنامه ریزی آموزش عالی اعلام کرد که سهم دانشگاه غیرانتفاعی و غیردولتی از ۳۳۰ هزار دانشجو، ۱۱ درصد است.

وی ادامه داد: این رقم در حال حاضر به هشت درصد رسیده و این یعنی در عرض تقریبا سه سال به سرعت سه درصد از آن آمار کم شده است. این عدد نگران کننده است.

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با بیان اینکه به طور کلی ۳۱ مجموعه درون و بیرون وزارتخانه باید کمک کنند تا کار دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی پیش رود، ادامه داد: اگر همه اختیارات را با بخشی از اختیارات را به ما بدهید به خوبی می‌توانیم امورات را پیش ببریم. علیرغم تعاملات خوب، در اجرا مشکل داریم. هرجا باید پاسخگو باشیم، ما پاسخگو هستیم ولی هرجا نیاز به انجام کار داریم، مسائل مربوط به ما نمی‌شود. در این راستا ما برای تغییر ساختار دفتر راهبرد ۱۲ گانه نوشتیم.

عمادی با اشاره به پتانسیل دانشگاه‌های غیر دولتی، عنوان کرد: دانشگاه خاتم بیش از ۳۰ میلیارد تومان در خصوص پروژه فناوری های نوین هزینه کرده است. کدام دانشگاه دولتی آمادگی دارد این مقدار هزینه انجام دهد؟. پروژه حضور و غیاب الکترونیک را به دانشگاه شهاب دانش سپردیم بدون اینکه یک ریال وزارت علوم هزینه کند. با این حال واقعا ساختار دفتر آموزش غیردلتی پاسخگوی نیاز عزیزان نیست.

عمادی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: دیروز مصوب شد که رشته‌های یک بار پذیرش را در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی مدیریت کنیم.

وی در عین حال متذکر شد: هیچ رشته‌ای از تمام موسساتی که از ما پرونده پذیرفته اند و به نوعی می‌توان گفت ایثار کرده اند، حذف نشده است. با یک مدیریت و با تصمیمی که دیروز گرفته شد، رشته‌های یک بار پذیرش بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد موسسات با کمترین عضو هیات علمی صفر نمی شود.

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، با بیان اینکه قوانین کافی درباره حمایت از بخش خصوصی داریم، یادآور شد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم و وسایل تحصیلات عالی رایگان تا سرحد خودکفایی کشور را فراهم کند. وزیر دستور دادند ما این سر حد خودکفایی را مشخص کنیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست غلامرضا بلالی، قائم مقام دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی_غیردولتی کشور اظهار کرد: در آمایش بیشترین حذف کد رشته‌ها در دانشگاه غیرانتفاعی رخ داده است که منجر به بیکاری اعضا هیات علمی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: چرا گرفتن یک کد رشته از وزارتخانه انقدر برای دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی معطلی دارد؟، ما دانشجو کم نداریم بلکه توزیع نامناسب داریم. روند جذب هیات علمی ما فرسایشی است. میانگین توقف پرونده‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ ماه و فرآیند فرسایشی است‌. از سوی دیگر یارانه غذا قطع شده است و چندین بار در اینزخصوص مکاتبه صد اما به جایی نرسید.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست مجید قاسمی، رییس داشنگاه خاتم اظهار کرد: ۲۴۰ دانشگاه عضو اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی هستند. دانشگاه خانم چهار دانشکده علوم انسانی، اقتصادی، فنی مهندسی و معماری دارد.

وی با اشاره به فعالیت این دانشگاه در راستای مروژه فناوری‌های نوین و در حوزه فناوری‌های همگرا مثل بحث کوانتوم و نانو، برنامه نویسی پایتون با حمایت وزارت علوم، تصریح کرد: در دانشگاه خاتم ۵۲ رشته کارشناسی ارشد، پنج رشته کارشناسی و دو رشته دکتری، ۱۵۱۰ دانشجو و بالغ بر ۳۰۰۰ فارغ التحصیل داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما