شناسهٔ خبر: 66662738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست رونمایی از کتاب «هزینه مخالفت در آمریکا» برگزار شد؛

آزادی بیان در آمریکا وجود دارد اما به هزینه‌ای هنگفت/ سفیدپوستان فرهیخته و سیاه‌پوستان مجرم!

سیدمحمد حسینی گفت: نکته دکتر ایزدی درباره آزادی بیان درست است اما باید در نظر داشته باشیم که در آمریکا آزادی بیان را به شیوه‌های خاصی محدود کردند. این کتاب فهمی واقعی و درست از آمریکا ارائه می‌دهد. در کتاب پرونده‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در تجمعات هر اتفاقی که رخ بدهد، حتی اگر معترضان هیچ نقشی در آن نداشته باشند، باید مسئولیتش را بپذیرند و خسارت بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رونمایی از کتاب «هزینه‌های مخالفت در آمریکا»، دوشنبه ۲۴ ردیبهشت‌ماه، در سرای ناشران دانشگاهیِ سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست فواد ایزدی، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، سیدمحمد حسینی، نویسنده کتاب و مشاور فرهنگی – اجتماعی رئیس جمهور و مرتضی مطهری‌فرد، نویسنده کتاب حضور داشتند.

ابتدا فواد ایزدی، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، به ارائه بحث پرداخت و گفت: کتاب در واقع مقاله‌ای است که در سال ۲۰۲۱ نوشته شده است؛ نویسنده آمریکایی ایده نوشتن مقاله را بعد از اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» پرورانده است. نویسنده استاد حقوق در دانشگاه ویلیام مری است. مقالات حقوقی طولانی و پیچیده هستند و خوشبختانه آقایان مطهری‌فرد و حسینی با اضافه‌کردن مقدمات و پیوست‌ها خواندن کتاب را روان‌تر و دقیق‌تر کرده‌اند. خوشبختانه در ابتدای کتاب منبع اصلی نیز ذکر شده است. اینکه استادی آمریکایی کتاب را نوشته به تبیین مسائل کمک می‌کند زیرا این متن از درون آمریکا تولید شده است. مقام معظم رهبری بحثی دارند با عنوان «نقد غرب از غرب» که این کتاب نیز ذیل آن قرار می‌گیرد. با توجه به تحولاتی که اخیراً در آمریکا داشتیم خواندن کتاب برای درک وضعیت این کشور سودمند است. در واقع اتفاقات اخیر ضرورت مطالعه کتاب را نشان می‌دهد.

ایزدی درباره آزادی بیان در آمریکا گفت: اتفاقاً در آمریکا آزادی بیان داریم اما به معنایی خاص. بایدن هفته پیش درباره اعتراضات سخنرانی کرد و گفت در آمریکا آزادی بیان و قانون داریم. این نکته‌ای مهم است. در آمریکا دو حزب داریم؛ اگر موضوعات برای این دو حزب اهمیت داشته باشند، آزادی بیان شامل‌شان می‌شود. مثلاً موضوع سقط جنین طرفداران و مخالفینی دارد و افراد با آزادی کامل برای آن تجمع می‌کنند. اما اگر در حوزه‌ای باشد که دو حزب تایید نکنند، آزادی بیان شاملش نمی‌شود و ذیل مفهوم دوم یعنی قانون قرار می‌گیرد. مانند مسئله فلسطین.

وی افزود: قانون درباره این موضوعات این است که اگر پلیس گفت تجمع نکنید و افراد گوش ندهند، پلیس حق دارد از زور استفاده کند. در دانشگاه کالیفرنیا تجمعی رخ داد و شعارشان «اعتراض صلح‌آمیز» بود. پلیس به آن‌ها فرمان داد که حرکت کنند و این کار را نکردند. در ادامه پلیس از گلوله پلاستیکی استفاده کرد. قانون می‌گوید اگر پلیس احساس خطر کند می‌تواند از گلوله واقعی استفاده کند. در دوره اعتراضات جنگ ویتنام این مورد را داشتیم که پلیس معترضان را کشته است. از این جهت حرف بایدن قابل تایید است هم آزادی بیان وجود دارد هم قانون. این کتاب توهمات را از بین می‌برد.

آمریکا آزادی بیان را به شیوه‌های خاصی محدود کردند

سپس سیدمحمد حسینی گفت: کتاب روایت استادتمام آمریکایی است و مقالاتی اضافه کردیم تا مطالعه برای خوانندگانی آسان و روان شود. نویسنده چندین کتاب دارد. تخصص نویسنده در حقوق شهروندی است؛ اینکه شهروند چگونه می‌تواند اعتراض کند و چگونه باید با او برخورد شود. در متمم قانون اساسی آمریکا ارزش‌های اساسی این کشور بیان می‌شود. نکته دکتر ایزدی درباره آزادی بیان درست است اما باید در نظر داشته باشیم که در آمریکا آزادی بیان را به شیوه‌های خاصی محدود کردند. این کتاب فهمی واقعی و درست از آمریکا ارائه می‌دهد. در کتاب پرونده‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در تجمعات هر اتفاقی که رخ بدهد، حتی اگر معترضان هیچ نقشی در آن نداشته باشند، باید مسئولیتش را بپذیرند و خسارت بپردازند. آمریکایی‌ها هزینه اعتراض را بالا بردند. مسئله صرفاً مسئولیت مدنی نیست بلکه گاهی مجازات کیفری نیز است.

وی افزود: در قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور، فرمانده کل نیروهای نظامی است اما آغاز جنگ باید در کنگره تصویب شود. با وجود این قانون می‌بینیم که با اعلام وضعیت اضطراری و به بهانه در خطربودن سربازان آمریکایی جنگ را آغاز می‌کنند. کسانی که مخالف جنگ‌طلبی باشند حاشیه امن ندارند. جرایم بسیار سنگین است و افراد از عهده آن برنمی‌آیند. سالانه در آمریکا تعداد زیادی کشته می‌شوند؛ در این کتاب می‌خوانیم که در سال ۲۰۱۷، ۹۸۱ نفر کشته شده‌اند. رسانه‌ها نیز در این مسائل نقش دارند. آن‌ها سفیدپوستان را به عنوان افرادی فرهیخته و سیاه‌پوستان به مثابه مجرم و افراد خطرناک معرفی می‌کنند.

هزینه‌های سنگین شکل‌گیری اعتراضات در آمریکا

سپس مرتضی مطهری‌فرد، نویسده کتاب، گفت: در مورد اعتراضات در آمریکا می‌توان چند جلد کتاب نوشت اما در این کتاب صرفاً بر ابزار مسولیت مدنی متمرکز شده‌ایم. برخی از برخوردها در میدان اعتراض انجام می‌شود اما مسائلی پیش از وقوع اعتراض وجود دارد. برای شکل‌گیری اعتراضات چنان هزینه‌های سنگینی تعریف کرده‌اند تا افراد از آن کوتاه بیایند. در فصل اول کتاب دکتر تیموتی زیک، بیان می‌کند که بسیاری از هزینه‌ها چنان تعریف می‌شود که شخص نمی‌تواند تجمع برگزار کند. مثلاً برای برگزاری تجمع باید هزینه پاکسازی شهرداری را با تخمین خودتان پرداخت کنید. اگر تخمین اشتباه در آمد باید دوباره با ضریب بیشتری خسارت بدهید. این ابزارهای پیشینی‌ای است که قانونی اعمال می‌شود.

وی افزود: بعضی از عناوین قانونی در آمریکا، مانند هئیت منصفه، از بیرون زیباست. هئیت منصفه شامل گروهی از مردم است که می‌توانند رای بدهند و درباره موضوع تصمیم بگیرند. مسئله این است که این افراد گزینش می‌شوند؛ از آن‌ها پیش‌داوری ذهنشان را می‌پرسند و اگر مطابق میل‌شان نباشد، حذف‌شان می‌کنند. مثلاً در یک مورد اساتید دانشگاه در روز اعتراضات برای دانشجویان غیبت لحاظ نکردند. به صرف همین موضوع دانشگاه محکوم به پرداخت ۳۵ میلیون دلار خسارت شد. در آمریکا آزادی بیان وجود دارد اما با هزینه زیاد.

مطهری‌فرد در آخر گفت: پیش‌بینی‌ها این است که تا حدود یک میلیارد دلار فقط ارزش پرونده‌هایی خواهد بود که علیه دانشجویان و اساتید اعمال خواهد شد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

نظر شما