شناسهٔ خبر: 66660914 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ضرورت عارضه‌یابی و حل ریشه‌ای معضلات پایانه مرزی دوغارون

رئیس هیئت مدیره انجمن خراسان رضوی گفت: برای حل ریشه‌ای مشکلات پایانه مرزی دوغارون باید تمام دست اندرکاران بخش دولتی منطقه و نماینده وزارت خارجه به همراه مسئولان بخش خصوصی در کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی حضور یابند تا بخش خصوصی نظرات و راهکارهای خود را منعکس کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، احمد زمانیان در ارتباط با وضعیت پایانه مرزی دوغارن گفت: پایانه مرزی دوغارون پیوسته یک گذرگاه پرتردد بوده است و مشکلات موجود یک شبه اتفاق نیفتاده و سال‌هاست ادامه دارد.  

رئیس هیئت مدیره انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: متأسفانه اخیراً ناوگان ایرانی که وارد خاک افغانستان می‌شوند پس از تخلیه بار خود در هرات در هنگام برگشت مجبور هستند حداقل 20 تا 25 روز در آن سوی مرز در صف نوبت توقف داشته باشند که این معضل نارضایتی شدیدی را برای رانندگان و تجار ایجاد کرده است. با توقف طولانی ناوگان ایرانی در مرز افغانستان کرایه‌ها به شدت افزایش یافته است و از طرفی ناوگان ایرانی که در آن سوی مرز متوقف می‌شوند سرمایه‌های ملی ما هستند و ما اکنون با کمبود ناوگان مواجه هستیم که به حمل‌ و نقل بین‌المللی آسیب زیادی وارد می‌کند.  

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر جلسات و نشست‌های بسیاری با حضور مسئولان ایرانی و افغانستانی برگزار شده است و با وجود اینکه طرفین مدعی بودند که مشکلات حل شده اما پس از مدت کوتاهی وضعیت مجدداً به حالت قبل بر می‌گردد. در واقع در این گونه جلسات موارد و مشکلات به صورت مقطعی حل می‌شود و پایدار نیست. 

زمانیان تصریح کرد: مسئولان مرزی بر مشکلات واقف هستند و چاره کار را می‌دانند اما متأسفانه هر ارگان و سازمانی مانند منطقه ویژه، بازارچه، پایانه، گمرک، فرماندار و انجمن رانندگان در واقع ساز خود را می‌زند و تنها درصدد هستند تا حضور خود را به اثبات برسانند. 

رئیس هیئت مدیره انجمن حمل‌ونقل خراسان رضوی معتقد است مشکلات پایانه مرزی دوغارون یک زخم کهنه است که درمان آن اراده قوی مسئولان دولتی را می‌طلبد. از این رو برای رفع معضلات باید عارضه‌یابی شود و راهکارهایی برای حل ریشه‌ای آن ارائه شود. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون رانندگان ناوگان ایرانی برای دریافت ویزای سه ماهه مبلغی بیش از 40 میلیون تومان(700-800 دلار) پرداخت می‌کنند و طبعا در سه ماه باید بتوانند حداقل 6-7 سرویس برای حمل کالا به افغانستان سفر کنند اما با توقف‌های طولانی در مرز تعداد سرویس‌ها بسیار کاهش یافته است. 

زمانیان اذعان کرد: اکنون توقف‌های طولانی در مرز دوغارون سبب شده تا کرایه‌های حمل و نقل از بندرعباس از  60 – 70 میلیون تومان به 160 تا 170 میلیون تومان افزایش یابد.  

رئیس هیئت مدیره انجمن خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در این جریانات نمی‌توان هیچ یک از طرفین ایران و افغانستان را مقصر دانست، افزود: به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین یکدیگر را باور ندارند و قادر نیستند با ارائه راهکارهای اصولی و اساسی به حل مشکلات بپردازند. 

وی معتقد است: برای حل ریشه‌ای مشکلات پایانه مرزی دوغارون باید تمام دست اندرکاران بخش دولتی منطقه و نماینده وزارت خارجه به همراه مسئولان بخش خصوصی در کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی حضور یابند تا بخش خصوصی که کاملا به مشکلات واقف هستند، نظرات و راهکارهای خود را منعکس کنند زیرا در این میان بخش خصوصی ضررهای جبران ناپذیری را متحمل می‌شود. 

زمانیان با اشاره به اینکه بازار افغانستان یک بازار مصرفی بوده و نیاز به کالاهای وارداتی دارد، می‌افزاید: بنابراین افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بر افزایش قیمت کالاهادر این کشور تأثیر مستقیم دارد و قطعا تعاملات سازنده طرفین می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون عدم تسهیل و روان‌سازی در ترددها و نیز افزایش هزینه‌ها در حمل‌ونقل ترانزیتی در پایانه مرزی دوغارون موجب شده تا دست اندرکاران این حوزه بارهای ترانزیتی را از پایانه مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی به افغانستان حمل کنند که طبعاً این موضوع به درآمدهای استان تأثیر منفی می‌گذارد.

نظر شما