شناسهٔ خبر: 66658482 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

از مزایای TOD در کشورهای در حال توسعه

زیست شهری سالم با توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی

توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) با ایجاد محیطی امن برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، به کاهش استفاده از خودرو منجر می‌شود. همچنین اجرای TOD تأثیر بسزایی در شکل‌دهی به کالبد شهری، نوسازی و ارتقای مناطق قدیمی دارد. در کشورهای در حال توسعه که منابع عمومی محدود است، مشارکت بخش خصوصی و دولتی می‌تواند به دستیابی به اهداف TOD کمک کند.

صاحب‌خبر -

مسیر اقتصاد/ انتشار گازهای گلخانه‌ای بر الگوی آب و هوایی منطقه و وضعیت زیست شهری ساکنین تاثیر می‌گذارد. توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی منافع متعددی را از سطح کلان (توسعه اقتصادی منطقه‌ای) تا سطح خرد (کاهش شاخص توده بدنی[۱]) به همراه دارد. حمل و نقل عمومی با افزایش گزینه‌های سفر و مراکز توسعه اقتصادی، فرصتی برای توسعه اقتصادی منطقه فراهم می‌کند. اما چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در حمل و نقل باید با سایر ابتکارات توسعه‌ای ادغام شود تا سیاست TOD[۲] کارآمد و اثرگذار شود.[۳]

ضرورت مطالعه امکان‌سنجی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی قبل از اجرا

این ادعا که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی در هر منطقه‌ای منجر به الگوی توسعه مشابهی می‌شود، محل تردید است. همانطور که در آتلانتا، چنین پیامدی مشاهده نشد.[۴]  بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، لازم است یک مطالعه امکان‌سنجی در همه بخش‌های TOD شامل تمام پیامدهای بیرونی مرتبط با توسعه حمل و نقل از جمله اقتصاد، انتخاب سفر، رفتار سفر، حمل و نقل و سایر سیاست‌ها صورت گیرد.

چرا توسعه حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه منجر به شکل‌دهی مناطق شهری نشده است؟

کشورهای در حال توسعه با وجود سرمایه‌گذاری زیاد در خدمات حمل و نقل عمومی نتوانسته‌اند از مزایای جانبی حمل و نقل بهره ببرند و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی را ترویج دهند. اولین و مهمترین دلیل عدم حرکت به سمت TOD عبارت است از اینکه اکثر سیستم‌های حمل و نقلی در کشورهای در حال توسعه بر مبنای قدرت چانه‌زنی سیاسی ایجاد و اجرا می‌شوند. بنابراین، این سیستم‌ها تنها کارایی حمل و نقل دارند و در شکل‌دهی به مناطق شهری ناتوان هستند.[۵] همچنین کمبود بودجه، فقدان برنامه TOD، هماهنگی ضعیف نهادی، حمایت سیاسی ضعیف و محدودیت‌های منطقه‌بندی از دلایل محدودکننده توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی عنوان می‌شود.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به اهداف TOD

در کشورهای در حال توسعه که منابع عمومی محدود است، مشارکت بخش خصوصی و دولتی می‌تواند به دستیابی به هدف TOD کمک کند. مقامات محلی باید تنها روی برنامه TOD محله، کاهش محدودیت‌های منطقه‌بندی و هماهنگی قوی نهادی کار کنند که نیازمند منابع زیادی نیست.

طبق بررسی‌ها اکثر سیستم‌های حمل و نقل اجرا شده در کشورهای در حال توسعه، نوعی تحول شهری را بدون نقش‌آفرینی دولت به وجود آورده‌اند، بنابراین دولت با نقش‌آفرینی صحیح می‌تواند پیامدهای جانبی مرتبط با سرمایه‌گذاری در حمل و نقل را به گونه‌ای مدیریت کند که به ایجاد محلات پایدار کمک کند.[۶]

کاهش استفاده از خودرو و افزایش بهره‌وری اقتصادی از مزایای توسعه مبتنی بر حمل و نقل

توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی با ایجاد محیطی امن برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، به کاهش استفاده از خودرو کمک می‌کند. همچنین، کاهش استفاده از خودرو در دستیابی به هدف بهبود محیط زیست که امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی است، کمک خواهد کرد. مسائل بهداشتی و درمانی ناشی از افزایش استفاده از خودرو نیز از طریق TOD قابل حل است.

توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی با فراهم کردن محیطی برای پیاده‌روی، فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد و در نتیجه به کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش بهره‌وری اقتصادی کمک می‌کند. TOD همچنین مزایای نوسازی و احیای مناطق فراموش‌شده با محیطی دوست‌دار دوچرخه و پیاده‌روی را به همراه دارد.[۷]

پی‌نوشت:

[۱]  شاخص توده بدنی (Body Mass Index) یک ابزار اندازه گیری است که نشان می‌دهد قد و وزن شما تا چه حد با هم تناسب دارند و آیا دچار کمبود یا اضافه وزن هستید یا خیر.

[۲] Transit Oriented Development

منابع:

[۳] Ali, L.; Nawaz, A.; Iqbal, S.; Aamir Basheer, M.; Hameed, J.; Albasher, G.; Shah, S.A.R.; Bai, Y. Dynamics of Transit Oriented Development, Role of Greenhouse Gases and Urban Environment: A Study for Management and Policy. Sustainability 2021, 13, 2536. https://doi.org/10.3390/su13052536

[۴] Basheer, M.A.; Boelens, L.; Bijl, R.v.d. Bus Rapid Transit System: A Study of Sustainable Land-Use Transformation, Urban Density and Economic Impacts. Sustainability 2020, 12, 3376.

[۵] Cervero, R.; Dai, D. BRT TOD: Leveraging transit-oriented development with bus rapid transit investments. Transp. Policy 2014, 36, 127–۱۳۸.

[۶] Ali, L.; Nawaz, A.; Iqbal, S.; Aamir Basheer, M.; Hameed, J.; Albasher, G.; Shah, S.A.R.; Bai, Y. Dynamics of Transit Oriented Development, Role of Greenhouse Gases and Urban Environment: A Study for Management and Policy. Sustainability 2021, 13, 2536. https://doi.org/10.3390/su13052536

[۷] Horne, M. Transit Oriented Development in New England’s Regional Economies; ProQuest: Morrisville, NC, USA, 2009

 

انتهای پیام/ مسکن

نظر شما