شناسهٔ خبر: 66660627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نقطه‌نظرات شورایی‌ها درباره بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 1401

صاحب‌خبر -
نقطه‌نظرات شورایی‌ها درباره بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 1401
خبرگزاری آریا - در دویست و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص ضرورت حضور شهردار تهران در صحن شورا برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 1401 بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش خبرگزاری آریا ، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و ششمین جلسه شورا در جریان بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه سال 1401 با تأکید بر حضور شهردار تهران بر اساس مواد قانونی در زمان بررسی این گزارش، اظهار کرد: به محض پیشنهاد و ارائه تفریغ بودجه باید تقاضای جلسه داده شود و ایشان در جلسه شورا حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون اختیارات و تشکیلات شورای شهر، تصویب تفریغ بودجه از اختیارات شوراست و شورا باید این گزارش را تصویب کند.
حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز با بیان اینکه اگر گزارش قرائت شود نیاز به حضور شهردار ندارد، تصریح کرد: اگر گزارش حسابرس باشد لایحه نیست و نیازی به حضور شهردار نخواهد بود. باید اصلاح در این خصوص صورت بگیرد.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهردار یک نسخه از گزارش تفریغ بودجه را در تیرماه سال 1402 به شورا ارائه داده است، یادآور شد: همواره به این شکل بوده که گزارش به شورا می آمده و اگر شهردار در روز ارائه گزارش تقاضای جلسه می کرد، در شورا حضور می یافت و درخواست ارائه گزارش می کرد. امروز قرار است گزارش حسابرس را بررسی کنیم و بندهای تکلیفی را در قالب یک ماده واحده برای شهرداری آماده شده و یک ماه برای گزارش دلایل ایرادات فرصت داده شده و این یک سیر قانونی همیشگی است.
وی افزود: رئیس جمهور نامه ای در 23 فروردین سال 1401 به مجلس ارسال کرده و قانون فهرست قوانین نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری ها که در چهارم اسفندماه سال 1400 در شورای نگهبان به تصویب رسیده را به مجلس ارائه کرده است. این فهرست صدها صفحه است و ردیف 40 این فهرست به ماده 38 اشاره می کند که منسوخ شده و به عدم لزوم شهردار در زمان ارائه گزارش تفریغ اشاره دارد. استناد به ماده 26 نیز پس از منسوخ شدن ماده 38 وجاهتی ندارد و این مصوبه مجلس است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه می توانیم از شهردار بخواهیم در شورا حضور یابد، گفت: آنچه بنده برداشت کردم این است که امروز گزارش حسابرس از تفریغ بودجه ارائه می شود که کمیسیون مربوطه موضوع را بررسی و تکالیف را مشخص کرده که باید تصویب کنیم و به شهرداری بفرستیم. بنابراین امروز باید گزارش حسابرس قرائت شود. ما از شهردار رسماً دعوت نکردیم که حضور یابد. بر اساس لایحه دستور جلسه گذاشته شده اما امروز نمی خواهیم لایحه را وضع کنیم و گزارش حسابرسی تفریغ بررسی می شود.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه شوراست که تفریغ بودجه را تصویب کند و بنده بحثی روی آن ندارم، اظهار کرد: امروز باید گزارش حسابرس و کمیسیون بررسی، تکالیف تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شود.
امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه اگر ماده 38 منسوخ شده باشد، شهردار در زمان تصویب بودجه نیز نباید در شورا حضور داشته باشد، گفت: امروز به نفع شهرداری است که تفریغ را تصویب کنیم و در غیر این صورت ناچاریم روز دیگری با حضور شهردار، تفریغ را بررسی و تصویب کنیم. براساس قانون باید بودجه و تفریغ بودجه با حضور شهردار صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه گزارش تفریغ بودجه خط کش انضباط مالی شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: بررسی این گزارش مهمترین کار شوراست. ما 9 بند در قانون شهرداری و تشکیلات و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها داریم و مهمترین سند در این زمینه تفریغ بودجه است. اگر قرار بر این بود که شهردار لایحه ارائه دهد که باید گزارش برگشت داده می شد. در قانون نه به لایحه اشاره شده و نه گزارش؛ در قانون تنها به بودجه و تفریغ بودجه اشاره شده است.
امانی ادامه داد: اگر قرار است تفریغ بودجه قرائت شود حضور شهردار الزامی است. اگر قرار است گزارش حسابرس قرائت شود، تصویب ضرورتی ندارد. اگر شهردار نمی تواند امروز حضور داشته باشد، ما اصراری نداریم و می توانیم در جلسه دیگری موضوع را بررسی کنیم.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با تأکید بر الزام رعایت قانون، تصریح کرد: یا شهردار دعوت نشده و یا به هر دلیلی نمی تواند در جلسه حضور داشته باشد و ما این موضوع را می پذیریم که نمی تواند در جلسه حضور یابد اما تفریغ بودجه باید با حضور شهردار تهران بررسی شود.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه لایحه ای ارائه نشده و تنها نامه ای تحت عنوان یک نسخه از گزارش تفریغ ارائه شده است، گفت: وظیفه ما این بوده که گزارش حسابرس را ارائه دهیم و اگر صلاح است می توان گزارش را با حضور شهردار و هر مسئول بلندمرتبه ای بررسی کرد.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا گفت: بیش از 300 گزارش حسابرسی توسط کمیسیون برنامه و بودجه در شورا قرائت شده و تفریغ بودجه نیز یکی از گزارشات مهم حسابرسی است که قرائت می شود. یکی از شئون نظارتی شورا ارائه گزارش حسابرسی است و تفریغ بودجه نیز گزارش حسابرسی محسوب می شود و الزامی به حضور شهردار نیست. بحث امروز ما این است که گزارش حسابرسی تفریغ بررسی و ارائه شده است.
پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه اگر بحث قانون است بررسی گزارش حسابرسی سال قبل غیر قانونی است، گفت: در چهار سال حضور در دوره چهارم شورا که آقای امانی معاون آقای قالیباف بود، یکبار هم شهردار برای بررسی تفریغ بودجه در شورا حضور نیافت. بحث من این است که همین شورا سال قبل تفریغ بودجه را بدون حضور شهردار بررسی کرد. اگر بحث امروز درست است پس تکلیف جلسه سال قبل چیست؟ ما یک ساعت وقت شورا را گرفتیم که این موضوع قانونی است یا نه؟ چرا سال قبل روی این موضوع بحث نکردیم. این نگاهی متناقض به مسئله است.
مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا تأکید کرد: در نامه رئیس شورا به شهردار تهران و رونوشتی که به ما ارائه شده از شهردار تهران در رأس ساعت 10 صبح امروز برای حضور در شورا دعوت شده و امروز به هر دلیلی شهردار در جلسه حضور ندارد و ما قضاوت نمی کنیم.
وی اضافه کرد: گفته شد که پیش از این 300 گزارش حسابرسی در شورا قرائت شده است. وقتی گزارش حسابرسی شرکت ها و سازمان ها ارائه می شود، مدیران عامل آنها در صحن شورا حضور پیدا می کنند. امروز در بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه شهرداری تهران باید شهردار حضور یابد. مخاطب ما در این موضوعات شهردار است و مناسب تر این است که برای حفظ جایگاه شورا، تفریغ بودجه در جلسه ای بررسی شود که شهردار حضور داشته باشد.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه معاون شهردار بودن در یک دوره را نباید مطرح کنیم چراکه من امروز نماینده مردم هستم و سوگند خوردم که بر اساس قانون عمل کنم و چه اشکالی دارد که در مورد قانون سخن بگویم، تأکید کرد: بحث روی این موضوع عین بیت المال است و وقت شورا و مردم را گرفتن نیست. اگر در دوره ای از شهردار دعوت نشده خود آن دوره باید جواب بدهد.
چمران رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه گزارش تفریغ باید در سال قبل بررسی می شد که صورت نگرفت و ما به شورای استان درخواست تمدید دادیم، اعلام کرد: ما می گوییم گزارش حسابرس و کمیسیون باید قرائت شود و سپس تصمیم گیری صورت بگیرد و باید در زمان تصمیم گیری شهردار حضور پیدا کند. بنده به دوره های قبل و حضور و عدم حضور کاری ندارم و باید قانون رعایت می شد. اگر رعایت نشده اشتباه بوده است. باید مشکل را حل کنیم که قانون هست یا خیر؟
وی افزود: بنده گفتم که یک کمیسیون تخصصی شکل بگیرد و با حضور چند حقوقدان بررسی شود که اقدامات در دوره های قبل درست بوده یا خیر؟ اگر درست بوده ادامه پیدا کند و اگر اینگونه نبوده روال اصلاح شود.
سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه آقای امانی می خواهد خود را نماد حرکت انقلابی نشان دهد و بقیه را خیر، تأکید کرد: نمی دانم چرا ایشان از معاون بودن خود خوفناک است. بحث من این است که ایشان در دوره چهارم معاون بوده و نگفتم امروز عضو شورا نیست و یا چگونه عمل کرده است؟ سوال من این است که ایشان چند بار باید تذکر دهد؟ باید یکجا تصمیم گیری و مدیریت شود.

نظر شما