شناسهٔ خبر: 66661535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد:

ادبیات پایداری نیازمند هم‌افزایی است / تقدیر از نویسندگانِ ادبیات پایداری

پارمیس طهماسب‌زاده

نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری با حضور جمعی از نویسندگان برگزار شد؛ طی این نشست از نویسندگانِ این حوزه از جمله ناصر ملایی به عنوان نویسنده (دبیر بخش فرهنگ و حماسه ایسنا) تجلیل و تقدیر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز سه شنبه ٢۵ اردیبهشت ماه نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب ١۴٠٣ تهران برگزار شد. تاکنون در حاشیه نمایشگاه کتاب ١۴٠٣ تهران نشست های تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی نیز برگزار شده است؛ تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری نیز از جمله آن هاست که در سالن یاس، با همکاری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

این نشست با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی-معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدرضا سنگری-رییس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی دیگر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری همراه بود.

در ابتدای این نشست حامد علی اکبر زاده ـ ریاست سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی ـ با اشاره به حضور اساتید پیشکسوت حوزه ادبیات پایداری گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از ناشران کتب دانشگاهی شناخته می شود. هدف اصلی این مجموعه، به عنوان یکی از ناشران کتب دانشگاهی این بوده که آثار مناسبی را برای اهالی علم فراهم کند.

جهت‌گیری ما درست بود!

او با اشاره به بیش از ۴۰ سال فعالیتِ جهادِ دانشگاهی گفت: بیش از ١٢ هزار عنوان کتاب از سوی جهادِ دانشگاهی منتشر شده است؛ گفتنی است که انتشار بیش از ١٢ هزار عنوان، میان سایر ناشران دانشگاهی صورت نگرفته است. این نکته نیز حائز اهمیت است که کتب به نشر رسیده، به لحاظ کیفی نیز مورد اقبال و استقبال بودند.

علی‌اکبر زاده با بیان اینکه فعالیت نشرِ جهاد دانشگاهی در گذشته اغلب در حوزه مهندسی، علوم پایه، پزشکی و... بوده است، گفت: انتشار آثارِ حوزه علوم انسانی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر شاهد افزایش کتب حوزه علوم انسانی بودیم. حال یکی از زمینه هایی که در ابتدای راهش هستیم، فعالیت در حوزه ادبیات، به ویژه ادبیات پایداری است. سال گذشته مجموعه رسالت خود را در این زمینه بازبینی کرد و فعالیت سازمان ترویج مطالعه و نشر تصویب شد. تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج مطالعه نشان داد که جهت‌گیری ما در این زمینه درست و بر اساس اهداف اساسی بوده است. 

او در پایان با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه سرمایه های این سازمان، به انتشار آثاری در رابطه با شهدای جهاد دانشگاهی و تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی از ابتدا تا به امروز نیز اشاره کرد و گفت: وجود این سرمایه‌ها انگیزه برای فعالیت در زمینه نشر را تقویت کرده است.

آغازِ پژوهش‌های مرتبط با ادبیات پایداری در جهاددانشگاهی

در ادامه مهدی سعیدی نیز به سخنرانی پرداخت و از یکی از پژوهشگران ادبیات پایداری در جهاد دانشگاهی یاد کرد و گفت: اساسا بخشی از پژوهش‌های مرتبط با ادبیات پایداری در جهاد دانشگاهی آغاز شد.

ادبیات پایداری نیازمندِ هم افزایی است

محمّدرضاترکی شاعر، نویسنده، مترجم، محقق ادبی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان‌ زبان و ادب نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت.

او با اشاره به گستردگی عرصه ادبیات پایداری گفت: ادبیات پایداری مختص‌ برای دوره‌ای خاص نیست و در عرصه تاریخ با آن روبرو خواهیم بود. این ادبیات مربوط به جغرافیایی خاص نیست؛ هر کجا که دفاعی از یک هویت در کار باشد خود را نشان می دهد. ادبیات پایداری فارغ از جنبه های علمی دارای قداست است.

به عقیده او ادبیات پایداری فقط علم نیست، بلکه معقوله‌ای است عظیم و گسترده که تنها یک موسسه یا یک دانشگاه نمی‌تواند متکفل آن شود.

ترکی تاکید کرد: باید برای بیان حق مطلب ادبیات پایداری هم افزایی صورت گیرد؛ تقسیم کار و مسئولیت پذیری صورت گیرد. ادبیات پایداری امری مقدس است به همین سبب است که اگر در این رابطه هم افزایی صورت گیرد بحث کمبود امکانات نیز جلوه‌گر نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: ادبیات پایداری معقوله‌ای بسیار مهم، حیاتی و مورد توجه است و از پویا ترین عرصه هایی است که در ادبیات ما یافت می‌شود.

فضای روبروی گرایشِ ادبیات پایداری مه‌آلود بود

در ادامه محمدرضا سنگری ـ نویسنده و پژوهشگر ـ سخنرانی کرد؛ او گفت: باید با توان افزایی از همه ظرفیت‌ها کاری کنیم.

این نویسنده اظهار کرد: حدود ١۶ سال است که گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها دایر شده است؛ روزگاری ۴۴ دانشگاه کشور در این زمینه فعال بودند، البته دریغا که به سبب مشکلات برخی دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجو بازماندند.

او ادامه داد: ضروری است که تولید متن کنیم. متن وجود نداشت؛ این در حالی است که باید در دانشگاه های ما انباشت متن اتفاق بیفتد و اساتید فرصت گزینش داشته باشند.

سنگری تاکید کرد: این رشته و این گرایش دایر شده بود بی آنکه متن و استادی برای آن وجود داشته باشد؛ بی آنکه معلوم شود فارغ التحصیلان این گرایش بعداً کجا مشغول به کار خواهند شد. فضایِ پیش روی این رشته مه آلود بود؛ ما بودیم و راهی نرفته.

او گفت: بعد از آنکه مجموعه اندیشکده ادبیات پایداری دایر شد با بهره گیری از دوستان عزیز، موضوعات خود را مشخص و روشن کردیم. در این راه بسیار کمک شدیم؛ یکی از کمک کنندگان جهاد دانشگاهی بود. فرهنگستان هم در این رابطه همکاری داشت. حالا بیش از ٣٠ محور و موضوع را مشخص کردیم و در حال برون سپاری به عزیزانی هستیم که می توانند متن تولید کنند.

این نویسنده گفت: همچنین قرار شده تاملاتی در این حوزه داشته باشیم؛ قرار شده نشستی بگذاریم تا تعریف ادبیات پایداری را مطرح کنیم و بگوییم ما تا به این لحظه به این معنا رسیده‌ایم. تقاضا دارم که این رخداد که شروع شده زمینه‌ای فراهم کند و موضوعات و محورهای خود را مشخص کنیم؛ به دنبال بانک اطلاعات نویسندگان هستیم. متاسفانه در دانشگاه های ما فقر این اطلاعات وجود دارد؛ امکانات بسیار خوبی در دسترس است اما کسی نیست به آن‌ها سامان دهد.

در ادامه این نشست بخش تجلیل از نویسندگان دانشگاهی حوزه ادبیات پایداری و مقاومت اسلامی برگزار شد.

ناصر مولایی - نویسنده و پژوهشگر در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت - و از دبیران خبرگزاری ایسنا، از جمله این تقدیر شدگان بود. 

همچنین در این مراسم از مهدی سعیدی نویسنده و پژوهشگر، حسین زحمتکش ـ نویسنده ادبیات مقاومت و پایداری ـ، محمد نجف‌پور ـ نویسنده ادبیات مقاومت و پایداری ـ، سید حمیدرضا رئوف نویسنده و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، محسن شاه‌رضایی مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگانِ بنیاد ملی نخبگان، محمّدرضا ترکی تقدیر شد.

پیشنهادِ ارائه یک پیوست به کتاب‌ها

در پایان این مراسم علیرضا کلانتر مهرجردی-معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: نکته مهم این است که در این سال ها شاهد هستیم که ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به بلوغ خود رسیده است. 

او ادامه داد: قدردانی ما از عزیزانی است که علیرغم همه مشکلات در این حوزه قلم می زنند.

او گفت: طی یکسال اخیر شاید نشر مسأله اول نیست و مسأله اول ما ترویج مطالعه بوده است؛ ترویج مطالعه به این معنی است که آثار منتشر شده به سمع و نظر مخاطب برسد.

مهرجردی اظهار کرد: پیشنهاد من به همکاران این بود که برای هر اثری که در جهاد منتشر می شود، پیوست مطالعه تدوین شده باشد. پیوست به مخاطبان راهنمایی می کند و راه میانبر نشان می‌دهد. یک پیوست می‌تواند پیشنهاد یا نیاز به پیش‌زمینه مطالعه کتب دیگر یا ارایه یک روش مطالعه باشد.

او با اشاره به بیش از ۳۰ سال فعالیت نشرِ جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی حتما به عنوان سازمانی که کار نشر را انجام می دهد، می تواند در زمینه ترویج مطالعه جهت ‌دهی کند.

انتهای پیام 

نظر شما