شناسهٔ خبر: 66658902 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست رونمایی از کتاب «انقلاب بی‌پایان» برگزار شد؛

بیاینه گام دوم، صورت‌بندی نظری فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است/ آرمان تمدن نوین اسلامی

نویسنده و عضو هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خون مطهر شهید سلیمانی ماهیت جهانی انقلاب را هویدا کرد. انقلاب اسلامی جوهره‌ای فراملی دارد که باید در گام دوم انقلاب انتظار تحقق آن را داشته باشیم. این موج قطعاً تلاطم خودش را ادامه خواهد داد. بیاینه گام دوم صورت‌بندی نظری فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میزگرد علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و رونمایی از کتاب «انقلاب بی‌پایان» سه شنبه ۲۵ اردیبهشت در سرای ناشران دانشگاهی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست حمیدرضا خادمی، دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در سازمان سمت، محسن لبخندق، نویسنده و عضو هیئت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدعلی فتح‌اللهی، پژوهشگر و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضور داشتند.

ابتدا حمیدرضا خادمی به ارائه بحث پرداخت و گفت: ابتدا می‌خواهم زمینه‌های شکل‌گیری این کتاب را توضیح بدهم. بعد از سال ۹۷ بود که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب صادر شد. این بیانیه به منزله نقشه راه پیمایش آینده‌ی انقلاب اسلامی است؛ آینده‌ای که قرار است به تمدن نوین اسلامی به عنوان یک آرمان برسد. بندهای مختلف بیانیه در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. کتاب «انقلاب بی‌پایان» ناظر به بندهای بیانیه گام دوم تنطیم شده است.

وی افزود: تقریباً از سال ۹۸ بود که این ایده در سازمان سمت شکل گرفت که بعد از صدور بیانیه گام دوم باید به بررسی آن پرداخت و فعالیت‌هایی علمی درباره‌اش انجام داد. از جمله کارهایی که برایش برنامه‌ریزی شد همین مجموعه بود. این مجموعه بر اساس طرحی پژوهشی برنامه‌ریزی شد؛ موضوعات استخراج شدند و پژوهشگران هر حوزه را شناسایی کردیم. آقای لبخندق عهده‌دار این برنامه شد. فرآیند آماده‌سازی کتاب پروسه‌ای زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود که به همت نویسندگان طی شد. در نهایت کتاب در دو جلد چاپ شد. امیدوارم این اتفاق گام کوچکی باشد در انجام تعهدات ما در پیاده‌سازی نکات گام دوم انقلاب اسلامی.

ارزشمند بودن بیانیه گام دوم انقلاب با دانش‌های علمی

سپس محمدعلی فتح‌اللهی گفت: اگر عنایت الهی نبود انقلاب اسلامی به ثمر نمی‌رسید. این نکته در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذکر شده است. مدیریت الهی در وقوع و پیروزی انقلاب نقش داشت. باید در نظر داشته باشیم که دست خداوند است که برای بشریت امور را به ارمغان می‌آورد. مطلب دیگری که در بیانیه گام دوم برایم جذاب بود در تعبیر مقام معظم رهبری درباره مباحث روشنفکری بود. مباحثی که به نظر می‌رسد خاص جامعه روشنفکری است اما می‌بینیم که در همه رده‌های مختلف عمومی شده است. در کمتر جامعه‌ای این ویژگی را می‌بینیم. این باعث شده است که انقلاب و جامعه ما ویژه شود. عمومی‌شدن معارف ریشه در تعالیم اسلام دارد. عالی‌ترین مفاهیم به گونه‌ای است که می‌تواند در اختیار همه مردم قرار بگیرد. شاید صفتی که اختصاصی پیامبر اسلام است و در واقع به عنوان مدح راجع به او ذکر شده امی‌بودن ایشان است. منظور از امی بی‌سواد نیست بلکه عوام و عادی‌بودن است.

وی ادامه داد: این ویژگی در انقلاب اسلامی نمود پیدا کرد. شاید دولت اسلامی نخواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید مانع کسانی شود که می‌خواهند به زور مردم را به جهنم ببرند. بیانیه حاصل مطالعات، تجربیات و مدیریت رهبری در چهل سال گذشته است که عموم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. اینکه در این کتاب بیانیه را در نسبت با دانش‌های علمی بررسی کردند بسیار ارزشمند است.

بیاینه گام دوم صورت‌بندی نظری فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است

سپس محسن لبخندق، نویسنده گفت: بعد از چاپ کتاب این مسئله در ذهنم بود که چه موقعیت و فرصتی برای رونمایی از آن تناسب دارد. کتاب شب ۲۲ بهمن چاپ شد. بعد از حوادث اخیر منطقه به ذهنم رسید که اکنون موقعیت مناسبی است. اگر بخواهم در یک عبارت عصاره بیانیه را بگویم و دال مرکزی آن را مشخص کنم باید به نگاه جهانی و تمدن‌سازی اشاره کنم.

وی افزود: سال ۹۷ که بیانیه صادر شد یک سال بعد حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید. شهادت ایشان از ماهیت فراملی بودن انقلاب اسلامی پرده برداشت. خون مطهر شهید سلیمانی ماهیت جهانی انقلاب را هویدا کرد. انقلاب اسلامی جوهره‌ای فراملی دارد که باید در گام دوم انقلاب انتظار تحقق آن را داشته باشیم. چنین اتفاقی را در وقایع منطقه می‌بینیم. این اتفاقات نشان‌دهنده مرزهای حقیقتی به نام انقلاب است. این موج قطعاً تلاطم خودش را ادامه خواهد داد. بیاینه گام دوم صورت‌بندی نظری فراملی‌بودن انقلاب اسلامی است. باید منتظر بسط انقلاب باشیم.

لبخندق ادامه داد: من از دوران دانش‌آموزی سخنرانی‌ها و مطالب رهبر را دنبال و فکر می‌کردم که اندیشه ایشان را می‌شناسم اما در فرآیند آماده‌سازی این کتاب طعم دیگری از اندیشه ایشان را چشیدم. وقتی خروجی‌های کار آماده شد و مقاله‌ها را خواندم فهمیدم که واقعاً ایشان در تراز اندیشمند آن رشته است. این ویژگی در برخی حوزه‌ها بارزتر است. من پرده‌های جدیدی از فکر ایشان را دیدم. تخصصی و علمی‌بودن اندیشه رهبر از ویژگی‌های مهم اوست. معمولاً ما ایشان را فقط به عنوان شخصیتی سیاسی می‌شناسیم برخلاف امام که پیش از نهضت به عنوان عارف و فقیه تراز اول شناخته می‌شد. ابعاد معرفتی اندیشه رهبر در سیاست، اقتصاد و فرهنگ نشان‌دهنده عمقی است که کم پیدا می‌شود. اندیشه ایشان منظومه‌وار است.

او در پایان سخنانش گفت: سعی کردیم کتاب را به شکلی بنویسیم که مانند بقیه تقریرها نباشد؛ یعنی مخاطب تخصصی کتاب را مطالعه کند. این کتاب برای عموم نیست زیرا زبانی تخصصی دارد. ما برای حرکت جامعه و برای طی‌کردن گام دوم نیازمند یک رویای جمعی هستیم. فرض می‌کنم یکی از انگیزه‌های نگارش بیانیه گام دوم هم همین باشد. این فقط بر عهده رهبر نیست بلکه نیازمند کنشگری نخبگان و لایه‌های مختلف نیروهای سیاسی و فرهنگی است. این متن صامت است؛ اگر که بدنه نخبگانی بتواند آن را به زبان بیاورد آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که اثرش را بگذارد. این رسالت همه لایه‌های نخبگانی است.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما