شناسهٔ خبر: 66661847 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک در چیست؟

در میان نوشت‌افزارها و لوازم تحریر، مدادرنگی ابزاری است که در میان هنرمندان بسیار محبوب است. مدادرنگی ابزار هنری است که هنرمندان هنرهای تجسمی در زمینه طراحی، نقاشی و هنرهای مشابه از آن استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

اگر همچنان برای خرید لوازم تحریر به بازار می‌روید حتما انواع مختلفی از مدادرنگی با برندهای مختلف را مشاهده کرده‌اید.

از پرطرفدارترین مدادرنگی‌ها می‌توان به پلی کروم و کلاسیک اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم فرق مداد رنگی پلی‌کروم با کلاسیک را بیان کنیم، با ما همراه باشید.

مداد رنگی پلی کروم از کجا آمد؟

کنت الکساندر فون فابرکاستل در سال 1908 مداد رنگی جدیدی را به دنیای هنر معرفی کرد و آن مدادرنگی پلی‌کروم بود. این مدادرنگی‌ها آنقدر در نوع خود بی‌نظیر بودند که حتی تحسین «وینسنت وان گوگ» را نیز برانگیختند.

روش استفاده از مداد رنگی پلی کروم

مدادرنگی‏‌های پلی‌کروم پایه روغنی هستند و نمی‌توان آن‌ها را با هم ترکیب کرد. برای ایجاد عمق با این نوع مدادرنگی‌ها باید لایه‌های رنگی ایجاد کرد. در ادامه این مقاله به روش‌های استفاده از مدادرنگی‌های پلی‌کروم اشاره خواهیم کرد.

اضافه شدن رنگ به صورت لایه لایه

در مدادرنگی‌های پلی‌کروم رنگ به صورت لایه لایه اضافه می‌شود تا در تصویر عمق ایجاد شود. این اولین و مهم‌ترین فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک است. مدادرنگی پلی‌کروم این امکان را مهیا می‌کند بدون در هم رفتن رنگ‌های قبلی، روی آن‌ها رنگ‌گذاری جدید انجام دهید. برای مثال می‌توانید بر روی یک لکه سیاه، یک نقطه سفید ایجاد کنید که با مدادرنگی پلی‌کروم این کار به راحتی صورت می‌گیرد.

در این روش برای قرار دادن لایه‌های رنگ بر روی هم باید مداد را در زاویه 40 تا 45 درجه قرار داده و به صورت دایره‌ای و گردشی بدون اینکه فشار زیادی وارد کنید عمل رنگ‌گذاری را انجام دهید. از این روش بیشتر برای رنگ‌گذاری پوست و پرتره استفاده می‌شود. در رنگ گذاشتن با مدادرنگی پلی‌کروم عجله نکنید خطوط ظریف را با صبر و حوصله و تمرکز به صورت لایه لایه قرار دهید.

مدادرنگی‌های پلی‌کروم بر پایه روغن هستند. اگر می‌خواهید رنگ‌ها با هم ترکیب شوند از یک حلال کمک بگیرید. می‌توانید نوک مداد را به یک حلال آغشته کنید یا مغز آن را در داخل حلال فرو ببرید که ما گزینه اول را به شما توصیه می‌کنیم.

قابل استفاده بر روی همه سطوح

مدادرنگی‌های پلی‌کروم قابل استفاده بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، چرم، چوب، سنگ و... هستند. مغز نرم و روغنی آن این اجازه را می‌دهد تا روی سطوح مختلف استفاده شوند.

مزایای مداد رنگی های پلی‌کروم

مدادرنگی‌های پلی‌کروم دارای مزایایی هستند که هر هنرمندی را ترغیب می‌کنند تا این مدادرنگی را خریداری کرده و برای خلق آثار هنری خود از آن استفاده کند. این مدادرنگی دارای مزایایی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

رنگ‌های درخشان و شفاف

از جمله فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک، رنگدانه است. رنگدانه‌های مدادرنگی پلی‌کروم مرغوب هستند و بافت نرم نوک مداد بیشتر شبیه پاستل‌های روغنی است و اثری که به جا می‌گذارد شفاف و درخشان است اما در مدادرنگی کلاسیک رنگدانه‌ها معمولی هستند.

مقاوم بودن در برابر نور

هر مدادرنگی با توجه به کیفیت ساخت در مقابل نور و آب از خود مقاومت نشان می‌دهد. مدادرنگی‌های پلی‌کروم هم در برابر نور و آب از خود مقاومت نشان می‌دهند، معمولاً درجه مقاومت مدادرنگی‌ها با علامت ستاره بر روی بدنه آن‌ها حک شده و از این طریق می‌توان مقاومت آن‌ها را سنجید.

دوام بالا

دوام این نوع مدادرنگی بالا است و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. رنگ مدادرنگی‌های پلی‌کروم بعد از اتمام نقاشی ثابت می‌مانند، ضد آب هستند و نیازی به ترمیم ندارند.

کاربردهای مداد polychromos

مدادرنگی‌های پلی‌کروم ویژگی‌های بی‌نظیری دارند. مغز مدادرنگی‌های پلی‌کروم به دلیل کیفیت بالا و نرمی فراوان برای هاشور زدن، محو کردن، ایجاد سایه روشن و اجرای بسیاری از تکنیک‌های نقاشی مناسب است، که این مورد هم فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک محسوب می‌شود.

مدادرنگی‌های پلی‌کروم به دلیل روغنی بودن مغز آن‌ها به راحتی با پاک‌کن پاک نمی‌شوند. این نوع مدادرنگی‌ها قابلیت این را دارند که بتوانید رنگ‌ها را روی هم قرار داده یا در هم محو کنید تا رنگ‌آمیزی به صورت یکنواخت صورت گیرد. مدادرنگی‌های پلی‌کروم برای ایجاد سایه‌روشن و حجم دادن در نقاشی‎ها هم بسیار مناسب هستند.

بسته بندی مدادهای پلی کروم

مدادرنگی‌های پلی‌کروم بسته بندی‌های مختلفی دارند و هر کس براساس نیاز خود و هزینه‌ای که قصد دارد برای این ابزار در نظر بگیرد، دست به انتخاب می‌زند. هر چه تعداد رنگ مدادرنگی پلی‌کروم فابرکاستل بیشتر شود تناژ رنگی آن هم بیشتر می‌شود و طبیعتاً قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به چند نوع بسته‌بندی مدادرنگی‌های پلی‌کروم اشاره خواهیم کرد.

قیمت مداد رنگی پلی کروم بیشتر است یا کلاسیک؟

قیمت مدادرنگی‌های پلی‌کروم بیشتر از کلاسیک بوده، این را هم می‌توان یک فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک دانست. این قیمت برای افرادی که به صورت حرفه‌ای نقاشی نمی‌کنند بسیار بالا است. معمولا خرید مداد رنگی‌ پلی‌کروم را به هنرمندان نقاش برای خلق آثار حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم. اگر قصد دارید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و خرید مدادرنگی به صورت جعبه‌ای برایتان هزینه زیادی دارد می‌توانید رنگ‌های پرمصرف را به صورت دونه‌ای بخرید.

تفاوت پلی کروم اصل و تقلبی

ممکن است هنگام خرید لوازم تحریر یا هر وسیله دیگری به تقلبی آن در بازار برخورده باشید، همین موضوع بسیاری از افراد را در هنگام خرید دچار سردرگمی ‌می‌کند. برای تشخیص مدادرنگی پلی‌کروم اصل از تقلبی باید به نکات زیر توجه کنید:

  • روی جعبه هر مدادرنگی یک شماره سریال است با چک کردن به اصل یا تقلبی بودن آن پی خواهید برد.
  • مدادرنگی‌های پلی‌کروم سطح مقطع گردی دارند و برند فابرکاستل و پلی‌کروم روی آن حک شده است اما سطح مقطع مدادرنگی‌های کلاسیک به صورت شش ضلعی است، این هم یک فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک است.
  • بارکد محصول را که در قطعا در پشت جعبه چاپ شده است اسکن کنید تا از اصالت آن مطمئن شوید.
  • مدادهای پلی‌کروم را بررسی کنید؛ از خصوصیات این نوع مدادها ترکیب شدن لایه لایه رنگ‌ها و ضد آب بودن آن‌هاست.

مشهورترین برندهای تولیدکننده مداد رنگی در جهان

برند فابرکاستل یک برند آلمانی است که تولیدکننده مدادرنگی‌های پلی‌کروم، انواع نوشت افزار و انواع دفتر طراحی است. برندهای معروف دیگری هم هستند که در تولید مدادرنگی از رقیبان سرسخت فابرکاستل به حساب می‌آیند که در ادامه می‌خوانید.

  • پریسماکالر: برندی امریکایی بوده که مغز مدادرنگی‌های آن نرم و روغنی است و از این لحاظ بسیار به فابرکاستل شبیه است.
  • استدلر: همچون فابرکاستل محصول کشور آلمان است؛ در مدادرنگی‌های استدلر از پوششB.S استفاده شده است. این پوشش باریک و سفید رنگ بوده و در قسمت نوک مدادرنگی قرار دارد تا آن را در برابر شکستن مقاوم کند.
  • کنته پاریس: یک برند فرانسوی است و در زمینه تولید مدادرنگی و مداد طراحی با سایر برندها رقابت می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد فرق مداد رنگی‌ پلی ‌کروم با کلاسیک را بیان کنیم. شما چه مواردی به ذهتان می‌رسد؟ مدادرنگی‌های پلی‌کروم برای نقاشان حرفه‌ای و یا کسانی که علاقه‌مند به نقاشی بوده و آن را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند مناسب است. مدادرنگی‌های پلی‌کروم فابرکاستل می‌توانند تمام نیازهای هنرمندان حرفه‌ای را برآورده کنند.

نظر شما