شناسهٔ خبر: 66662813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم چهار شهرستان گرمسیری را سیراب می‌کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث سد آبریز ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم چهار شهرستان،کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده سیراب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سیدعلی احمدزاده، عصر امروز_ سه‌شنبه، بیست‌وپنجم اردیبهشت_، در نشست، شورای اداری استان با حضور رئیس قوه قضائیه، اظهار کرد: سد «آبریز» در کهگیلویه و بویراحمد قرار است به‌عنوان دومین سد بر روی رودخانه «مارون» ساخته شود و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های «کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده» را سیراب و تنش کم‌آبی چهار شهرستان را برطرف کند و سال‌ها است که مردم استان چشم‌انتظار ساخت این سد هستند.

وی افزود: احداث سد «مارون ۲» معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام مورد تأکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از مطالبات به حق مردم استان سد آبریز کهگیلویه است که سبب تحول در کشاورزی و معیشت مردم می‌شود

وی تصریح کرد: با ساخت این سد، آب به‌صورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار و ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: این سد منافع زیادی برای استان دارد و به رونق و توسعه این منطقه کمک خواهد کرد، حتی استان‌های هم‌جوار نیز از مزیت‌ها و قابلیت‌های این سد بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: البته سال‌ها است که مردم این مناطق در کنار رودخانه پرآب مارون زندگی می‌کنند، اما برای گوجه چینی و برداشت محصول به استان‌های هم‌جوار می‌روند و زمین‌های خودشان در خشکی مطلق به سر می‌برد.

نظر شما