شناسهٔ خبر: 66661130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شولتس: تصمیم‌گیری درباره دادن پاتریوت‌ به اوکراین کار سختی بود

اکرم ترابی

صدراعظم آلمان گفت، تصمیم برلین برای ارائه سومین سامانه موشکی پاتریوت به کی‌یف، تصمیمی دشوار بود و او ابراز امیدواری کرد که این حرکت، کشورهای اروپایی را به سمت اهدای تسلیحات بیشتر تشویق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان دوشنبه در نشست با رهبران کشورهای منطقه نوردیک در استکهلم، در کنار نخست‌وزیران سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند بار دیگر گفت «تا هر زمان که طول بکشد» برای «شکست دادن روسیه» از اوکراین حمایت می‌کند.

کی‌یف از کمبود سامانه‌های دفاع هوایی غربی شکایت می‌کند؛ کمبودهایی که نیروها و زیرساخت‌هایش را در معرض حملات دوربرد روسیه قرار می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که ارتش او به ۲۵ سامانه پاتریوت ساخت آمریکا نیاز دارد که قیمت هر یک از آنها بیش از یک میلیارد دلار است.

شولتس به خبرنگاران گفت، تصمیم برای تهیه سامانه پاتریوت اضافی که در آوریل اعلام شد، «به این آسانی نبود، زیرا ما تعداد زیادی از آنها را در اختیار نداریم.» او افزود که اقدام آلمان باید سایر اهداکنندگان را سخاوتمندتر کند، «زیرا در نهایت ما به مهمات، توپخانه، تانک و پدافند هوایی زیادی نیاز داریم.»

با این حال، برخی از اعضای اروپایی ناتو نسبت به درخواست‌های کی‌یف برای دریافت سیستم‌های پاتریوت اضافی ابراز تردید کرده‌اند. نخست‌وزیر رومانی، در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور این کشور در روز دوشنبه، گفت برخی از اعضای دولت رومانی با ایده اشتراک‌گذاری چنین سلاح‌هایی مخالف هستند. رئیس‌جمهور رومانی گفته بود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان ملاقاتی در واشنگتن این موضوع را مطرح کرد و او هم از بررسی آن استقبال به عمل آورد.

به‌عنوان جایگزینی برای کمک‌های بیشتر، برخی از مقامات غربی پیشنهاد کرده‌اند که کشورهای اروپای شرقی می‌توانند از سامانه‌های پاتریوت خودشان برای رهگیری موشک‌های روسیه بر فراز غرب اوکراین استفاده کنند. دولت آلمان شنبه گذشته اعلام کرد که با چنین پیشنهادی مخالف است زیرا به منزله دخالت مستقیم اعضای ناتو در جنگ است.

انتهای پیام  

نظر شما