شناسهٔ خبر: 66661589 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

امضای قرارداد شرکت مخابرات با شرکت های دانش بنیان داخلی برای خرید تجهیزات شبکه

آیین امضای قراردادهای خرید تجهیزات بومی اولویت دار شبکه ملی اطلاعات و توسعه صادرات در شرکت مخابرات ایران با حضور مدیران شرکت مخابرات و مدیران شرکت سینا و فانا به صورت ویدیو کنفرانس با رییس جمهور و وزیر ارتباطات برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ، صبح امروز (سه شنبه) رییس جمهوری شش پروژه مهم ارتباطی کشور را به مناسبت روز جهانی ارتباطات افتتاح کرد که در بخش های طرح توسعه ارتباطات روستایی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، سایت های جدید نسل پنجم تلفن همراه، توسعه ظرفیت شبکه انتقال و شبکه IP ملی و همچنین افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت بود.

رییس جمهوری در حاشیه جلسه نظارت ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش طرح مهم ارتباطی در سراسر کشور را شامل طرح توسعه ارتباطات روستایی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، نسل پنجم تلفن همراه، توسعه ظرفیت شبکه انتقال، شبکه IP ملی و افزایش حضور نقاط شرکت ارتباطات زیرساخت افتتاح کرد و در حضور وی ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت های دانش بنیان داخلی امضاشد .

در جلسه امروز با حضور آیت الله رییسی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای ۲۰ شهر در ۱۴ استان لرستان، همدان، قزوین، مازندران، سیستان و بلوچستان، فارس، تهران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان شرقی، گیلان، اصفهان، سمنان و هرمزگان که در سه ماه گذشته ایجاد پوشش در آنها به پایان رسیده بود، افتتاح شد و عملیات اجرایی این پروژه در ۵۰ شهر دیگر رسما آغاز شد.

همچنین در راستای توسعه عدالت ارتباطی، تعداد روستاهایی که در دولت سیزدهم به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل شدند از عدد ۷۵۰۰ روستا عبور کرد. با اتصال این روستاها به شبکه ارتباطی کشور، درصد روستاهای بالای بیست خانوار متصل به شبکه پایدار و باکیفیت ارتباطی از ۷۹ درصد در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به ۹۶ درصد رسید که ۹۸٫۸ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می دهد.

همچنین، ۱۸۰۰ امین سایت نسل پنجم تلفن همراه (G5) نیز افتتاح و رسما به بهره برداری رسید که از این تعداد ۱۲۰۰ سایت نسل پنجم در یک سال گذشته راه اندازی شده است.

علاوه بر آن در فاز دوم پروژه توسعه و ارتقای پایداری شبکه انتقال با استفاده از توانمندی داخلی ظرفیت شبکه با رشدی حدود ۹۰ درصدی به ۶۰ ترابیت برثانیه توسط آیت الله رییسی به بهره برداری رسید که لااقل ۲۰ ترابیت از این افزایش ظرفیت در شبکه انتقال با استفاده از تجهیزات بومی و داخلی توسعه داده شده است.

این پروژه در ۲۰ استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه وبویراحمد، فارس، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

امضای قرارداد شرکت مخابرات با شرکت های دانش بنیان داخلی برای خرید تجهیزات شبکه

ضمن اینکه در پروژه دیگر ظرفیت شبکه IP ملی با رشد ۹۵ درصدی به ۵۴٫۶ ترابیت رسید که در ۱۱۹ نقطه حضور شبکه IP ملی و ۶ نقطه جدید توسعه داده شده است.

پروژه ششم نیز افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت در شهرهای طبس، فردوس، هندورابی، گرگان تپه، آباده، اسدآباد و جزیره خارک بود که باعث شد این نقاط از ۱۱۹ به ۱۲۶ نقطه افزایش پیدا کند. ضمنا در راستای افزایش پایداری و تاب آوری شبکه در ۸ استان که فاقد مرکز پشتیبان بودند نیز مراکز پشتیبان ایجاد شد.

همچنین با حضور رییس جمهوری، ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت های دانش بنیان داخلی توسط اپراتورهای ارتباطی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان منعقد شد.

این قراردادها در راستای نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و با هدف حمایت از تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی با فناوری پیشرفته و بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات میان اپراتورهای مخابراتی با تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطی به امضا رسید.

انتهای پیام

نظر شما