شناسهٔ خبر: 66660128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سخنگوی دولت:

نگاه دولت به کتاب راهبردی است

بهادری جهرمی گفت: در مقوله کاغذ قبل از شروع دولت سیزدهم، تولید کاغذ داخلی ما حدود ۵ هزار تُن بود اما امروز به تولید بیش از ۸۰ هزار تُن کاغذ داخلی رسیده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب اظهار داشت: نگاه دولت به مساله کتاب و کتاب‌خوانی، موضوعی راهبردی است و ساده نیست که از کنار آن بگذرد و مسوولین نظام در این خصوص، خودشان راهبری، حمایت و ترویج می‌کنند.

وی افزود: امسال در شعار نمایشگاه به زیبایی این موضوع متبلور شده است که برای ساختن آینده باید مطالعه کنیم؛ لازمه و مقدمه دستیابی به آینده‌ای در خور و شأن جوانان و نوجوانان و شهروندان ایرانی، مطالعه کردن است و از این نظر جمهوری اسلامی به مساله کتاب و کتابخوانی نگاه می‌کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: شاید کسی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و اشراف و تخصص در این بخش، مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی نباشد و امیدواریم بتوانیم با توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج آن، به روزی برسیم که بیشتر از گوشی، کتاب در دست داشته باشیم.

وی افزود: روزی که به این وضعیت برسیم، چه در حوزه حکمرانی و چه در حوزه غیر حکمرانی و شهروندی، حتماً محتوا و دقت و سرعت حرکت کشور، کاملاً متفاوت خواهد شد؛ در این صورت حتماً کیفیت زندگی‌های ما چه در حوزه‌های فردی و چه در حوزه‌های محلی و شهری، متفاوت و متمایزی خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در مقوله کاغذ قبل از شروع دولت سیزدهم، تولید کاغذ داخلی ما حدود ۵ هزار تُن بود، اما امروز به تولید بیش از ۸۰ هزار تُن کاغذ داخلی رسیده‌ایم.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: باید اشاره کرد که توجه ویژه‌ای به این حوزه کتاب و نشر صورت گرفته است و با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری وزارت آموزش و پرورش و حمایت‌های رئیس جمهور و معاون اول این حمایت‌ها استمرار دارد، به گونه‌ای که در حوزه تولید کتاب‌های درسی توانستیم، به خودکفایی برسیم و با همین حساسیت در سطوح مختلف بخش کتاب این مسیر خودکفایی را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است تا به کمک کارخانه‌ها و فناوری‌های نوین که تولید کاغذ را از مسیر‌های جدیدی داشته باشیم به گونه‌ای که در حوزه زیست محیطی کمترین آسیب را داشته باشیم یا اساساً آسیب به محیط زیست وارد نشود.

سخنگوی دولت گفت: از طرفی در حوزه تامین منابع لازم و سفارش گذاری خرید تصمیمات لازم و مستمر در شورایی با ریاست آقای مخبر اتخاذ می‌شود.

وی در خصوص بن‌های کتاب عنوان کرد: موضوع بن‌های کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد طراحی شده است که با همکاری مدیران دستگاه‌های مختلف قابل اجرا است و هر دستگاهی می‌تواند از این ظرفیت با توافق دوجانبه با وزارت ارشاد، استفاده کند و نگاه دولت برای حوزه‌های رفاهی و حمایتی به سمت و سوی راهبردی مثل کتاب جدی است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص اراده دولت بر اجرای بیانات و رهنمون‌های راهبردی مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری باید عرض کنم که این فرمایشات چراغ راه این دولت است، چون نگاه ایشان راهبردی است و صرفاً یک نظر شخصی و توصیه قلمداد نمی‌شود بلکه یک واجب شرعی و قانونی مبتنی بر نگاه راهبردی است.

وی ادامه داد: در دولت سامانه‌ای برای پیگیری اجرای زمانبندی شده تدابیر ایشان در نظر گرفته شده است و طبیعتاً برای تحقق فرمایشات ایشان در بخش کتاب که مربوط به وزارتخانه خاصی است باید زمانبندی برای تحقق آن در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برخی مشکلات در بن کتاب خبرنگاران اذعان کرد: هرچند این موضوع به وزارت ارشاد مربوط است، اما خودم از وزارت ارشاد پیگیر خواهم شد و این موضوع را جویا می‌شوم تا ان شاءالله بن‌های کتاب خبرنگاران خیلی روان در اختیار آنان قرار گیرد.

سخنگوی دولت اذعان کرد: اصلی‌ترین خبر خوب دولت در حوزه نشر نگاه جدی به تامین کاغذ داخلی است که در سطح رئیس جمهور و معاون اول این موضوع پیگیری می‌شود لذا تولید کاغذ داخل که ۱۶ برابر شده است صرفاً یک عدد صرف نیست بلکه تلاش شبانه روزی برای آن صورت گرفته است و نگاه دولت در این خصوص راهبردی و ویژه است.

وی در خصوص بحث عرضه کتاب ادامه داد: در خصوص بحث عرضه و نشر کتاب، باید از همه ظرفیت‌های موجودی که در این حوزه وجود دارد و در دسترس مردم قرار دارد استفاده کنیم؛ از جمله در فرودگاه‌ها ترمینال‌های ما و برخی کافه و رستوران‌ها است که می‌توانند محل‌های مناسبی برای عرضه و مطالعه کتاب باشند تا همه از این ظرفیت‌ها بهره ببرند.

انتهای پیام/341

نظر شما