شناسهٔ خبر: 66659750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برداشت گندم از ۸۰ درصد مزارع خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برداشت گندم از ۸۰ درصد مزارع استان برداشت و بیش از یک میلیون تن محصول خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

برداشت گندم از ۸۰ درصد مزارع خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی پور با بیان اینکه عملیات برداشت گندم از سطح ۸۰ درصد از مزارع خوزستان انجام شده است، گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و ۲۴۲ هزار  تن گندم از مزارع استان توسط ۱۰۴ مراکز خرید، سیلو‌های بخش خصوصی و کارخانجات آرد در استان خریداری شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۳ هزار و ۱۰۰ کمباین در مزارع استان از ابتدای فصل برداشت تاکنون، افزود: ۴۳ میلیون لیتر سوخت کمباین جهت برداشت در سطح استان توزیع و ۲۵ میلیون لیتر سوخت برای ادامه برداشت در خردادماه پیش بینی شده است.

نبی پور ادامه داد: عمده برداشت در شهرستان‌های مرکزی و شمالی استان در حال انجام و در شهرستان‌های رامشیر، امیدیه، هندیجان، آغاجاری و ماهشهر رو به پایان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: در  بارندگی‌های اخیر  ۱۵۸ هزار و ۹۲۵ هکتار از مزارع استان دچار خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی شده و ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ تن گندم از بین رفته است.

وی می‌گوید: علیرغم سیل ابتدای فصل زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، خشکسالی‌های ماه‌های آذر، دی و بهمن پارسال و بارندگی شدید همراه با طوفان در فروردین و اردیبهشت با تلاش ارگان‌های مربوط در استان و حمایت‌های استاندار خوزستان، تاکنون یک میلیون و ۲۴۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است و انتظار می‌رود کشاورزان با دقت و سرعت با حداقل تلفات برداشت را انجام و به مراکز خرید تحویل دهند

مجید نبی پور با بیان اینکه تمام مراکز خرید به صورت ۲۴ ساعته محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند، افزود: اولین سری وجه کشاورزان پرداخت شده و انتظار می‌رود با حمایت دولت در پرداخت وجه تسریع شود.

وی ادامه داد: علیرغم یک هفته بارندگی مداوم و شرایط ناپایدار جوی  در اردیبهشت ماه سال جاری در اقدامی جهادی ۵۶۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد حمل و مابقی که میزان بسیار جزئی بود به وسیله کاور پوشانده شد.

نبی پور گفت: هیچگونه خسارتی به گندم‌های برداشت شده که در مراکز خرید وجود داشت وارد نشده است.

وی افزود: با توجه به خسارتی که به کشاورزان وارد شد صندوق بیمه کشاورزی سریعاً نسبت به بازدید مزارع خسارت دیده که مشمول بیمه کشاورزی بودند اقدام کرده و در حال پایش و ارزیابی این مزارع هستند و انتظار می‌رود صندوق بیمه در اسرع وقت نسبت به پرداخت غرامت کشاورزان اقدام کند.

نظر شما